Wat zijn de voor- en nadelen van meerdere honden bezitten?

Wat zijn nou eigenlijk de voor- en nadelen van meerdere(Dus 2 of meer) honden?
We zijn dit weekend namelijk naar iemand met een herdershond kruising geweest(Ikzelf heb een zwitserse witte herder) en dat ging zo leuk samen! Mijn hond is stabiel maar een tikkeltje onzeker. Natuurlijk wordt het dan een teef, aangezien mijn hond een reu is! Iemand de voor- en nadelen op een rijtje?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De voor- en nadelen van het hebben van twee honden is helemaal afhankelijk van de combinatie die je maakt. Heb je een onzekere hond en zet je daar een zekere hond bij, dan zal de zekere hond misschien een goede invloed hebben, of evengoed de onzekere een slechte invloed. Het is te voren niet te voorspellen of ze iets aan elkaar hebben als je ze alleen laat. Als je zelf veel verstand van honden hebt en ik geloof dat je dat van jezelf denkt, dan moet je heel zorgvuldig de rassen en de karakters op elkaar afstemmen. Als je geen geblaf wilt, zoek dan twee honden uit die van ras geen blaffers zijn, zoals jachthonden van het staande soort. Neem je twee verdedigers, dan moet je er gelijk oordoppen bij aanschaffen. De voor- en nadelen veroorzaak je dus ze zelf. Zonder nadere informatie omtrent ras en karakter is er dus weinig over te zeggen. Alleen de reeds vermelde onkosten en het probleem met meenemen op vakantie, die dingen kan je zelf wel bedenken.

Uit eigen ervaring (tweede hond is er na 6 jaar bij gekomen): Voordelen: - We hadden een drukke hond die vaak wegliep, met de tweede erbij is dat minder geworden - Hond werd rustiger - Je kon ze makkelijker alleen laten, hadden gezelschap aan elkaar (daarvoor werd er heel snel geblaft) Nadelen: - Je kan ze minder makkelijk ergens brengen - Het is iets duurder - Ze kunnen elkaar niet mogen Ik heb zelf geen moment spijt gehad van de tweede hond!

Ik heb bijna altijd al 2 of zelfs 3 honden gehad. En er zitten zeker voordelen maar ook nadelen aan. Als de honden elkaar aardig vinden dan houden ze elkaar bezig, kunnen leuk spelen en leren ook van elkaar. Met uitlaten heeft het zijn nadelen omdat het met 2 honden aangelijnd toch lastiger lopen is. Vooral als ze onderweg beginnen te klieren met elkaar en vooral als het dan ook nog eens glad is :-). Maar het is wel te trainen dat ze netjes naast elkaar blijven lopen. Voordeel is weer dat de ene hond het voor de ander kan opnemen. Mijn kleine hondje werd onlangs aangevallen door een grote hond en mijn herder sprong er meteen op af en greep de grote hond. Wat het thuisblijven betreft heb ik verschillenden dingen ervaren. Sommige honden worden rustiger als ze samen thuis blijven maar ik merk dat de honden die ik nu heb elkaar opstoken als er b.v. iemand met een hond langs loopt. Nr. 1 begint te blaffen en nr.2 gaat gezellig mee staan doen. Dat gebeurt trouwens ook met uitlaten. Als ik ze apart uitlaat kijken ze bijna geen hond aan maar samen voelen ze zich heel sterk en gaan ze soms vreselijk tekeer. De kosten zijn al genoemd. Als je honden in pension gaan hou er dan rekening mee dat je voor 2 honden moet betalen. Al krijg je soms wel korting als ze in 1 kennel kunnen. En als je ze meeneemt op vakantie dan moet je er rekening mee houden dat ze niet overal 2 honden accepteren.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100