Hoe kom ik over mijn angst van honden heen?

Ik ben erg bang voor honden dat komt namelijk toen ik 5 jaar was (ben nu 14) gebeten werd door een hond hij beet mij in het achterhoofd heb er nu een litteken van en door die hond heb ik 14 operaties begaan het was onze eigen hond een golden retriever hij was door z'n vorige baas mishandeld en daarom was ie zo aggressief ik ben nu dus nog tot de dag van vandaag bang voor honden weet iemand wat ik moet doen want ik wil mischien zelf later ook een golden retriever omdat het voor de rest hele lieve honden zijn. Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (14)

dat is eigenlijk heel simpel, neem een kleiner hondje om weer mee te beginnen, dan kun je later wel zien of het weer een golden retriever kan worden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klein hondje proberen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je angst onder ogen zien,
ik was ook bang voor honden.
een vriend van mij heeft een herders hond die vroeger 'werkte' als politie hond.
de eerste keren dat ik met hem mee naar huis ging was ik erg bang voor de hond maar na een paar keer ben ik eraan gewend geraakt en over mijn angst heen gekomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat dit een ander verhaal is en ik geen bekende met een hond
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan moet je een psygoloog gaan zoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eigenlijk komen onze antwoorden op hetzelfde neer, ze moet er gewoon aan wennen. of bedoel je dat van die psygoloog? die zijn er juist voor om je van je angsten af te helpen.
honden zijn schatten van beesten je moet niet bang voor ze zijn Bijna alle honden willen spelen als ze tegen je opspringen en als je denkt dat ze je pijn gaan doen geef je hem een tik op zijn neus dat helpt.
Ken je labradors die doen haast nooit iemand pijn
Succes DOeiii
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tik op de neus geven als je een vreemde bent voor de hond moet je nooit doen, dat heeft te maken dat de rangorde tussen jou en de hond nog niet bepaald is. Je creeert alleen angst bij de hond en dan kan hij rare dingen doen.
Om met een kleine hond te beginnen is onzin, kleine honden zijn vaak feller en minder afwachtend.
Het beste is om naar een bekende toe te gaan, vragen of je mag "socialiseren".
Wat je ook zou kunnen doen is een boek lezen over psychologie van de hond. Daaraan kun je zien hoe het gedrag is ten opzichte van zijn houding. Zo ga je honden meer snappen en inzien dat een hond altijd(!) raar gedrag vertoond door de schuld van de baas. Een golden retriever zijn hele lieve dieren, alleen zijn daar wel de meeste bijt incidenten mee. Dit komt ook door de oorsprong van de hond, waar hij vroeger voor gefokt werd en de verkeerde aanpak van de baas. (golden zijn hele lieve honden en luisteren heel goed dus iedereen denkt dat hij wel zo'n hond op kan voeden) en door dus de slechte opvoeding bijten ze vaker.

Maar als ik jou was zou ik een boek lezen, en simpelweg op een (vertrouwde) hond afstappen, begin eerst met langs ze lopen, volgende stap is laat de hond aan jou (handen) ruiken en aai dan de hond bij normaal gedrag (oren "normaal" en staart neutraal of kwispelend).

Al met al, geef de honden ook een kans
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar waar kan je zo'n boek kopen?
Ik heb bijna hetzelfde meegemaakt als jou. Ik ben nu me angst kwijt voor honden..

Ik was heel erg bang voor honden dus ik ging naar de ziekenhuis om mezelf te laten inschrijven bij de psycholoog, dus het was heel erg.. Dus werd ik verwijst bij een mevrouw je op weg kon helpen tegen angst voor honden.. We gingen samen elke week naar de park, en vroegen mensen of we hem mochten aaien.. Zo ging het een maand door, daarna was me angst voor honden weg!

Wat jij het beste kan doen is met iemand veel van honden houdt, naar het park gaan en even rondlopen, mensen vragen of je de hond even mag aaien..

DAT HELPT ECHT :) Toen ik bang was, verbeeldde ik een vuilniszak zelfs een hond.

Nou ik wens je heel veel succes :)

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik heb bijna hetzelfde meegemaakt als jou. Ik ben nu me angst kwijt voor honden..

Ik was heel erg bang voor honden dus ik ging naar de ziekenhuis om mezelf te laten inschrijven bij de psycholoog, dus me angst voor honden was heel erg.. Dus werd ik verwijst bij een mevrouw die je op weg kon helpen tegen angst voor honden.. We gingen samen elke week naar de park, en vroegen mensen of we de hond mochten aaien.. Zo ging het een maand door, daarna was me angst voor honden weg!

Wat jij het beste kan doen is met iemand die veel verstand van honden heeft, naar het park gaan en even rondlopen, mensen vragen of je de hond even mag aaien..

(Er zijn zeker aardige Nederlanders die hun hond laten aaien, geloof me)

DAT HELPT ECHT :) Toen ik bang was, verbeeldde ik een vuilniszak zelfs een hond.

Nou ik wens je heel veel succes :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mail maar waar je woont,ik heb een schat van een hond,wel wat groot maar echt lief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha groningen :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb in Leeuwarden ook een hele lieve geduldige herdershond :o)
Wat goed van je, dat je er iets aan wilt gaan doen nu!
De beste manier om over een angst heen te komen, is die onder ogen te zien en er actief mee te gaan werken.

