Wat kan ik doen aan een kat die jeuk heeft en zich kaal plukt?

Ik ben al bij de dierenarts geweest en ze heeft verschillende injecties en Antibiotica gehad, maar het helpt allemaal niets.
Voer heb ik ook al gewisseld, had ook geen effect.
Wie herkent dit en heeft tips waar ik nog iets mee kan.
De kale plekken zitten rond de hals en nek en ze maakt verder geen zieke indruk.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En hoe zit het met de vlooitjes! Mijne doen het ook namelijk, als ze bugs hebben!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik ben al regelmatig aan het ontvlooien, maar de plekken in de nek zijn open en daar wil ik geen vlooienspul op druppelen.
Ze is nu 2 jaar en heeft het nog nooit eerder gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allergie kan zomaar opeens ontstaan he, ook bij mensen. Dan zou ik zon lelijk vlooienbandje nemen om die monsters uit te roeien, stop ook een stukje in je stofzuiger. Succes!

Het beste antwoord

bij kale plekken in de hals en nek denk ik allereerst aan voedselallergie.
je zegt dat je van voer hebt gewisseld, maar was dat hypoallergeen voer, en heb je het 8 weken gegeven, zonder iets anders ernaast?
mocht je dat nog niet hebben gedaan, dan zou ik daar mee van start gaan.

Toegevoegd na 8 minuten:
via je dierenarts kan je viatop bestellen, van boehringer-ingelheim.
is een gel die erg goed werkt tegen de jeuk.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb nog een kat, mag die dat voer ook?
En ze heeft de jeuk en plekken 2 maand geleden pas voor het eerst gekregen. Kan het ook van teken komen?
Bedankt dat je meedenkt hoor!
Rieneke1
12 jaar geleden
je andere kat mag dat voer ook, geen enkel probleem.
zo'n allergie kan ineens optreden, terwijl de kat het voer al jaren eet, en het er goed op deed.
ik geloof niet dat teken hier ook maar iets mee te maken hebben.
de verschijnselen zijn typerend voor voedselallergie.
bij vlooienallergie zie je eerder jeuk en roofjes aan de achterhand van de kat.
wat voor injecties heeft je kat trouwens gehad, corticosteroiden (prednison)?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zal de dierenarts weer eens bellen hierover.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja prednison en ook een zalf die dermapet heet. Maar het blijft gewoon, het is een soort vicieuze cirkel, de plekken genezen niet door al dat gekrab (de jeuk).
Ze ziet er echt gehavend uit, maar speelt wel en is verder ook niet ziek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is je kat al getest op allergieën?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens de dierenarts was het erg lastig om daar achter te komen, dus dat is nog niet gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vroeg dit omdat mijn hond hier ook last van heeft gehad,tot bloedens toe kapot bijten en uit de bloedtest bleek dat hij een te trage schildklier had.
Hierop kreeg hij medicatie en was hij er gelukkig vanaf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben erg blij dat iedereen zo meedacht met het probleem, maar heb nu eerst viatop besteld en voer veranderd.
Ik hoop dat het gaat helpen.

Andere antwoorden (7)

Probeer eens een pipet met stronghold,mijn kat had deze problemen ook en die had een vlooienallergie,na een pipet met stronghold verdwenen de kale plekken en stopte hij met krabben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hadden ook een kat die dat deed. Was bij hem vlooienallergie. Kat had ook wondjes van het krabben. Wij hebben toen pilletjes gekregen van de dokter, en de wondjes behandeld met betadine. Ging super. Vlooien en wondjes zijn nu weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat voor pilletjes hebben jullie gekregen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen idee hoe die pilletjes heetten, maar het waren antivlooien pilletjes. De dokter zal dat wel weten.
Ik zit, net als Rieneke, te denken aan toch een voedingsallergie ( mocht ongedierte uitgesloten zijn ). Het kost wel minimaal 8 weken om te kijken of een voeding aanslaat. Ik zou bijvoorbeeld kattenvoeding van Pro Plan adviseren ( de zalm variant bijvoorbeeld ). En natuurlijk geen natvoeding ( in de vorm van blik of pouches van de bekende merken ). Mocht je toch natvoeding willen geven, doe het dan van betere kwaliteit zoals Shiny Cat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze krijgt alleen brokjes, dus geen blik. +
Heb je wel een gekeken naar rauw voer. Deze heb je in verschillende merken zoals carnibest, barf menu etc. Zelf geef ik barf menu aan mijn katten en dat gaat super. Heb ook veel gelezen dat deze soort voer allergie oplost. Bij mijn kattten vanaf kittens al moeten zoeken vanwege diaree etc. Zie hieronder ik heb er een artikel over geschreven hoe ik dit heb gedaan met mijn eigen twee katten.

Wat voor voer heb je allemaal gegeven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Whiskas, hills, royal canin, purina, excellent van AH en een merk van de dierenwinkel zelf. Ik heb al heel wat gehad. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is geen premium voer. Kijk eens naar de rauwe voer merken uit de diepvries. Dat zijn gemalen prooidieren en zonder foute middelen erin en zo puur mogelijk! Daar heb ik hele goede ervaringen mee. Alleen verkrijgbaar bij de dierenwinkel als ze diepvries voer verkopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zal me eens verder in voer gaan verdiepen.
als de injecties van de dierenarts niet helpen kan je miss ook eens denken aan een gedragstoornis, verveelt de kat zich niet? een dier in het algemeen kan zulke gedragingen krijgen uit verveling of frustratie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze komt niet verveeld over, ze speelt is verder ook vrolijk, alleen die plekken, en als er korsten opkomen, krabt ze de hele boel weer open.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
miss moet je wel eens naar een dierenkliniek waar ze alles ineens kunnen onderzoeken, het zou ook een soort eczeem kunnen zijn
Ik weet niet of je vlooien druppels geeft,
maar mijn hondje die is erg allergisch voor die troep,misschien jou kat ook.
Hou het in de gaten of laat eens een test doen.
Sterkte met de kat!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zitten de kale en jeukende plekken alléén rond hals en nek?
Nogal een typische plek. Als het alleen daar zit:
- Heb je de afgelopen tijd een vlooien / tekenband bij je kat omgedaan?
- Heb je een nieuw antiparasitair middel gebruikt?
- Is er gecheckt op oormijt?
- Heeft je kat een halsbandje om, met daaraan bijv. een nieuwe hanger (bijv. van metaal)?

Als het niet alleen op die plek zit, dan voldoen bovenstaande antwoorden, dan kan er o.a. sprake zijn van een voedselallergie of iets anders en moet het goed uitgezocht worden. Jeuk lijkt op zich een redelijk onschuldig iets, maar veel dieren kunnen er zich echt mee gek / ziek maken. Magerte, onrustigheid, depressiviteit, hartproblemen enz. Jeuk is echt heel vervelend, en de oorzaak moet gevonden worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, nee geen vlooienband, ook geen halsbandje. Ik weet niet of er op oormijt is gecheckt.
En 4 weken geleden een vlooienmiddel van de dierenarts gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wtf ben jij een dieren arts? Je weet er veel vanaf