Wat zijn de voor- en nadelen van meerdere honden bezitten?

Wat zijn nou eigenlijk de voor- en nadelen van meerdere(Dus 2 of meer) honden?
We zijn dit weekend namelijk naar iemand met een herdershond kruising geweest(Ikzelf heb een zwitserse witte herder) en dat ging zo leuk samen! Mijn hond is stabiel maar een tikkeltje onzeker. Natuurlijk wordt het dan een teef, aangezien mijn hond een reu is! Iemand de voor- en nadelen op een rijtje?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahahah! Heb de vraag maar snel bewerkt: ik had het bij interieur gezet!

Het beste antwoord

De voor- en nadelen van het hebben van twee honden is helemaal afhankelijk van de combinatie die je maakt. Heb je een onzekere hond en zet je daar een zekere hond bij, dan zal de zekere hond misschien een goede invloed hebben, of evengoed de onzekere een slechte invloed.

Het is te voren niet te voorspellen of ze iets aan elkaar hebben als je ze alleen laat. Als je zelf veel verstand van honden hebt en ik geloof dat je dat van jezelf denkt, dan moet je heel zorgvuldig de rassen en de karakters op elkaar afstemmen.

Als je geen geblaf wilt, zoek dan twee honden uit die van ras geen blaffers zijn, zoals jachthonden van het staande soort.
Neem je twee verdedigers, dan moet je er gelijk oordoppen bij aanschaffen.

De voor- en nadelen veroorzaak je dus ze zelf. Zonder nadere informatie omtrent ras en karakter is er dus weinig over te zeggen. Alleen de reeds vermelde onkosten en het probleem met meenemen op vakantie, die dingen kan je zelf wel bedenken.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor het uitgebreide antwoord!
Ik wil voorlopig nog zeker geen nieuwe hond erbij pakken, want mijn eerste hond is nog niet stabiel genoeg na mijn mening. Alhoewel hij een van de stabielste honden is van de hele wijk vind ik dat niet genoeg. Om een tweede hond te pakken vind ik dat je eerste hond 100% goed getraind moet zijn en erg stabiel. De tweede hond moet namelijk kunnen steunen op de eerste hond!
Mijn hond blaft niet, alleen op commando, dus dat is geen probleem. Bij zijn vorige baasje was hij gewend om 7 uur alleen thuis te zijn, dus ook dat is geen probleem, gelukkig! Ik denk dat een Zwitserse Witte Herder en een Australian Shepherd wel goed samen gaan. Ongeveer hetzelfde karakter, en beide pittige werkhondjes!
Ivana
12 jaar geleden
Het karakter is niet geheel afhankelijk van het ras, het is vooral in dit geval belangrijk of het energieniveau dat beide dieren hebben elkaar niet verstoort.
In de jachtwereld gaat men er van uit, dat de aanschaf van een tweede hond op zijn best kan gebeuren rond het 8e levensjaar van de eerste hond. De eerste hond is dan stabiel, goed opgevoed en heeft een hechte band met de voorjager opgebouwd. De tweede hond zal zich automatisch aan de gangbare regels aanpassen. Zo niet, dan wordt hij door de eerste hond op zijn gedrag aangesproken.
Je hebt dan als mens nauwelijks nog omkijken naar de opvoeding, alleen een wakend oog is dan voldoende. Zelfs het zindelijk maken van een pup is dan een fluitje van een cent, deze zal plassen waar zijn grote "broer" het voorbeeld geeft. Maak nog even het onderscheid tussen opvoeding en training. Dat zijn namelijk twee totaal verschillende zaken. Je kunt niet trainen zonder voorafgaande opvoeding. Eerst het volgen zonder dwang, maar uit noodzaak voor het dier dat voedsel en onderdak behoeft. De band opbouwen dus tussen degene die levensreddend voor het dier is en het dier zelf. (Levensreddend is: voedsel, onderdak en verzorging) Vervolgens pas training in de vorm van gedragsregels die dienstbaar zijn aan het samenlevingsverband dat je voor ogen hebt. D.w.z. jachtsturing, huiselijk verkeer, bewaking enz...... Tot slot: weet waar je met een Australische Shepherd aan begint. Kost erg veel tijd en nog veel meer energie!

