Wat is het beste om mijn TL buis in het aquarium 's nachts of overdag te laten branden??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (6)

overdag aan en snachts uit.Je vissen hebben ook rust nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gedurende 8 uur overdag, zodat er niet teveel algen ontstaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd 8 a 10 uur belichten (kunst/ uv licht) wordt over het algemeen aanbevolen in verband met de vorming van alg in je bak.
Alg is op zich niet schadelijk zolang het maar niet te veel wordt (zo als met zo veel dingen).
Maar qua belichting is het een beetje een kwestie van uitproberen en ook sterk afhankelijk van de plaats waar je aquarium staat.
Staat hij veel in de volle zon of meer op een donker plekje in je kamer.
de snelheid van algengroei is dan inderdaad een goede graadmeter.
verder kan ik je de onderstaande site aanbevelen daar is veel info te vinden - maar onthoud dat ook daar ( net als hier :) iedereen maar lukraak zijn of haar mening kan geven en dat dus niets "de enige waarheid" is.
Bij mijn eigen aquarium ( 400 L tropisch) heb ik bijvoorbeeld de verlichting meestal zo een 17 u pd aan staan deze bak staat dan ook wel op een "donkere" plek (vrijwel geen zonlicht) in de kamer.
suc6 met je hobby !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de natuur hebben vissen dag en nacht en dit moet je thuis in het aquarium nabootsen en dat kan met behulp van schakelklokken. Vissen slapen niet maar rusten wel dus overdag de verlichting aan en 's-nachts uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In ieder geval niet 's nachts, want de vissen schrikken als je de TL lamp aandoet. In de schrik worden ze heel rumoerig en zwemmen alle kanten op waardoor ze gewond kunnen raken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
's nachts kun je het beste een 12 volts lampje laten branden of een ledlampje, om te voorkomen dat je vissen schrikken.