Poes met katergedrag?

Wij hebben een dames poesje van 9 maanden, ze is gesteriliseerd. We hebben haar nog maar pas, maar nu ze dus lekker los komt en als een randdebiel door de kamer rent, rolt, en springt valt het mij op dat ze langs de kast loopt en dan met het kontje iets omhoog gaat, haar staartje tegen de kast "trilt" en dan weer door loopt. Er is geen nattigheid te ontdekken.
Maar ik heb inmiddels heel wat jaren ervaring met katten, maar ken dit alleen van katers en heb het een poesje nog nooit zien doen, wat is dit voor gedrag?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

nee hoor, volkomen normaal gedrag voor een poes.
dit gedrag heet "fantoomsproeien" omdat het sproeigedrag is zonder sproeisel te produceren.
poezen zowel als katers kunnen sproeien, al spannen ongecastreerde katers wat dat betreft de kroon.
ook fantoomsproeien komt bij zowel katers als poezen voor.
het betekent dat je poes wat geagiteerd is over het een of ander, meer niet.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik lees op meerdere kattensite's dat ze het dan naar hun zin hebben of is dat niet zo?
Rieneke1
12 jaar geleden
ongecastreerde katers en poezen sproeien vanuit hun hormonen, daar speelt verder niet bij of ze het naar hun zin hebben of niet.
gecastreerde poezen en katers die sproeien, geven daarmee vaak onzekerheid en stress aan.
door zich te omringen met hun eigen sproeigeur creeeren ze zekerheid voor zichzelf.. fantoomsproeien daarentegen geeft alleen een zekere mate van opwinding aan.
dit kan zowel positief als negatief zijn.
om hier achter te komen is het nodig de hele lichaamshouding van de kat te zien, in de context van de omstandigheden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt dan wel want bij meerdere reactie's zag ik dat poezen dan ook met hun achterpootjes trappelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ze stress heeft zou goed mogelijk zijn omdat ze niet hier is natuurlijk. Maar aan haar gedrag te zien zoals ze speelt en lekker gek doet, ze eet ook heel goed en gaat netjes op de bak, heb ik niet het idee dat ze zich niet happy voelt.
Rieneke1
12 jaar geleden
mijn oude teutje miep komt regelmatig fantoomsproeien tegen de pc, als het zo langzamerhand etenstijd is, of als ze hoognodig een knuffel wil :)
Rieneke1
12 jaar geleden
wicca, lees m'n reactie's hierboven.
kan goed zijn dat ze prettig opgewonden is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je, ik denk dat ik er eerder nooit op heb gelet, maar sinds ik een katertje in de pleeg heb gehad van 7 maanden oud die de boel er onder sproeide let ik er op eigenlijk.