Moet een kip persé op stok kunnen?

Ik heb een leuk ruim konijnenhok+ren waar ik een paar krielkipjes in wil gaan houden. E rzit alleen geen stok in.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kunt er toch zo een stok inbouwen?

Antwoorden (3)

Op stok gaan schijnt wel beter te zijn, de frisse lucht kan dan beter rondom de kip stromen. Verder zit de kip dan niet in zijn of haar eigen ontlasting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kippen zitten graag op stok. Ze zitten graag hoog (en droog).
Een zitstok is erg makkelijk te maken. Hij hoeft immers niet vast te zitten aan de zijkant van de kooi. Je kunt ook een stok maken die je aan een soort staanders vast maakt. Dat heb ik in mijn hok ook gedaan. Dat is erg makkelijk met het schoonmaken van het binnenhok. Ik neem de stok er helemaal uit dan hoef ik er niet onder te " hannesen" Daarnaast worden de kippen erg vies als ze in hun eigen poep zitten en lopen ze alles door het zaagsel heen. Het schoonhouden wordt dan een stuk moeilijker voor je. Ook ben ik bang dat de kippen eerder ziek worden als ze altijd in hun eigen poep moeten zitten.

Succes met het maken van een zitstok!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kippen zitten/slapen van nature graag op een hoger gelegen stok. Je doet ze er echt een plezier mee. Als je 1 of meer zitstokken maakt denk dan aan het volgende: de kopse kanten worden door parasieten gebruikt om in weg te kruipen. maak de zitstok zo dat hij niet kan bewegen maar wel makkelijk is schoon te maken of te vervangen is zo af en toe. Kippen schijnen de voorkeur te hebben aan zitstokken die van boven vlak zij en afgeronde hoeken. Een iets afgewerkte (hoeken weggeschaafde) panlat met de breedste kant naar boven is prima. Als we ze op deze manier een beetje kunnen verwennen: waarom niet?