Mijn (grote) hond is aangevallen door een losgebroken klein hondje. Andere eigenaar wil op mij schade verhalen. Is dit echter fair?

De yorkshire terrier (yt) reu was losgebroken en stormde van achteren af op mijn aangelijnde hond Pip en beet haar in de nek. Daarop schudde Pip, een teefje, de yt van zich af en op nogmaals aanvallen van de yt heeft Pip paar keer teruggebeten, voordat eigenaar arriveerde om zijn yt weg te halen en ik ook met Pip weg kon lopen zonder dat de yt ons volgde. Pip (dalmatier x berghond) heeft gelukkig geen lichamelijke verwondingen, maar de yt heeft wel flink gebloed uit een hoofdwond en een wond in de flank. Volgens de dierenarts, die we ook hebben gebeld, komt de yt er wel bovenop, het waren geen diepe wonden ondanks dat het even flink gebloed heeft. De eigenaar wil nu schade dierenartsrekeningen verhalen op mij, is dit wel correct?

Ik vind het prima om te middelen, omdat Pip nu eenmaal schade heeft toegebracht (grote hond is geen partij voor kleine hond), en ik het hele gebeuren erg vervelend vind, maar ik vind ook dat de andere eigenaar verantwoording moet nemen. De honden hebben samen geen geschiedenis, maar de yt wordt wel altijd door de eigenaar kort gehouden bij het wandelen 'omdat hij grote aangelijnde honden' niet leuk vindt. Blijkt dat de yt al eens door een Duitse herder is aangevallen. Ook is het vaak zo dat de yt hijgend & opgewonden door de tuin rent en onder tuinpoort door probeert te krabbelen als wij daar wandelen. Pip reageert daar echter nooit op; wij lopen rustig door.
En hoe moet het nu verder qua evt. toekomstig contact tussen beide honden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Het is raar en ik zal wel tegenreactie's krijgen,maar als een hond schade aanricht dan is de eigenaar hiervoor aansprakelijk of je hond nu aangelijnd is of niet.

Ik ben het hier ook niet mee eens,maar zo zit het echt in elkaar.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kunt hiervoor je aansprakelijkheidsverzekering in schakelen.

