Als je een dierenambulance belt, kost je dat dan geld?

Dus als een dier die niet van jouw is in problemen zit of gewond is.
Ik heb van vroeger wel eens gehoord dat dit je dan wat geld kost? Is dat zo, was dat zo en hoe is dat nu?

Toegevoegd na 22 seconden:
Behalve de 'belkosten' dan!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
22.2K

Het beste antwoord

nee, wij rijden gratis voor dieren zonder eigenaar, of waarvan de eigenaar niet bekend is.
ook spoedritten van bijvoorbeeld aangereden huisdieren zijn gratis, of de eigenaar nu bekend is of niet.

de noodzakelijke inkomsten krijgen we via onze donateurs, en via bestelde ritten.
dat zijn ritjes met dier en eigenaar naar en van de dierenarts, die op voorhand worden geregeld en niet direct spoedeisend zijn.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hey, wat leuk dat jij dit doet zeg! Dan brengen jullie zeker nu in deze tijd ook wel regelmatig nestjes met kittens langs pleegmoeders?
En wat ik mij nu afvraag, nu je weer zoveel dode (katers wellicht) naast de weg ziet liggen, halen jullie die ook op? Of doet de waterschap dit nu?
Rieneke1
12 jaar geleden
nee wicca, wij zijn niet zo bezig met nestjes kittens.
wij zijn er voor de zieke, zwakke en gewonde dieren.
zwerfdieren en nestjes kittens worden door de dierenbescherming opgehaald en naar het asiel gebracht.
het asiel beschikt verder over een eigen busje voor dat soort zaken. bij dode katten hangt het ervan af, de melder kan de reinigingsdienst bellen, of ons.
wij halen ze wel op, behalve als ze op de snelweg liggen: dan is het een zaak voor rijkswaterstaat. pse, iedere ambu heeft een eigen beleid.
alleen de ambu's van de dierenbescherming hebben gezamenlijk beleid.
maar eigenlijk vind ik die niet zo super, een ambu hoort 24/7 paraat te zijn, en niet alleen op kantoortijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd , spoed is niet van een tijd afhankelijk. +1 voor je antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dode katten gaan bij ons 14 dagen in de vriezer mocht er een eigenaar zich melden.
mijn antwoord lijkt op de jouwe, misschien moet ik eerst de antwoorden lezen en dan reageren. we wijken iets af van regio beleid zie ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok helemaal duidelijk. Bij ons is verteld dat het best mogelijk is dat er s avonds een ambu met een nest gevonden kittens langs komt die onder koelt gevonden zijn en voeding nodig zijn, als dit in de buurt is gevonden iid geval dan. Heb ik nog niet meegemaakt hier...
zondag
12 jaar geleden
Toen ik in oktober van vakantie terug kwam lag er een dood konijn (haas?) op mijn terras. Toen ik de dierenambulance belde zeiden ze laconiek dat ik hem maar in de afvalcontainer moest dumpen.
Rieneke1
12 jaar geleden
ja, dat kan.
wij rijden ook niet voor elk dood dier uit; dan zouden we niet meer aan de levende toekomen.
wij rijden voor dode honden en katten, en incidenteel een dode zwaan op de weg oid.
Rieneke1
12 jaar geleden
sheila, het is fijn dieren te kunnen helpen, maar je moet wel eelt op je ziel kweken.
het is toch de narigheid die bij ons terecht komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt mij dan ook meer een roeping, dan werk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn eerste rit van een poes die aangereden was en haar premature kittend lagen op straat. Dan jank je wel ff hoor.
Rieneke1
12 jaar geleden
zo voel ik dat ook keesje :)
dieren zijn mijn passie.
het is voor mij een gunst ze te mogen helpen.
Rieneke1
12 jaar geleden
wat afschuwelijk bailey!
sommige dingen branden idd na jaren nog op je netvlies :( wat me ook steeds weer aangrijpt, zijn de huilende mensen die helemaal overstuur zijn als ze hun dode dier komen identificeren of ophalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja of een oud omaatje diens trouwe 4 voeter is overleden. pff
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vond in m'n tuin in een kliko die ik als regenwateropvang gebruikte ooit een kat (tenminste, later bleek het een kat). Dier was er kennelijk in beland en had er niet uit weten te komen hoewel het water bijna tot de rand stond. Omdat de bak vrijwel vol was, heb ik op een bepaald moment de klep dichtgedaan, er viel me toen niets op. Maanden later wilde ik water uit de bak halen en zag ik de resten drijven :-(
Dierenambulance heeft dat keurig opgehaald, we konden nog een halsbandje vinden met kokertje en ze zouden kijken of de info nog leesbaar was.
Was een rotervaring en ik was blij dat de dierenambulance zo te hulp schoot.
Er waren geen kosten aan verbonden, wel een folder of ik donateur wilde worden, dat heb ik gelijk gedaan.
Rieneke1
12 jaar geleden
verzopen katten horen echt bij de smerige klussen, maar ja dat hoort er ook bij.
wel sneu voor het diertje :( wij delen ook zoveel mogelijk ons boekje plus acceptgiro uit, in de hoop dat mensen donateur worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daarom ben ik donateur van de dierenambulance bij mij in de buurt. Goed werk verrichten ze!!

Andere antwoorden (5)

Nee dat is gratis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee als er geen sprake van misbruik is zijn hier geen kosten aan verbonden. Er zijn wel gevallen waarin de kosten verhaalt zijn. Zowel op de eigenaar van het dier (zie link) als op degene die misbruik maakt van de diensten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat ligt er net aan,is het bv een hond of kat wat wel op jouw terrein is(oprit),moet je kunnen bewijzen dat hij niet van jouw is,en dan kun je dat het beste via de politielijn bellen (niet de 112 lijn),deze bellen dan de dierenambulance,is het op de weg of een wild dier kun je rechtstreeks de dierenambu bellen,dit alletwee zonder kosten.
Is het je eigen huisdier dan uiteraard betaal je zelf de kosten
Zo is mij tenminste uitgelegd door dierenambu. zelf,door helaas zelf veel ervaring ermee opgedaan.
Gewond hert in tuin,vos,kat met epilepsie wat niet van ons was,buizerd,nest jonge spitsmuizen bij hoosbui opgespoeld(deze heb ik trouwens zelf gevoerd en weer uitgezet),gewonde uil,en haas verstrikt in onze draad.
Dus ben inmiddels ervaringsdeskundige.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wij rijden gratis.
zodra er bvb een kat gevonden word, en de eigenaar meld zich betaal je ritkosten van onder de 25 euro.
je kan de ambu ook bellen voor taxi ritten van en naar de dierenarts, daar betaal je ook ritgeld voor.
heb je een gewonde zwaan ofzo komen ze die gratis ophalen omdat het niet jou eigendom is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+je! Zo werkt het hier ook inderdaad!(Maastricht)
Nee, kost je geen geld. Wel kijkt men eerst of het echt nodig is om te komen. De dierenambulance draait op vrijwilligers grotendeels, en daar is ( mede door bureaucratie) een tekort aan. Maar je hoeft dus niet te betalen daarvoor. Het ophalen van een dier was gratis en is nog steeds zo, tenzij het om je eigen dier gaat. De dieren gaan namelijk allemaal in eerste instantie naar het asiel. Maar met je eigen dier ga je ook doorgaans naar de dierenarts, en niet met de dierenambulance mee.