Mijn kat is zo koppig,wat moet ik doen??

Hej.
Ik had van een vriendin van mijn mama 2 kleine katjes,(nog maar een maand oud ofzo) gekregen
Wel 2 maanden erna is het broertje van de ene kat helaas overeden en we hebben die dan begraven, een paar dagen erna is onze andere kat die nu alleen zit gewoon ujit het niets weggelopen(wss uit verdriet)
2jaar erna komt die terug,ik gaf hem in het begin wat eten omdat ik niet zeker wist dat het onze kat was, maar dan zagen we m.b.v foto's en de lijnen op de kat dat het wel degelijk onze kat is,dus names we hem weer in huis,maar sind dat ie van jongs af aan tot dan 3jaar erna terug is is hier heel koppig! als ik hem teveel streel wilt die spelen en krabt ie me overal, niet uit woede denkik,als ie es geen eten krijgt en ie zaagt en we luistere niet dat krapt ie ook, we kunnen hem alleen maar over zijn hoofdje wrijven, andere plekken krabt ie gewoon,(niet dat ie boos is ofzo, ie is altijd blij als ik hem op zijn kop streel of wanneer hij eten krijgt) ik wil weten hoe ik hem lief kan maken, niet m.b.v. dierenartsen ofz, men moeder wil dat niet, ze geeft niet echt veel om die kat, (kbedoel,ze is nooit boos op 'm ofzo maar ze wil er niet veel tijd aan besteden) dus wil ik het zelf doen, 'm weer lief maken, ik zou niet weten hoe,als ik hem op zijn buik ofz wil wrijven of vastnemen dan verschiet ie en krabt ie
Ik hoop echt dat jullie iets voor me kunnen doen, Deze kat betekend heel veel voor me..
(ps: het is denkik een bengaalse tijgerkat(die kat van Wiskas)
Bye

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (3)

Je kat was nog erg jong toen hij wegliep en lang weggeweest. In die jaren is zijn karakter gevormd, sommige katten worden speels en aanhankelijk en willen graag op schoot, andere niet, daar kun je weinig, eigenlijk niets, aan veranderen. Blijf hem gewoon over zijn kopje aaien, en mee spelen, als hij het wilt. Als hij aan meubels krabt, moet je hem dat wel proberen af te leren, want dat zal je moeder niet leuk vinden. Een plantenspuit helpt dan meestal goed, vinden katten niet leuk, maar ze lopen er geen schade van op.
Verder rustig blijven, en blijven spelen met de kat, maar als je merkt dat hij niet meer wilt, meteen stoppen
Mijn eerset kat was ook een lieverd, maar wilde ook niet graag opgepakt worden, en kwam heel soms op schoot als hij zelf wilde, de kat die ik nu heb, kan ik altijd oppakken, en kruipt zo dicht tegen me aan dat ik soms denk dat ze helemaal in me wilt kruipen. En die wil altijd op schoot.
Katten verschillen dus
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het gewoon jammer dat ie niet soms es op mijn schoot komt zitten, of es rolt om gestreeld te worden.. Maar ik hou zoveel van mijn kat, ik wil hem echt niet laten gaan,.. Zou het niet lukken om hem es met een handschoen ofzo hem es op zijn zij te leggen en hem es te strelen op zijn buik? zodat hij voelt wat het is en het misschien meer wilt? maar dan heb ik wel kans dat ik op mijn armen,hoofd,gezicht,benen,.. gekrabt wordt..
Rieneke1
12 jaar geleden
gregory; nee nooit dwang toepassen, dat werkt averechts.
de kat zal met een boog om je heen gaan lopen.
geduld is het devies.
Rieneke1
12 jaar geleden
anneliez, +
maar geen plantenspuit svp.
zoek de oorzaak/motivatie voor ongewenst gedrag, en bied een alternatief.
hoe moet een kat begrijpen dat hij wordt natgespoten voor volkomen natuurlijk gedrag?
verder prima antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe moet ik de oorzaak weten? ik kan zijn gedachten niet lezen .. er moet toch een manier zijn..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zei iedereen nu tegen mij eh, hij moet het gewoon worden terug bij jullie,.. dies nu 5jaar en zit al weer 3jaar bij ons? geduld genoeg?Komaan zeg ik wil niet wachten tot ie dood is om hem te kunne aaie..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige katten _zijn_ domweg niet aaibaar, dan kun je beter een knuffelbeest uit een speelgoedwinkel halen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn kat werd heel agressief van de plantenspuit.
Je kunt ook even een klein stukje andere kant op laten lopen.
Zorg voor andere dingen waar je kat aan mag krabben, al is het een boomstronk uit het bos.
Hoeft niet te groot te zijn.
Regelmatig zijn nagels knippen helpt misschien ook tegen krabbelen aan meubels.
katjes van een maand oud in huis halen?
ze met drie maanden buiten laten lopen, zodat de een overreden kan worden en de ander kan weglopen?
dat is wat je noemt de katten een goede start geven...

bedenk dat wij mensen de kat meestal maar een paar keer per dag aanhalen, maar dat wel langdurig doen.
als het aan de kat lag, werd hij veel liever veel vaker aangehaald, maar dan kort.
doe met deze wetenschap je voordeel als je je kat wil paaien.

