Waarom dragen veel paarden momenteel van die dekkleden?

Ik was gisteren (in die hitte) weer eens een rondje aan het rijden op mijn racefiets.
Onderweg kom ik langs aardig wat weiden met paarden erin. Het viel me op dat het merendeel van die paarden een dekkleed om had. Sommigen alleen over de rug, enkelen hadden ook de hele nek ingepakt.

Nu heb ik het vermoeden dat die dekkleden hen moeten beschermen tegen horzels en andere vervelende insekten, maar kunnen de paarden niet oververhit raken door die dekkleden?
(Ik wordt ook minder gebeten door muggen met lange kleding aan, maar met deze temperatuur geef ik de voorkeur aan het ouderwets wegmeppen. Kan me voorstellen dat een paard dat misschien ook liever zou doen.)

Kortom: Waarom die dekkleden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.2K

Het beste antwoord

het zijn geen warme dekens hoor dus maak je geen zorgen!!

mensen in de woestijn dragen ook kleding tegen de hitte dus een paard krijgt het er echt niet te warm van.

soms gaat het om vliegendekens, deze herken je aan de mazen in de deken. een soort gaatjes omdat vliegen met dit weer paarden lastig kunnen vallen (vooral de stekende variant en horzel die heel naar is voor een paard, ook vanwege de larven die schade aan kunnen richten)

soms gaat het ook om een zomerdeken. zwarte paarden (maar ook andere kleuren) kunnen verschieten in de zon. friezen die shows lopen horen zwart te zijn en zullen ook om die reden en zomerdeken kunnen dragen.

en natuurlijk elk paard, puur tegen de hitte.

paarden die last hebben van zomereczeem (klein soort steekmugje die ellende veroorzaakt) zie je weleens van top tot teen ingepakt zijn. dit is ook een vliegendeken (maar met hals, en deel voor het hoofd in sommige gevallen)
ook weer puur te voorkomen dat ze gestoken worden.

vaak zijn de dekens blauw (net als bij de mensen in de woestijn) maar er zijn ook dekens die zilverkleurig zijn en het zonlicht refexteren. een vliegendeken met een heel open structuur kan elke kleur hebben.

verder wordt er veel met sprays/zalfjes gewerkt om de vliegen en steekbeesten weg te houden.

bij wormen pasta zit vaak een middel (ivermectine) tegen o.a de horzel larven want dit wil geen enkele eigenaar in zijn paard.

de kleine (licht)gele stipjes die je vaak ziet in de haren van een paard (vaak op de benen, maar ook op andere plaatsen zoals hals flank, manen)
met een paar dagen komen deze eitjes uit, veroorzaken jeuk, het paard gaat likken en de larven zijn binnen.
ze hechten zich daar bijna een jaar in het slijmvlies van de darm. hierdoor richten ze schade aan en kan een paard omdat het spijsverteringssysteem niet meer optimaal werkt. kan koliek krijgen, jonge dieren kunnen achter raken in de groei, en elk paard kan een slechte weerstand en conditie krijgen en is daarmee de bodem voor allerlei andere infectie ziekten.

het is dus noodzaak om eitjes z.s.m. van het paard te verwijderen (met bv een horzelmes) en deze zitten heel stevig vast!

vooral donkere paarden zijn extra aantrekkelijk voor (steek) vliegen en horzels, en van horzels raken veel paarden in paniek of wordt er zeer onrustig van. (slaan er zelfs van op hol in sommige gevallen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die foto van mij komt van internet. Ik heb gisteren inderdaad ook een paard zien lopen zoals bovenstaande.
Een ander paard dat ik zag had alleen de ogen afgedekt. Ik vroeg me dus af of die beesten dan uberhaupt nog kunnen zien waar ze lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jazeker kunnen ze het nog zien. vliegen komen vaak op de ogen dus dat is de reden dat er ook vaak iets voor hangt met slierten. het is zoals bij een hond die veel haar voor zijn gezicht heeft, of mensen met vitrage. van de buitenkant naar binnen (van mens naar dierenogen) zie je niets, maar van binnen naar buiten zie je prima (vanuit het dier naar de omgeving dus) het paard op de eerste foto bij mijn antwoord draaft door de wei met zijn oortjes naar voren en hoofd omhoog.
een paard die niets ziet, of niet genoeg ziet zal dit echt niet doen hoor (dan gaan ie staan en gaat het hoofd/hals naar beneden met de oren naar voren) :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helder verhaal ! +
Rieneke1
12 jaar geleden
leerzaam verhaal euca, +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank jullie wel :)

Andere antwoorden (2)

Inderdaad tegen de insecten. De warmte is vervelend, maar minder vervelend dan tientallen steken per dag. Daarnaast is een deel van de paarden allergisch voor de insecten beten, waardoor het nog belangrijker is ze af te dekken.

zie ook http://www.nmlhealth.com/c,5722,,/Insecten-en-overlast-voor-paarden.aspx:
Vliegendekens, maskers of sprays?