Dat kan je bijvoorbeeld doen met hulp van een psycholoog. Er zijn ook andere methoden, zoals bijvoorbeeld NLP, Neuro Linguïstisch Programmeren.
Wat info daarover voor je:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Neurolingu%C3%AFstisch_programmeren

Ik raad je wel aan om met een deskundige eraan te gaan werken. Waarom zou je het wiel uitvinden, als een ander dat al heeft gedaan, toch? Zij leren jou om jezelf te kunnen helpen het zelf te doen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
neem een hond die nog een pup is en voed die langzaam op dan merk je niet dat ie groot is en hou je van hem :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ dat is best wel goeie andwoord!
kijk eens of er bij je in de buurt een nestje puppy's zijn, en vraag aan de eigenaar of je eens langs mag komen. Vraag dan ook of je de pups mag blijven volgen als ze groter worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik woon in de stad hier zijn niet zo veel honden en vooral geen pups :(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waar in de buurt woon je dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Groningen zuid
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hmm dan kan ik je niet helpen :P ik woon namelijk in noord brabant :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overal in Nederland zijn wel hondenfokkers. Je kunt er een vinden door eens navraag te doen bij een hondenclub. Misschien juist van een groot ras, die zijn vaak rustiger dan de kleinere rassen. Maar zoek dan het liefst naar een hondenfokker die aangesloten is bij een rashondenclub. Broodfokkers hebben veel nestjes tegelijk, in een schuur ofzo. Die honden worden niet goed gesocialiseerd en kunnen daardoor lelijk reageren. Succes
Je hebt vast en zeker vrienden,familie,buren of bekenden die wel een hond hebben.
Ga eens bij deze mensen vragen of je hun hond mag aaien,.. misschien eerst met de hond nog aan de lijn, om jou gerust te stellen,.. en als het dan goed gaat de hond gewoon los.. waarschijnlijk word je dikke vrienden!

wij hebben zelf een kruising mechelse herder en hij ziet er best groot en sterk uit.. en veel mensen, vooral kleine kinderen, en mensen met kleine hondjes, lopen met een boog om onze hond heen.. terwijl het een schat van een hond is, die geen vlieg kwaad doet..
een tijdje geleden liepen we ook ergens, en er was een jongetje van een jaar of 4, hij was ook bang voor honden..
maar onze hond zat lekker rustig om zich heen te kijken..
toen is hij met zn papa naar onze hond gekomen, en heeft het jongetje onze hond geaaid, terwijl hij gewoon aan de riem zat,.. het jongetje wel heel erg trots! en onze hond vond het harstikke leuk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoek in het park een hond en baas uit die heel ontspannen aan het lopen zijn. Dus een hond die niet aan de lijn trekt. Als je toenadering zoekt zal de hond waarschijnlijk wel op je reageren. Maar misschien kan je een praatje maken en als de rust is weergekeerd de hond eens aaien.

Als je de smaak te pakken krijgt, heb je straks een park vol hondenvriendjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien kun je toch met iemand proberen om weer vertrouwen op te bouwen met een hond.

Een hond is heel gevoelig voor het gevoel van een mens.
Als jij bang bent, voelt een hond dat ook, en zal hij dus ook schuwer zijn naar jou toe.

Probeer met iemand die een lieve hond heeft weer langzaam aan de hond te aaien, koekjes geven enzovoorts, desnoods als die aan de riem zit.
Zo kan jij weer wennen aan een hond, en zul je merken dat niet alle honden agressief zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kleine of grote hond maakt niet uit. het ras ook niet (als staat de golden op nr 1 wat bijtincidenten betreft)

aan de hond lag het niet. zonder je ouders af te kraken, want het is super om het dier weg te halen bij de gek welke zijn woede heeft lopen botvieren op de hond, is hier wat mis gegaan.
de signalen die de hond gaf zijn niet opgepakt, en hierdoor kon een vreselijk iets als dit gebeuren.
het dier heeft echt wel signalen afgegeven (misschien heel klein, misschien wat duidelijker) voor deze zo uit zijn plaat ging. dit ter aanvullende info....

als je zelf niet in staat bent om bij welke hond dan ook in de buurt te komen kan je hulp zoeken. kan je wel bij een hond in de buurt komen is het misschien een idee om met een gedragstherapeut (voor honden dus) in te schakelen. deze kan je leren waar je op moet letten bij een hond, wat de signalen van spanning en stress zij bij een hond, en wanneer een hond laat zien dat interactie op prijs gesteld wordt en je een hond kan benaderen. (ook de manier waarop is erg belangrijk, de do's and dont's dus)

zo heb je enige zekerheid (een hond is echt voorspelbaar, als je de signalen weet te lezen die een hond maar ook jijzelf afgeeft naar een hond toe)

op deze manier kan je het vertrouwen in honden wellicht terugwinnen. je hebt een hele nare ervaring gehad, maar nu moet je ook leren ervaren dat echt niet elke hond zo kan reageren.

het is moeilijk als de angst zo diep bij je zit, en wens je dan ook heel erg veel sterkte en moed!!!