verder; lees je kat, zodat je het ziet als hij het beu is.
kijk naar de staart en naar de oortjes.
wees het slaan voor.
de buik is sowieso een no-go area voor een kat die aaien maar beperkt waardeert.

liefde gaat door de maag: geef de kat af en toe een lekkernijtje, vergezeld van een kroeltje.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welja de reden is eigelijk omdat die vriendin teveel kittens had en er weg meost doen, ze wou die 2 katjes laten verdrinken om ze een korte dood te geven.. omdat ze er teveel had, maar wij namen ze dan in huis en we wisten niets van katten, en die 1maand in huis halen is maar ongeveer, ik dacht dat t zoiets was, enfin, ze waren klein maar al groot genoeg om rond te rennen enz hoor..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We deden ze ook niet direct naar buiten lopen, eerste 2maanden ofzo moesten ze binnen blijven om hun nieuwe huis gewoon te worden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je dringt hem je wil op en dit moet je bij katten nooit doen en vooral niet over z'n buik aaien want 9 van de 10 katten houden daar niet van en al helemaal geen kat die nog volop moet wennen bij jou. Laat die buik met rust en aai hem over z'n kop als hij dit toe laat en wanneer je kat dit wil,maar dring je niet op want dit heeft alleen maar een averechts effect.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik een plusje kon geven zou ik het doen. ;) + @Gregory, het baasje van het nestje wou ze verdrinken omdat ze er teveel had? 0.o Heeft ze nog nooit gehoord van een asiel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naja ik vond het ook erg om te horen maar een asiel is voor katten ook niets :S
Naja, we wouden eerst een hond, maar als we zo'n aanbod kregen wouden we de katjes met liefde in huis nemen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
EvaR: als je katten naar een asiel brengt betaal je afstandskosten, dat is het sommige mensen niet waard - zeker niet degenen die te beroerd zijn om hun kat te laten steriliseren (met alle risico's vandien voor de kat).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Hippo, daar heb je gelijk in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Zelf hang ik vaak mijn kat over de schouder, vind hij heerlijk.
Het is dus ook een lange kat geworden, hou wel mijn hand onder zijn achterste.
Als ik hem op wil pakken, eerst een hand achter zijn achterste en daarna onder de buik, stribbel nu nooit meer tegen.
Dus inderdaad: Leer je kat kennen.
De kat is niet goed gesocialiseerd doordat ie te jong uit het nest gehaald is, en heeft zich een tijdlang alleen gered.
Nu is ie bij jullie terug, en blijkt het geen kroelkat - dat vind ik niet vreemd.
Zorg dat je je kat goed leert kennen: let op wat ie doet, hoe staan z'n oren? Zwiept ie met z'n staart?
Als je daar goed op let, kun je nog wel wat bereiken. Aai de kat over z'n koppie tot de staart gaat bewegen en stop dan. Een tijd later aai je 'm weer heel even (niet elke paar minuten, maar elke paar uur bijvoorbeeld, en let op die staart en oren!).
Kan maanden duren, maar je zult bij volhouden en ook echt stoppen als de kat z'n oren naar achteren doet of met z'n staart gaat zwaaien, een beetje meer vertrouwen winnen en waarschijnlijk ook wat langer kunnen aaien.
Misschien is het slim te zorgen dat er altijd (droge) brokjes staan (en natuurlijk water!).
Veel katten vinden het heel vervelend om over hun buik geaaid te worden, zeker katten die onzeker en/of bang zijn.
Mijn ene kat hield niet NOT op geen enkele manier van opgetild worden. Inmiddels zijn we zo ver dat ze zich laat optillen, omdat ze weet dat ik haar vrij snel weer neerzet, al is dat 'vrij snel' door de jaren heen wel wat langer geworden. Zij laat het zich aanleunen, meer niet, dus ik doe het vooral om haar makkelijk te kunnen optillen als het eens nodig is.
Een kroelkat is het alleen als ik in bed lig, dan wil ze erbij, komt liggen spinnen en kopjes geven.
De andere kat die ik heb is altijd bangig, als ik die oppak gaat ie krijsen van ellende (nee, geen pijn of zo, puur angst). Dus die doe ik het niet aan om elke dag een keer op te tillen om te wennen, dat gaat domweg niet lukken.
Probeer dus vooral je kat te 'lezen', ontdekt hoe het dier zijn grenzen aangeeft. Ga je daar niet overheen, dan zal ie niet zomaar krabben.
Iets anders: wil je moeder geen dierenartsen? Bedoel je dat? Maar een kat moet toch 4 keer per jaar ontwormd worden (via pillen die je bij de dierenarts koopt), en 1 keer per jaar op controle waarbij hij ook zijn noodzakelijke inentingen krijgt. Aan een kat zitten kosten, dus als je moeder die weigert te maken, dan zou ik maar vast gaan sparen.
Dat hoort bij de verantwoordelijkheid die je op je neemt als je een huisdier hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
dikke plus hippo!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zei ik mijn moeder ook, maar we zijn met 6 in huis en ze werkt parttime en voor de rest kuist ze hele dag, en dan vraag ik, wanneer gaan we onze kat es naar de dierenarts doen? en dan zegt ze; Greg, stel ekeer geen domme vragen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf sparen dus, en zelf een afspraak maken met de dierenarts (bel de dichtstbijzijnde eens op om te vragen wat een controle plus inentingen kost, dan weet je welk bedrag je moet sparen).