Kan ik mijn papegaai naar zijn land van oorsprong laten brengen en vrijlaten? Hij is nog jong. Waar kan ik terecht om dat te laten doen? Greenpeace?

Toen ik mijn vriendin leerde kennen had ze een papegaai. Omdat ik medelijden had met het dier bouwde ik er een zo groot mogelijke kooi voor in huis (zat eerst in een kleine kooi) en kocht daarna ook een partner (vrouwtje). Ik blijf het er echter heel moeilijk mee hebben dat die vogels opgesloten zitten. Bovendien maken ze een hels kabaal. Ik vind dat die vogels thuishoren in het land van herkomst (het zijn edelpapegaaien uit Papoea New Guinea). Ik wil graag dat ze kunnen vrij vliegen door de lucht. Ook al zou het een hele aanpassing voor ze vergen, toch geloof ik dat het kan. Mijn vriendin wil haar vogel echter houden. Daar zal ik me moeten mee verzoenen. Maar de vogel die ik kocht (ze doen trouwens niks anders dan vechten) wil ik vrij laten. Omdat ik het zelf niet kan betalen om zo ver te vliegen wil ik iemand zoeken die dat voor me kan doen. Waar kan ik terecht met mijn verzoek? Bestaan er organisaties die zoiets zouden kunnen doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het eens met Rieneke en Rinke: NIET DOEN!!!!
Hij is niet aangepast aan de natuurlijke omstandigheden en is een deel van de voedselketen binnen no time, omdat aanpassen zeer veel tijd kost, áls het al lukt.
Ook ik ben in deze situatie voorstander van de papegaaienopvang in Veldhoven.

Antwoorden (4)

dat is geen strak plan.
jouw vogel kan drager zijn van een virus bijvoorbeeld, en zo veel wilde vogels besmetten.

breng eens een bezoekje aan de papegaaienopvang in veldhoven, en overweeg je vogel daar naar toe te brengen.

Toegevoegd na 5 minuten:
http://www.papegaaienpark.nl/index.php
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies. Bovendien is deze vogel waarschijnlijk het product van generaties gekooide papegaaien, en heeft hij geen idee mee hoe hij zich in het wild moet staande houden. Beetje jammer als hij die hele reis moet maken en binnen een dag opgegeten wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Rieneke!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit lijkt me wèl een goed plan. +
Als de papegaai in gevangenschap geboren is zal het naar ik vrees moeilijk worden. Hij heeft nooit geleerd zelf voedsel te zoeken en zichzelf te beschermen voor eventueel gevaar. Vaak zijn ze ook nog gekortwiekt, maar ik neem aan die van jou niet anders had je zelf wel beseft dat dat vrij rondvliegen het niet meer ging worden voor hem.

Begrijp me niet verkeerd: Ik vind het heel nobel van je, en ik ben het volledig met je eens dat papegaaien hier niet thuis horen! Maar omdat het beest bij mensen is geboren, is hij veel te tam. Zelfs als jij denkt 'Hij is niet tam, hij bijt me voortdurend'. De papegaai is namelijk door het leven in een mensenhuis aan allerlei rare geluiden gewend (dingen die vallen, een brommende koelkast, geschreeuw van kinderen, harde geluiden van de TV). Dit veroorzaakt dat je papegaai in het wild niet snel genoeg zal schrikken van komend gevaar en gewoon zal blijven zitten, met alle gevolgen van dien. Ook zal hij niet uit zichzelf op zoek gaan naar voedsel, dat werd hem tenslotte zijn leven lang voorgezet.

Dieren die in gevangenschap geboren zijn uitzetten is heel lastig. De dieren die worden uitgezet krijgen vanaf hun geboorte vaak al heel bewust een 'verwilderings' programma. Ze moeten zelf op zoek naar eten, leren zich verdedigen tegen natuurlijke vijanden etc...Anders hebben ze helaas geen enkele overlevingskans meer. Het beste wat je mijns inziens nu nog voor je vogel kan doen is hem hier een zo gelukkig mogelijk bestaan geven. Geef hem zo veel mogelijk ruimte, laat hem ook los door huis vliegen, behandel hem zo natuurlijk mogelijk en niet als een schoothondje...In de vrije natuur overleeft hij namelijk niet meer.

Je kunt wel lid worden van organisaties die het vangen van wilde vogels bestrijd! En geen dieren in gevangenschap meer kopen en andere mensen oproepen om dit ook niet meer te doen, want als er geen vraag is zal ook het aanbod dalen. Het is maar een druppel op de gloeiende plaat, ik weet het. Maar iets anders zit er waarschijnlijk niet op...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Rinke
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar ze zei toch dat ze die vogel niet meer in huis wou omdat ze veel lawaai maakt? Waarom dan toch houden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Penthesileia: Vraagsteller zegt 'bovendien maken ze een hels kabaal', niet dat dat op zich zelf staand een reden is om ze weg te doen. De andere, meest door vraagsteller genoemde reden, is dat hij het zielig vindt en hem de vrije natuur in wil laten, dat laatste gaat dus niet lukken zoals hier door meerdere mensen genoemd. Vogelcentra zitten al overvol, net als asielen voor andere dieren, met mensen die een dier aanschaffen omdat het ze leuk lijkt, en dier blijkt toch niet zo leuk/sociaal/makkelijk als gedacht, dus doen ze het weer weg, met alle stress voor het beest tot gevolg en weer een extra mond te voeden voor de opvangcentra.
De papegaai is aangekocht dus vind ik dat je er in eerste instantie alles aan moet doen om zelf zo goed mogelijk voor hem te zorgen. Die verantwoordelijkheid hoort nu eenmaal bij het houden van een dier, en als je dat niet kunt opbrengen had je er nooit aan moeten beginnen. (Het wordt wat anders als je allergisch voor de vogel blijkt, dan kan ik mij voorstellen dat je het vrijwillig naar een opvang brengt)
Je kunt ze ook naar een Dierentuin sturen. Ik weet dat in Emmen een dierentuin is die een enorme kas heeft waarbinnen het natuurlijke klimaat van die vogels is nagemaakt, er wonen verder ook dieren waar ze in het wild ook mee zouden leven en de verzorgers komen een paar keer per dag langs om voedsel door de kas te verspreiden dat ze zelf moeten vinden. Ik denk dat dat de beste oplossing is.
Als je ze namelijk écht weer in het wild wilt laten, zullen ze het niet overleven. Er zijn te veel gevaren waar ze nooit mee hebben leren leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een dierentuin is geen opvangcentrum. Die schaffen heel bewust dieren aan die passen in hun fokprogramma's. Ook hier heb je weer dat de vogel een virus o.i.d. bij zich kan dragen dat de andere dieren dan besmet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel veel dierentuinen doen dat hoor, dan zitten ze eerst in quarantaine en kijken ze in welke kas het dier het beste past. In Emmen en de Hortus (in het noorden van het land in/bij een dorp dat Haren heet) hebben ze dat altijd gedaan. Ik zag het laatst ook nog op tv trouwens. Dat dierentuinen dieren overnemen.
Dit is waarschijnlijk geen oplossing. Ik snap dat je denkt van; ik wil dat hij vrij kan vliegen enzo. Zou ik ook wel een beetje hebben. Maar het beest is gewend aan gevangenschap en weet niet beter. Als hij dan de wildernis ingaat, loopt het waarschijnlijk fout af. En zoals Rieneke al zei, kan hij virussen meedragen. Dus beter van niet.