wat doe ik met een konijn met een ontstoken oog?

Vanmorgen zat er wat viezigheid omheen, schoongemaakt met gekookt water. Nu zit er geen viezigheid meer in maar ik zie toch wel dat de randen van het ook roder zijn dan het andere oog.

Is dit iets waarmee ik naar de dierenarts moet? Of even aanzien? en wat dan, alleen schoonmaken als er viezigheid inzit of toch elke dag even spoelen?

Toegevoegd na 2 dagen:
Dank voor alle antwoorden tot zover. Hij had een tijdje geleden een wondje vlak bij zijn neus dat (na 14 dagen antibiotica) geheel over leek maar nu voelde ik daar opeens een grote bobbel (dokter had al gezegd dat het hardnekkig kon zijn).

Dus nu gaan we morgenochtend maar even op consult...

wordt vervolgd (helaas)

amigo
12 jaar geleden
17.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga maar naar de dierenarts, gewoon voor de zekerheid.

Antwoorden (9)

Vraag in de apotheek een tubetje antibiotica oogzalf en doe 2x per dag wat zalf in het oog. Weldra beter.
fremar
12 jaar geleden
Bel gewoon even een dierenarts voor advies of ga ff langs. Schoonmaken is altijd goed en de extra dingen kunnen zij je vertellen.
Succes met je konijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uitgekookt water, af laten koelen en dan met een watje schoonmaken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet er niet zoveel van maar als het geen vuil is denk ik dat u beter naar de dierenarts belt om te vragen wat u moet doen, en als u niks kan doen kan u daar langs gaan.
Ik hoop dat u konijn snel beter wordt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Breng hem zo snel mogelijk naar een dokter! Wij vonden zon konijn langs een weg en hij werd in laten slapen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk een stukje stro in het oog geprikt. Als het niet aan beide ogen is, is het niet van een of andere ziekte. Lauwe thee om uit te spoelen mag ook, of kamillethee.
Bij dwergkonijntjes geen stro in het hok leggen maar alleen hooi. Verder kan het bij grote konijnen gewoon een keer gebeuren.
Even twee dagen aanzien en als het erger wordt of blijft duren even langs de DA.
Ivana
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
Dat is iets waar ik niet van wist. Ik heb inderdaad nogal hard stro (maar ze vinden het heerlijk) en geen hele grote konijnen (2,5 kg???). Degene die het vieze oog heeft is ook precies degene die de inhoud van het hok altijd alle kanten op schuift. Dus je zegt, dan beter geen stro?
Ivana
12 jaar geleden
Leg in de hoek waar ze plassen een laag houtzaagsel. Daaroverheen door het hele hok gewoon hooi. Dat is ook eetbaar en prikt niet in de ogen. Het plashoekje houd je dan iedere dag schoon en daar verwijder je ook het natte hooi.
Volgens mij is dan het probleem van ontstoken oogjes voorbij. Houd dat ene konijn even in de gaten, maar met een paar keer uitvegen van het oogje met gekookt/afgekoeld water moet alles weer in orde komen.
Als een konijn troebelen ogen heeft kan dat in verband staan met zijn tanden of dat er iets in zijn oog is gekomen (stro, hooi of zaagsel) of door bacterien en parasieten. ook kan het een konijnenziekte zijn: myxomatose (u kunt hier uw konijn voorlaten inenten en de omgeving van uw konijn hygiënisch houden) dan heeft het konijn ontstoken ogen en zwellen zijn oogleden op. U kunt in al deze gevallen naar de dieren dokter gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou; naar dierenarts gaan en dan zegt de dierenarts waarschijnlijk dat je oogdruppeltjes moet kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou naar de dierenarts gaan en een zalfje of oogdruppels vragen voor je/uw konijn en breng dit aan in verband met de uitleg of de gebruiksaanwijzing van de dierenarts