Andere antwoorden (2)

Uit eigen ervaring (tweede hond is er na 6 jaar bij gekomen):

Voordelen:
- We hadden een drukke hond die vaak wegliep, met de tweede erbij is dat minder geworden
- Hond werd rustiger
- Je kon ze makkelijker alleen laten, hadden gezelschap aan elkaar (daarvoor werd er heel snel geblaft)

Nadelen:
- Je kan ze minder makkelijk ergens brengen
- Het is iets duurder
- Ze kunnen elkaar niet mogen

Ik heb zelf geen moment spijt gehad van de tweede hond!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoeveel duurder is het in vergelijking?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt eraan hoe groot de hond is. Ons tweede hondje was kleiner, dus die at niet zoveel als de grote die we eerst hadden. Maar je hebt natuurlijk wel met dubbele entingen, anti-vlooien/tekenspul e.d. te maken. En de evt. hondenbelastig. Maar goed, het zijn kosten die je vaak wel over hebt voor een huisdier!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier hoeven we geen hondenbelasting te betalen ;-)
Maar ik geef mijn honden wel BARF, dus dat is duurder. Maar dan kan ik misschien terug overstappen op KVV ;-)
Inentingen kosten vrijwel niks, net zoals anti-vlooi etc.
Juist de échte dierenarts kosten zullen meer zijn, toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met die hondenbelasting heb je mazzel! We hebben de 2de hond nooit aangegeven, hij was 'een logeetje'. We hebben nooit echt dierenarts kosten gehad (op het inslapen na), dat is natuurlijk per hond heel verschillend!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja! Inderdaad! Ik zit te kijken naar goede prijs/kwaliteit KVV's.
Deze honden heb ik op 't oog:
Australian Shepherd:
http://www.dierenasielheerlen.nl/dieren/?record=5350
Zwitserse Witte Herder:
http://dierenasiels.com/specshond.cfm?id=236576
Border collie x Herder:
http://dierenasiels.com/specshond.cfm?id=234826
Zoals je ziet allemaal werkhondjes! Ik heb momenteel een witje(Zwitserse Witte Herder)
Ik heb bijna altijd al 2 of zelfs 3 honden gehad. En er zitten zeker voordelen maar ook nadelen aan.

Als de honden elkaar aardig vinden dan houden ze elkaar bezig, kunnen leuk spelen en leren ook van elkaar.

Met uitlaten heeft het zijn nadelen omdat het met 2 honden aangelijnd toch lastiger lopen is. Vooral als ze onderweg beginnen te klieren met elkaar en vooral als het dan ook nog eens glad is :-). Maar het is wel te trainen dat ze netjes naast elkaar blijven lopen.
Voordeel is weer dat de ene hond het voor de ander kan opnemen. Mijn kleine hondje werd onlangs aangevallen door een grote hond en mijn herder sprong er meteen op af en greep de grote hond.

Wat het thuisblijven betreft heb ik verschillenden dingen ervaren. Sommige honden worden rustiger als ze samen thuis blijven maar ik merk dat de honden die ik nu heb elkaar opstoken als er b.v. iemand met een hond langs loopt. Nr. 1 begint te blaffen en nr.2 gaat gezellig mee staan doen.
Dat gebeurt trouwens ook met uitlaten. Als ik ze apart uitlaat kijken ze bijna geen hond aan maar samen voelen ze zich heel sterk en gaan ze soms vreselijk tekeer.

De kosten zijn al genoemd.
Als je honden in pension gaan hou er dan rekening mee dat je voor 2 honden moet betalen. Al krijg je soms wel korting als ze in 1 kennel kunnen.
En als je ze meeneemt op vakantie dan moet je er rekening mee houden dat ze niet overal 2 honden accepteren.
Aponi
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt! Pff, sorry dat ik het hier, bij jouw zeg. Maar ik wordt echt niet goed van het mod-team...
Bij elke vraag die ik stel is er wel íets niet goed. Als ik antwoord geef ook steeds niet. Of dan krijg ik allemaal -tjes vanwege mijn andere mening over honden.
Zo is 't echt gewoon niet meer leuk geworden. Maar goed, ik kan er toch niks aan doen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die minnen hebben niets met het mod-team te maken, maar met GV-ers die je antwoord niet waardevol vinden.
Misschien wist je dat, maar uit je tekst hierboven maakte ik op, dat je dat ook de moderatoren toeschreef.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, nee! Dat helemaal niet hoor! Ik weet ook dat 50% van de actief van de mods DOOR GV'ers komt hoor! Daar niet van. Maar ze moeten er gewoon beter op letten. Die -tjes zullen toch altijd blijven door leden ;-)