mag een kittens van anderhalve maand weg bij de moeder poes om dat het word afgestote

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.2K

Antwoorden (12)

Ik heb geen verstand van katten, maar als een kitten verstoten wordt, lijkt het me dat je geen keus hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haivon , HEEL goed antwoord ! je duimpje staat er al .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je! :-)
7 weken is de wettelijke speenleeftijd. Dat wil zeggen dat de kittens volgens de wet weg mogen bij de moeder. De kittens zijn nu ook in staat om zonder de moeder te leven. Ons advies is om de kittens op 8-9 weken naar de nieuwe eigenaar te laten gaan...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de mama poes het kitten verstoot op deze leeftijd kan het zijn dat haar tepeltjes mss ontstoken zijn of dat haar melk op is maar het spenen op deze leeftijd is opzich niet heel erg.....beter is nog 2 weekjes, maarja als mama zegt nee, dan houd het op. Wat versta je onder afstoten? agressie van mama naar haar kitten? want dan moet je ze echt uitelkaar houden, dit is erg gevaarlijk. Zorg dan wel voor kittenmelk en bied alle dagen kittenbrokjes geweld in evt kittenmelk aan, en let er goed op dat het kitten zijn plas en poep goed kwijt komt. Je moet het kitten na elke maaltijd (of melk) stimuleren te plassen en poepen door krachtig over het plassertje en anus te wrijfen met een wattenschijfje, dit is heeeeeeeeeel belangrijk, anders gaat het kitten dood! Doe dit echt zo vaak mogelijk en tot het moment dat je zeker weet en zelf gezien hebt, dat het zelf op de bak poept en plast!!!
Verder is het heel belangrijk dat de kitten warmte heeft doormiddel van bv een kruik, zorg er wel voor dat de kitten bij de kruik weg kan, bv als je een doos gebruikt(is aan te raden) dat er zeker 30 cm vrij is aan 1 kant van de kruik, zodat bij oververhitting het kitten weg kan komen...

Maar als je deze tip in acht neemt, heeft het kitten goede kans te overleven

Toegevoegd na 1 minuut:
kittenmelk hoeft niet meer in een flesje, maar moet wel op zijn minst op kamertemp. zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Anderhalve maand is echt veel te vroeg voor een kitten om bij de moeder weg te gaan. Als de kitten verstoten wordt, heb je echter niet veel keus. Je zal het kitten dan met de hand moeten grootbrengen. Drinkt de kitten nog veel melk, dan zal je bij de dierenarts speciale melk moeten halen en een flesje en om de paar uur moeten voeren.
Met anderhalve maand gaan kittens echter ook al vaak vast voer eten. Je kan beginnen met zacht voer, bijvoorbeeld kuipjes Babycat van Royal Canin, meng hier een beetje melk (die voor kittens!) doorheen. Minder de melk gedurende de komende dagen en als dit goed gaat, ga je er kittensbrokjes doorheen mengen. Pas de verhouding de dagen erna steeds aan, zodat de kitten steeds meer brokjes gaat eten.
Mogelijk moet je ook helpen met zindelijk maken, normaal doet de moeder dit. Na elke maaltijd zachtjes het buikje masseren en de kitten op de kattenbak zetten. Ook tussendoor af en toe de kitten op de bak zetten. Eventueel kan je de voorpootjes helpen om graafbewegingen te maken in de bak. Het instinct tot graven neemt het dan vaak al snel over.

