Kan een konijn tegen de regen?

Ik heb eeb tijdje een logeer-konijn in de tuin rondhupsen. Het is een Franse Hangoor en ze is een buitenkonijn. Ze kan zelf in en uit haar hok springen wanneer ze wil. Nu heb ik 2 vragen: 1. Als het regent blijft mevrouw gewoon midden in de tuin zitten en laat ze zich kletsnat regenen. Kan dat kwaad voor konijnen? Dacht nl altijd dat ze erg gevoelig waren voor verkoudheid ed. En 2. Ik doe haar s`avonds voor de nacht in haar hok, maar zou ik haar ook gewoon in de tuin kunnen laten? Ze kan er niet uitkomen verder. Ze is nl altijd best wel pissed als ik haar weer in d'r hok wil doen. Ze springt er uiteindelijk zelf wel in maar dat gaat niet van harte. Is het een optie om haar dan maar gewoon lekker los in de tuin te laten dus zowel dag als nacht?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
22.3K

Het beste antwoord

Als het een logeerkonijn is zou ik doen wat de eigenaar ook doet. Sluit die het konijn op voor de nacht zou ik dat toch ook doen.

Mijn konijnen zitten ook in een ren buiten. Er zit een vrij hoog hek omheen maar omdat er geen gaas aan de bovenkant zit zou er evt toch een kat in kunnen klimmen. Ik weet dat ik dat risico overdag ook loop maar dan durven vreemde katten toch minder in onze tuin, 's nachts hoor ik soms een hoop herrie tussen onze kat en allerlei anderen.

Verder weet ik niet hoe landelijk je woont maar er zijn natuurlijk nog meer rovers (bijv fretten). En laatst hadden we hier in de wijk opeens een uil (een hele grote) op een balcon zitten en de eigenaar in paniek erachteraan, beest was ontsnapt. Als dat een keer 's nachts gebeurt ben ik toch blij dat mijn konijnen dan binnen zitten.

Mijn konijnen huppen trouwens ook gewoon (overdag) in de regen, zijn ze gewend en krijgen ze niks van (en ze kunnen naar binnen als ze willen)

Toegevoegd na 1 uur:
Ik kan er nog aan toevoegen dat mijn kinderen ook nooit naar bed willen op de tijd die ik denk dat goed voor ze is, en die hebben dan ook pech.
Bij onze konijnen gaat het eigenlijk erg makkelijk. Het droogvoer (waar ze erg dol op zijn en wat ze afgewogen krijgen, te veel is gewoon niet goed), krijgen ze in 2 porties, de helft 's morgens, en ja ja, de rest in hun hok in de avond, huppen ze direct naar binnen om te gaan eten hoef ik alleen de deur maar dicht te doen.

Kom ik daar te vroeg mee (20 uur of zo) dan hebben ze nog niet zo'n zin maar vanaf ca 21:30 uur komen ze aanrennen om te gaan eten)
amigo
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Laat haar lekker buiten lopen. In de natuur gaan konijnen ook bij elk weer naar buiten. Ze worden vooral makkelijk ziek van tocht: Een hok waar het beestje beschutting wil zoeken moet ook echt beschutting leveren. En zolang het beestje niet wil.. Die weet prima zelf wanneer het te koud wordt en zoals gezegd, dan duikt ze zelf het hok in.

Zorg er wel voor dat er geen katten ed in de buitenren kunnen komen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dieren zijn er op zich op gebouwd om dag- en nacht buiten te zitten, hoewel konijnen doorgaans ook in een holletje bivakkeren. De vacht kan tegen regen en als het konijn altijd buiten zit kan dat geen kwaad.

Als het konijn niet uit de tuin kan en ook nergens onderdoor (graven) dan kan je het konijn ook de hele tuin geven. Ik zou wel zorgen dat het konijn naar binnen kan om te eten en te drinken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als ze in de regen zitten blijft het haar eronder overigens droog. Als het echt hard regent gaan ze wel naar binnen. Als het gaat hagelen zijn ze zo binnen hoor.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik hoor wel vaker dat sommige konijnen het heerlijk vinden om buiten te zitten. Door de waterafstotende vacht worden ze niet echt nat. Dit soort konijnen moet je volgens mij ook gewoon de ruimte geven en niet teveel binnen halen. Als je het hok open laat, kan het konijn er dan in komen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, ze kan er in en eruit wanneer ze wil. Haar waterfles en voerbakje liggen in haar hok maar ik heb zo her en der in de tuin ook 2 waterbakjes en stukjes wortel en appel en brood voor haar liggen zodat ze het zelf een beetje bij elkaar moet zoeken zeg maar. En ze kan ook onder de bosjes kruipen voor beschutting, in een hoek van de tuin is een hortensia helemaal vergroeid met een of andere klimplant en daar heeft ze een soort van holletje onder gemaakt. Is het dan beter om haar gewoon maar te laten lopen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een leenkonijn, dus daar doe je wat voorzichtiger mee. Als het mijn konijn was zou ik wel twijfelen. Ik haal mijn kat ook s'nachts binnen, terwijl hij zelf liefst de hele nacht buiten zit ;o) Maar voor het konijn zelf maakt het niets uit. Ook niet om te leren dat het s'nachts in zijn hokje moet. Dan maar even de bokkepruik op. Als alternatief kan je overdag het hok open laten en eraan wennen steeds een beetje op dezelfde tijd naar binnen te moeten. Geef dan wat lekkers te knabbelen of zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat is inderdaad wat ik doe. S`morgens gaat het deurtje open en huppelt ze de hele dag en avond rond en tegen een uur of 11, 12 s`avonds moet ze weer naar binnen. Maar omdat ze zo beledigd is elke keer dacht ik haar te laten lopen. Maar zoals je al zegt, het is niet mijn konijn en ik kan niet voor 100 procent zeker weten dat er geen kat in de tuin komt. Misschien maar het zekere voor het onzekere en haar maar naar binnen halen. Ze blijft nog een maand bij me.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad. Ze gaat 's nachts maar lekker slapen!
Het is een hele goede zaak dat je konijn buiten zit. Ze hebben dan meer bewegingsruimte. Als het gaat regenen, zal het konijn wel beschutting zoeken, daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Uiteraard kunnen konijnen niet tegen tocht en vocht. Daarom graven ze in de vrije natuur hele diepe holletjes. (Heeft ook nog andere redenen)
Je moet dus vooral opletten dat de opening van het konijnenhok niet naar het noorden staat gericht. Meestal komt de wind uit het noorden. (Niet altijd!)

Ik zou haar zelf de keuze laten of ze in of uit het hok kruipt tijdens de nacht. Konijnen zijn namelijk nachtdieren. Uiteraard moet je er wel zeker van zijn dat er geen katten bij kunnen. Zorg dus voor een veilige afsluiting voor je langoor ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn best veel konijnen die een buitje best lekker vinden en gewoon in de regen blijven zitten. De vacht is waterafstotend en ze worden nauwelijks echt doorweekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een feit, de mijne houdt niet graag van tocht en regen precies xD