Een van onze puppen wil niet meer zuigen aan de tepel of fles! Wat nu?

We hebben sinds kort pupjes, zo'n twee tot drie weken nu, maar een van de pups weigert te zuigen aan een tepel of aan het flesje. De pup zit er dan zo bij van: "Tja, wat moet ik hier nu mee?". Wat moeten we doen om het zuig- of slikreflex weer op te wekken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Je zou kunnen proberen om de pap die in je flesje zit wat aan te dikken met bambix {voor baby s} en dit in een schaaltje voor zijn neus zetten.Misschien begint hij zelf wel te likken van het schaaltje.

Het kan ook zijn dat hij geen honger heeft dus even zijn gewicht nakijken nu en morgenvroeg en als hij is afgevallen aktie ondernemen en als hij is aangekomen is er niks aan de hand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je pup al twee tot drie weken oud is, is er niets mis met zijn zuig- of slikreflex.

Dus als je merkt dat ie eten weigert, kan dat zijn dat ie stiekem toch al gedronken heeft en zijn buikje vol heeft.
Ook kan het zijn dat ie ziek is en daardoor geen eetlust meer heeft.

To do:
- weeg je pup, zodat je echt kan nagaan of ie gedronken heeft of niet. Valt ie af, ga dan zeker naar de dierenarts
- meet de temperatuur van de pup rectaal. Let op: deze moet normaal tussen 38°C en 38,5°C liggen. Ga naar de dierenarts bij koorts (39°C of hoger) of bij onderkoeling (37°C of lager).

Bied het flesje geregeld aan, maar forceer niets. Een pup die niet wil drinken, zal zich snel verslikken. Als de melk in de longen loopt, riskeer je een longontsteking.

Sterkte en goede moed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De pup is binnen 1 dag al 1 ons afgevallen. De dierenarts heeft een spuitje gegeven om hem wat actiever te laten worden, maar met weinig resultaat.