Hoe kan ik mijn cavia aanleren dat hij alleen in zijn kooi mag poepen en plassen en niet op mijn broek,grond enz?

dat doet hij altijd en niet zo'n beetje ook!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, ik begrijp ook niet waar die beesten het allemaal vandaan halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hadden bij een hamster een bakje met zand ingezet(eigenlijk als afwisseling en dat hij erin kon graven)
maar na een paar weken bleek dat hij dit als toilet gebruikte dus dat was helemaal handig.....
ik weet niet of een cavia dat ook gaat doen, maar je kan het proberen

Antwoorden (3)

Het is bijna onmogelijk om cavia's zindelijk te maken.
Je kunt het wel proberen maar de kans is zo goed als nihil dat het lukt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet hou oud je cavia is, en ook niet, of specifiek cavia's zindelijk gemaakt kunnen worden.
Konijnen wel, als je hem dat heel jong meteen leert.
Dat doe je, net als bij het zindelijk maken van een hond: zodra hij iets doet, dan til je hem op en zet hem op de plek waar hij het mag doen. Als hij dat doet: belonen.
Dat betekent, dat je heel goed moet opletten, want waar hij ook is: meteen oppakken en op de plas/peopplek zetten.
Consequent zijn is hier heel erg belangrijk!!!
Probeer het gewoon, want wat heb je te verliezen? ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan proberen met een speciaal toiletje :)
Een knaagdierentoilet is ontworpen met het idee, dat als de cavia er zijn behoeftes in doet, de kooi veel minder vaak verschoond hoeft te worden. Punt is alleen dat cavia's van nature onzindelijk zijn.
Je kan proberen om ze zindelijk te maken, maar het vergt een hoop geduld. En dan lukt het vaak nog niet.
Intussen hebben veel cavia's ontdekt dat zo'n toiletje heel geinig is om in te zitten! Dat gedoe om er je keutels in te laten vallen vinden ze maar onzin, er in slapen is veel gezelliger en het zaagsel er uit gooien is ook heel leuk.