Ik heb dit een tijd geleden eens aan de politie gevraagd omdat ik een hond had die altijd aangelijnd liep en niet erg lief was voor andere honden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat de eigenaar van de York iets aan het gedrag van zijn hond moet doen als ik zo je reactie's lees. Jouw hond is sociaal neem ik aan? Pas als de York sociaal genoeg is,proberen hoe het dan gaat.
Ik kan me voorstellen dat jouw hond van zich afgebeten heeft,ga jezelf maar na,ik zou me ook niet laten slaan door iemand zonder iets terug te doen. En ja ik had toen ook dat dilemma van wie betaald er hier als mijn hond aangelijnd loopt en hij bijt een loslopende hond,vandaar mijn navraag bij de politie en als je een beetje gaat speuren op internet kom je hier en daar wetsartikelen hierover tegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de straat opgaat met een hond die agressief is naar andere honden, ondanks aanlijning, is dat m.i. iets heel anders dan dat jouw niet agressieve en aangelijnde hond aangevallen wordt. Hier werd niets uitgelokt of opgeroepen. De YT liep los en viel aan zonder aanleiding. Dat mag vanuit de hondenwereld allemaal verklaarbaar zijn maar baasje is verantwoordelijk en had die YT onder controle moeten houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat dacht ik ook altijd Keesvi,maar de realiteit zit anders in elkaar.
De York heeft voor zover ik weet geen schade aangericht,maar de hond van de TS wel en aangezien je verantwoordelijk bent voor de schade die je hond aanricht,ongeacht aangelijnd of niet,zal je moeten betalen. Ik zei toendertijd nog tegen de agent; Ja maar de hond liep los en de mijne aangelijnd,dan ben ik toch niet fout? Helaas wel of je nu en dominante hond hebt of niet,jouw hond richt schade aan en jij bent verantwoordelijk hiervoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo zit de wet niet in elkaar. Als jou geweld aangedaan wordt is proportioneel verzet geoorloofd om je te verdedigen. tenzij je op de een of andere manier dat geweld hebt uitgelokt maar daarvan lijkt mij hier geen sprake. Die agent kan nog meer vertellen maar volgens zijn redenering heb je het dus altijd gedaan, domweg om het feit dat je een hond hebt? Nee hoor, zo werkt dat echt niet. Wat jij beschrijft is toch een iets andere situatie van een hond die agressie oproept ondanks het aangelijnd zijn. Dat ontslaat aanvallers niet van verantwoordelijkheid maar je kunt je dan, ietwat zwart-wit voorgesteld, afvragen waarom je dan met je hond de straat op gaat. Dat is hier niet het geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee ik weet dat dit geval niet hetzelfde is,maar het gaat om het aanrichten van schade en hier is de hondeneigenaar verantwoordelijk voor als deze schade aanricht of de hond vast of los is,maakt niets uit. Ik vind het ook onredelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan Cyberessy. Het is zeker niet fair,maar wat eigenlijk wel met ons rechtsysteem? Als je een inbreker met geweld je huis uit moet slaan,dan ben je strafbaar,te gek voor woorden natuurlijk,maar men wil invoeren dat je hiervoor niet meer strafbaar bent tenzij je gepast geweld gebruikt. Heerlijk zo'n sociale hond,ik weet er alles van want mijn tweede hond was ook erg sociaal,zo sociaal dat hij zelfs een inbreker mee zou hebben geholpen met sjouwen.
;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ehh gepast geweld willen ze juist wel toestaan, ongepast/overdreven geweld weer niet..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat is waar,het woordje tenzij had als moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo werkt het idd Maria16. Het gevecht was op openbare weg en is dus de baas van de hond die schade aanbracht de gene die zijn verzekering moet gaan aanspreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik weet het wiccalife en ik vind het toch oneerlijk want je loopt met een aangelijnde hond die aangevallen wordt door een andere hond.
Je zou denken dat de loslopende hond de schuldige is,maar helaas is dt niet zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor jou en dikke vette min voor de yt (en zijn baasje)

Andere antwoorden (9)

Ik zou zeker niet de rekening gaan betalen, jou hond heeft gehandeld uit zelf verdediging en heeft het niet uitgelokt en ging ook niet door, de baas van de YT is verantwoordelijk voor zijn hond en om jou nou het te laten betalen omdat hij hem niet kon houden is niet eerlijk. Ik zou niet toegeven, de baas moet gewoon zijn hond in bedwang houden want het is zo te zien niet de eerste keer. En zo te zien reageerd pip niet op het uitlokken van de YT.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij hebt gedaan wat mogelijk was, om dit soort dingen te voorkomen door je hond aan te lijnen. De ander is verantwoordelijk voor een uitbrekende hond. Niet jouw schuld dus lijkt mij. Dus geen vergoedingsverplichting
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Inderdaad, jij hebt het hier aan t langste eind. De eigenaar van de yt had dit voorval kunnen voorkomen. Jij hebt niet iets kunnen doen om dit te vorkomen.

Als een twingo tegen mijn stilstaande hummer aanrijdt ga ik natuurlijk ook niet middelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij hebt geen schuld. Je hond was aangelijnd. Niet betalen dus, maar wel rustig aan de eigenaar van het kleine hondje uitleggen, dat de schuld bij zijn losse en agressieve hondje ligt.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ploes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nouja.... Plus bedoelde ik dus ;-)))
Het belangrijkste criterium is dat jij je hond aangelijnd, fud onder controle had. Onder die controle is jouw hond aangevallen door een loslopend exemplaar die de eigenaar NIET onder controle had. Je hoeft geen cent te betalen. Als de eigenaar van de YT een andere mening toegedaan is moet hij jou aansprakelijk stellen. Je kunt jouw verhaal dan aan de verzekering voorleggen maar als dat klopt dan heeft hij geen poot om op te staan.

