Wat geef ik mijn 13 jarige tandloze malthezer te eten die ook nog een voedsel allergie heeft ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.3K

Het beste antwoord

Als hij echt al zijn tanden kwijt is, verhard op een gegeven moment de tandvleesrand. Veel tandeloze honden en katten zijn op een gegeven moment prima in staat om zonder tanden toch nog brokken te eten. Of ze slikken ze heel door (kleine brokken) of te knauwen ze stuk met de de verharde tandvleesrand. Of je hond dit kan is even uitproberen. Je kan ook brokken weken met warm water, zodat ze zacht worden.
Als hij voedselallergie heeft zal je Hypoallergeen moeten gaan voeren. Altijd eerst je hond op puur hypoallergeen voer zetten voor minimaal 6 weken. Daarna kan je stapsgewijs gaan kijken welke dierlijke eiwitten hij kan verdragen. Dit doe je door steeds 1 soort dierlijk eiwit (lees: 1 diersoort) erbij te geven en de reactie in de daarop volgende weken te bekijken.
'Normale' diervoeders bevatten altijd meerdere dierlijke eiwitten, dus zijn ongeschikt. Je kan zelf vlees kopen, maar het voeren van vers vlees luisterd vrij nauw, je hond loopt snel tekorten op. Dus bij weinig tot geen ervaring liever niet doen. Het merk Sanypet is een goed voer om eiwitten proberen. Hun 'Solo diet' bevat per smaak, steeds 1 soort dierlijk eiwit. Voordeel van Sanypet is dat ze er ook veel soorten blikvoer van hebben, wat handig is als je hond geen brokken meer kan wegkrijgen.
Royal Canin heeft verder een goede hypoallergene lijn en Hill's heeft ZD, wat ook hypoallergeen is.
Als je hond echt flink allergisch is, ga dan niet experimenteren met supermarkt- of dierenwinkelvoeding. Dan heeft hij echt veterinaire voeding nodig.
Ook is het heel belangrijk dat je naast een hypoallergeen dieet NIETS maar dan ook NIETS anders ernaast geeft wat niet hypoallergeen is. Koekjes e.d. moeten dus ook echt hypoallergeen zijn. Ook stukjes brood, groente/fruit etc. kunnen de allergie weer opwekken. Geschikte hypoallergene koekjes zijn de hypo-treats van Specific of de koekjes van Sanypet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je zult na al die jaren wel weten waar jouw hondje allergisch voor is. Geef hem dan in elk geval het voer waar hij niét allergisch voor is, en dan kan je dat weken of malen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is helemaal niet zo makkelijk om te weten waar een hond (Dier) allergisch voor is.. Ook niet na veel jaren.
Inderdaad, brokken een beetje weken en dan is het prima te doen mocht hij / zij de harde brokken niet kunnen kauwen. En mocht je toch aan vlees denken, probeer dan eens Shiny Dog. Da's tenminste goed vlees zonder toevoegingen of graansoorten.