Heeft een poes die zwanger is wel besef dat ze zwanger is, en dat ze een kitten kan verwachten?

Want wat mij opvalt is dat als een kitten geboren wordt, dan de moeder poes direct begint met het schoonlikken van de kleine. Zou het kitten voor haar een plotseling geschenk zijn, of zou ze tijdens haar zwangerschap een idee hebben dat ze een kitten verwacht.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.3K

Antwoorden (5)

Het is natuurlijk gedrag wat ze dan vertonen. Een baby maken ze in het echt ook droog. Want het zit vaak op dat moment onder bloed.

Het is geen plotseling geschenk anders zou dat bij het jagen bijv. op dieren erg onhandig zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, ik denk niet dat een zwangere poes tijdens de zwangerschap en geboorte weet heeft van wat er aan de hand is.
de hormonen doen hun werk, en sturen de gedragingen van de moederpoes (als het goed is).
het zijn veel meer de hormonen die haar leiden, dan haar verstand, of zelfs haar ervaring.
Rieneke1
12 jaar geleden
een kat (of ander dier) voelt aan haar lichaam dat dat anders is. de hormonen, het bewegen van de kittens in haar buik. de nesteldrang.
is ze al eens zwanger geweest zal ze dat herkennen, zo niet dan zal ze instinctief het juiste doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, dat weet ze niet.
ze weet ook niet dat ze paren kittens krijgt, niet hoelang ze zwanger is, wat er beweegt in haar buik, en waarom ze niet ze makkelijk meer op de bank komt.
ze gaat ook niet bewust op zoek naar een veilig plekje waar ze haar kittens kan werpen omdat het bijna tijd is.

de kat kan na een bevalling denken. waar komt dit plotseling vandaan?

alles wordt bepaald door hormonen, instinct en natuurlijke drang.

(daarom hebben ook vogels nesteldrang,.... ze zien niet op de kalender dat het mei is en tijd om een ei te gaan leggen)

het kan wel zo zijn dat een poes leert wat ze moet doen. zo had ik een eenmalig nestje kittens waarvan de moeder de navelstrengen niet doorbeet, en heb hierbij moeten helpen. bij een ervaren poes zou dit niet waarschijnlijk niet meer voorkomen.

de poes is dus overgeleverd aan andere krachten dan haar relativeringsvermogen en toekomstvisie wat dit aangaat.

misschien dat er daarom de WTF kat bestaat als je uit het niets nakomelingen krijgt? :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om te beginnen is een kat drachtig en niet zwanger!
En nee, het dier heeft niet het besef dat het kittens draagt. Een kat reageert op haar hormoon huishouding en instincten.