Toegevoegd na 5 uur:
fud=dus (af en toe heb ik mijn toetsenbord niet helemaal onder controle...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank, Wendy maar ik vind het even genereus als van de gekke om hier te gaan middelen met de kosten. Een bescheiden bloemetje voor die YT uit medeleven is meer dan genoeg, maar eigenlijk alleen op zijn plaats als baasje zich wat terughoudender zou hebben opgesteld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal met je eens. Is ook van de gekke.... maar ik zou zelf dus ook de helft van de kosten aanbieden te betalen... uit gevoel van (misplaatste?) verantwoording.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou niks betalen. Moet 'ie z'n hond maar onder controle houden. De vraagsteller kan er toch niks aan doen?
Ook uit coulance zou ik er niet over peinzen de kosten te delen. Ook al is de yt een flink stuk kleiner, jij had je hond keurig aangelijnd, in tegenstelling tot de eigenaar van het mormeltje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Grootte van de hond maakt idd niks uit!!!
ontwijk dat kleine hondje maar, dat kleine hondje is dominant omdat het baasje er verkeerd mee om gaat, en een dominant klein hondje voelde zich bedreigd door grotere hond, vandaar die agressie.

baasje is verantwoordelijk voor beestje, beestje liep los, zijn verantwoording.. als zijn losse hond voor een trein/bus/auto rent ook aanklagen? dat is gewoon flauw.

om deze rede dient een hond aangelijnd te zijn, niet omdat honden niet zonder lijn kunnen, maar omdat sommige baasjes niet de alpha in het gezin zijn, en dus het hondje de baas is/speelt..

beestje kwam ook op jullie af, en dan kan jij je hond wegtrekken wat je wilt maar dat lost niks op want dat andere beestje liep los.

en even serieus, hoe breekt zon klein beestje los? een hoogbejaard baasje met zware reuma ofzo? een leprapatient die zn hand/hond/riem in 1x kwijtraakte? Dit is gewoon een opstapeling van menselijk falen, en niet aan jouw kant..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou nou nou, wat een vooroordelen na aanleiding van zo'n kort verhaaltje zeg. Mss is het een heel goed baasje die zijn uiterste best doet om alles goed te krijgen.
De reactie van de eigenaar van de yt is wel op zijn minst raar te noemen, maar mss zitten deze mensen wel financieel aan de grond en kunnen ze het niet betalen..........
Oordeel nooit.......
Een hond moet volgens de wet altijd aangelijnd zijn dacht ik. Zijn hond liep los, die van jou niet.
Als jij wordt aangevallen en je verwond de andere uit zelfverdediging zou je dan ook de rekening betalen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, je hond was aangelijnd.
honden letten niet op centimeters, dus een aanval is een aanval, of het nu om een YT gaat of een kalf van een hond.

de YT viel meerdere malen aan dus je hond heeft zich gewoon verdedigd. de eigenaar kan wel van alles willen, maar het was beter om zijn hond aangelijnd te houden.

overigens ben je als het goed is WA verzekerd. wil je met de hand over je hart strijken kan je hier de kosten indienen. lees wel ff de clausule na, want iedereen honden bezitter heeft wel degelijk zijn eigen verantwoording dus ook de eigenaar van de YT.

hoe het verder moet tussen de honden is erg lastig.
als de YT een stuiterbal blijft en op je hond gefixeerd blijft is het niet mogelijk om ze samen te brengen zonder herhaling. dit is echt iets voor een gedragstherapeut of iemand die ervaring heeft met honden.

de YT moet eerst leren ontspannen zodat ie volgens de hondenregels op een normale manier een andere hond kan benaderen. nu is ie er veel te gefrustreerd voor.

maar goed, dit het probleem van de eigenaar van de YT. jouw hond reageert hier niet op en weet hoe het moet, hij verdedigd zichzelf enkel, en ook dit is heel normaal.