Op de delen die met een deken of masker zijn bedekt kunnen paarden niet meer worden gebeten. Met name voor paarden die allergisch zijn voor beten van muggen zijn dekens en maskers soms onvermijdelijk en ook de gevoelige delen zoals de ogen worden met een masker beschermd. Maskers en dekens kunnen uitkomst bieden zolang een paard rustig in de wei staat, maar niet als hij wordt bereden of veel moet bewegen. In dit soort gevallen, bijvoorbeeld voor een wedstrijd, het longeren of een buitenrit – wanneer een paard bovendien extra gaat zweten - kunnen vliegwerende sprays uitkomst bieden. Ook kunnen vliegwerende sprays en rollers zeer goed in worden gezet in combinatie met dekens en/of maskers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad tegen de insectenbeten, maar zoals jij al zei kunnen ze wel degelijk 'oververhit' raken. De dekens zijn van verschillende materialen, en de 1 is koeler dan de ander, maar het is en blijft altijd een stukje extra warmte.
In principe heeft een paard geen deken nodig (in de natuur heeft hij die tenslotte ook niet!) zolang hij maar zelf genoeg beschutting kan zoeken (een horzel bijvoorbeeld vliegt namelijk nooit mee als het paard naar binnen loopt) en hij zijn staart heeft om zich te verdedigen tegen al het vliegwerk (sommige (trek)paarden is de staart bij gecoupeerd, die kunnen zich dus niet meer verdedigen tegen de vliegen behalve met happen).

Eigenlijk zijn naar mijn mening de dekens voor een paard alleen van meerwaarde als het een allergie tegen insectenbeten heeft. Verder is het voornamelijk gemakzucht van de eigenaar (vooral ook met winterdekens, een paard dat gewoon 'natuurlijk' wordt gehouden (dus niet 20 uur per dag op stal) maakt zelf een wintervacht aan en heeft geen deken nodig, maar dat geld voor zomerdekens evengoed!) dat het paard schoner blijft, scheelt poetswerk en is handig als je op wedstrijd moet, want dan wil je dat je paard er representatief uit ziet. (Al zal een paardeneigenaar die zijn paard een zomerdeken opdoet dit bijna nooit als reden opgeven, want ze weten zelf ook wel dat dat eigenlijk niet eerlijk is tegen over het paard)

Als het boven de dertig graden is is zo'n deken echt geen pretje voor een paard, hoe dun ook. Denk maar aan je eigen kleren die als het erg warm is aan je lichaam blijft plakken. Ze hebben dan veel meer aan een grote boom die schaduw bied, dan aan een kleedje dat de zon moet weghouden...Alleen voor paarde met insectenallergie ligt het natuurlijk anders! Maar ik kan me niet voorstellen dat al die paarden die jij zag allergisch zijn ;-) Maar er zijn verschillende diktes in de dekens, de dunste zijn wel uit te houden voor een paard. Maar het blijft iets tegen-natuurlijks dat is bedacht door mensen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt een punt + ! Maar heus, mijn paard heeft het echt te koud in de winter zonder een deken. Ik heb het een lange tijd uitgeprobeerd, maar ze stond steeds te 'shaken' van de kou. Ze staat altijd buiten en s'nachts binnen, maar in de winter met een deken. Ze kan overdag zelf kiezen, de deur van de stal grenst aan de wei waar ze loopt. Met dit weer (om 07.30 u. gaat de staldeur open) kiest ze vanaf ongeveer 09.00 u. om binnen te schuilen (tegen alle insecten) en vanaf ongeveer 17. - 18.00 u. loopt ze weer naar buiten. Dan gaat de staldeur om 22.00 u. weer dicht. Vorig jaar liet ik haar en de shet met dit weer s'nachts buiten (staldeur open), maar dat durf ik niet meer i.v.m. allerlei 'gekken' die rond kunnen lopen en het voorzien hebben op onschuldige paarden.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Loekido, uitzonderingen op de regel, zoals jouw paard, zijn er altijd ;-) Maar niet zoveel als dat je (zomer)dekens ziet. Wat lekker dat ze zelf kan kiezen of ze binnen of buiten wil staan ;-) Idd...je hebt een hoop gekken tegenwoordig die het grappig vinden dieren te mishandelen voor de 'lol'....Bij mij op stal staan de paarden wel 24/7 buiten (behalve met super slecht weer natuurlijk, dan gaan ze s nachts op stal) maar als je die verhalen af en toe hoort....doodeng...
Afgelopen oud en nieuw hadden de buren last van ettertjes die van die rotjes naar de paarden gingen gooien omdat ze het grappig vonden hoe de paarden reageerde....Hoe gestoord ben je dan?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een winterdeken heeft wel zeker meerwaarde!!!
niet in alle gevallen, maar bij intensief rijden in de winter kan je gewoon niet zonder. (zweetdeken net zo dus) een paard wat ook in de winter intensief gereden wordt kan door de wintervacht echt ENORM nazweten. (gevolgen van het natte paard op stal zetten zijn je waarschijnlijk bekend) veel mensen scheren daarom ook hun paard. ondertussen pak je ze wel hun jasje af, dus zal je wel een winterdeken moeten gebruiken.
bij normaal gebruik van de juiste deken zal het paard echt niet oververhit raken (met als reden de deken in dit geval) mijn paarden waren niet gecoupeerd, maar (vooral de zwarte) werd helemaal lijp van de dazen. deze kwamen ook gewoon gezellig mee op stal hoor!! een horzel heb ik nog nooit op stal gehad, maar weet wel dat een sprintje je ze niet afschud. de bruine en het vosje hadden ook last en de appelschimmel kwam nog het beste er vanaf. zonder ingrijpen met een (vliegen)deken overleven paarden ook wel hoor het heel goed hoor. maar mijn hond behandel ik ook preventief tegen vlooien bijvoorbeeld. het dier kan er gewoon last van hebben dus waarom geen deken en een spray is bij een paard als dit last kan voorkomen? horzels zijn een ander verhaal, deze kunnen gewoon echt schade aanrichten en denk dat elke paardenbezitter hier wel een zekere 'haat' tegen heeft ontwikkeld :))