Ik wil mijn cavia iets aanleren maar hij achtervolgd niets. Ook geen eten, ik heb al veel geprobeerd. is er iets anders wat ze achterna gaan ? uitleg:

Iets anders dat hij achtervolgd in plaats van eten. ?
mijn konijn volgt een handdoek.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (5)

Misschien moet je het tóch proberen met iets wat hij echt heeeel lekker vindt als hij een poosje niks heeft gegeten.
Als hij net z'n buikje vol heeft, dan is het logisch dat hij geen interesse heeft in een lekker hapje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cavia's zijn niet in staat om dingen te leren. Deze dieren zijn moeilijk te trainen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het probleem met cavia`s is dat eigenlijk niet in staat zijn tot iets wat wij als menselijk contact bestempelen.natuurlijk kunnen cavia`s wel iets leren,ze leren van soortgenoten.
flink gestoorde dieren doen wel allerlei dingen die wij mensen leuk vinden,dingen die ze van nature niet doen.
dus als je m isoleert van soortgenoten zul e m wel wat zinloze dingen laten doen.veel plezier,
ook voor de cavia.

Toegevoegd na 1 minuut:
tussen dingen en laten,komt nog het woord kunnen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanwaar haal je dat cavia's niet in staat zijn tot (menselijk) contact? Ze best intelligent en gezien het groepsdieren zijn, zijn ze wel degelijk in staat tot het leggen van contact. Een cavia op visite kon ik op enkele dagen tijd aanleren dat het luiden van een windgong betekende dat ik iets lekkers ging halen. Heel snel had ie door dat ie zijn snoet kon komen laten zien en dat ie contact kon komen maken. Enkele dagen later begon hij zelf terug te fluiten van plezier als ik de gong liet horen. (en voor de volledigheid:) Er zat ook een dwergkonijn bij die dat even snel doorkreeg en zelfs zelf leerde om de gong te luiden. Dat gaf op den duur volgend tafereel: konijn op de achterpoten om de gong te luiden, de cavia die uit het kot vloog en begon te fluiten, waarna beide zich aan het deurtje aanboden in afwachting van wat lekkers uit de koelkast.
niko
12 jaar geleden
OMdat cavia`s geen mensen zijn.
voor de rest ben je het blijkbaar helemaal met me eens.
daar hoef je me niet van te overtuigen met zo`n lang verhaal.
Probeer het eens met een vrouwtje, als jouw cavia een mannetje is.
In andere dingen zijn ze niet zo geïnteresseerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een cavia is wel in staat om bepaalde dingen te leren hoor :) Het hangt er gewoon van af wàt je hem wil leren? Misschien kan je hier wat meer uitleg bij geven?

Ik had bijvoorbeeld ooit een cavia die de hele dag lekker in de tuin liep, totdat het donker werd, toen kwam hij binnen langs het kattenluikje, kroop een 2 meter lang trapje omhoog om in z'n hok (bij z'n voedsel en veilige slaapplaats) te geraken. Dit is zo langzaam aan gegaan: cavia in de tuin laten, 's avonds elke keer terug roepen met eten en een typisch geluidje, cavia begeleiden (hoe ie op het trapje moest) etc.

De cavia die ik nu heb, heeft geleerd om nooit een plasje te doen terwijl ie bij mij zit. Hij laat het me merken door met z'n achterpootjes te trappelen als hij moet "gaan". Dan zet ik 'm meteen in z'n hok en daadwerkelijk, elke keer volgt er dan een plasje. Je kan dus eigenlijk stellen dat mijn cavia zindelijk is ;)

In elk geval, wat je 'm ook wil leren, bedenk eerst even of het niet té moeilijk is én besef ook dat er heel veel tijd in kruipt, wil je dat het lukt , succes!