Kittens horen in een normale situatie minimaal 7 weken bij de moeder te blijven. Echter is uit onderzoek gebleken dat het voor de socialisatie beter is als kittens 10 tot 12 weken bij de moeder blijven. Ze leren veel van hun moeder en het contact met broertjes en zusjes.
Wordt een kitten onverhoopt verstoten, dan zal je toch in moeten grijpen. niet alleen de verzorging vereist dan de nodige aandacht ook de socialisatie. Probeer de kitten in contact te brengen (indien mogelijk) met andere huisdieren (niet alleen katten), nieuwe mensen, nieuwe geluiden (stofzuiger e.d.). Niet troosten als het bang is. Gedraag je normaal, de kitten moet leren dat e.e.a. normaal is.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jonge katjes mogen na ongeveer 8 weken bij de moeder weg, maar zo dramatisch als bij sommige antwoorden staat hoeft het niet te zijn.
Wij kregen een jong katertje van 6 weken in huis en hebben hem in water geweekte kattenbrokjes gegeven. Door steeds minder te weken wende hij uiteindelijk aan de gewone droge brokjes en is er volwassen mee geworden. Wel had hij in het begin nog zuigbehoefte, maar daar had hij zelf een oplossing voor. Hij zoog gewoon op het puntje van zijn staart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onze kater was 6 weken toen hij bij ons kwam. Zijn moeder was overreden. Ik heb hem gewoon kittenbrokjes geven en water. Hij sabbelde wel aan een speelgoed muisje en aan onze andere kater. Dat duurde maar even. Het is een mooie kater nu van ruim 2 jaar oud.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat mag absoluut niet! Het is ook zeer de vraag of de kittens werkelijk verstoten worden. Vanaf een week of vier krijgen kittens het eerste vaste voedsel. Vanaf dan gaat moeder steeds meer bepalen OF de kittens bij haar mogen drinken, en zo ja hoe lang. Ze kan daarbij behoorlijk streng zijn tegen de kittens. En dat gedrag heeft niets met verstoten te maken. Met een week of zes wordt de melkvloed minder en kan moeder extra streng worden. Ook vindt rond die tijd de nekbeet plaats, waarmee moeder haar kinderen leert hoe veel pijn het doet als je een ander bijt. Ook dit heeft niets maar dan ook niets met verstoten te maken, maar wordt door mensen vaak wel zo geïnterpreteerd.
Een poes zal haar kittens nooit en te nimmer verstoten voordat ze 16 weken zijn, omdat ze niet eerder zelfstandig kunnen overleven.
Als ze kittens voor die tijd werkelijk niet goed verzorgt, komt dat doordat ze ziek is en pijn heeft, of door stress/angst, en dat heeft vaak (indirect) te maken met zelf veel te vroeg bij de moeder zijn weggehaald. Kittens hebben hun moeder 16 weken nodig. Voor meer info zie http://www.felinewelfarefoundation.org/welfare/gedrag/scheiding/ en zie www.kattengedragstherapie.nl > artikelen. Je leest er ook meer over in mijn boek Kleine kattengids (Terra Lannoo).

Elles Nijssen, kattengedragsdeskundige
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wij hebben een kitten van 4 weken in huis gehaald, die verstoten was door de moederpoes, ze was nog niet proper en kon nog niet alleen eten, wij hebben dat allemaal aan geleerd, sommige dingen leren ze als vanzelf, maar als je ze goed verzorgd, en ze goed in de gaten houd, dan lukt dat zeer goed. Zij is nu 8 maanden en stelt het uitstekend. Vanaf een leeftijd van 6 weken beginnen ze zelfstandig te eten. Dus dit kan zeker geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
jazeker kan dit kwaad; je hebt een veel groter risico op gedragsproblemen als je een kitten te jong in huis haalt.
Mocht het echt niet meer lukken bij de moederpoes, dan heb je misschien nog iets aan deze tip:
Leg in de mand (o.i.d.) van de kitten een tikkende wekker. De kitten denkt hierbij aan het kloppen van het hart van de moeder, waardoor het zich veiliger voelt.
Ik kreeg deze tip toen onze kitten (met 6 weken) bij ons in huis kwam en zij vond dat inderdaad heerlijk, lag er steeds bij te spinnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kitten van 5 weken dat verstoten word door de moeder is best uitzonderlijk. Meestal gebeurd dat in een heel vroeg stadium (kort na de bevalling) of pas na 8 a 9 weken als ze de jonkies zat begint te worden.
Er kunnen twee dingen aan de hand zijn:
-misschien interpreteer je het verkeerd: de moederpoes weet dat de jonkies inmiddels wel eventjes zonder mams kunnen en is ze soms een beetje zat en zet ze eventjes op hun nummer. Dit ziet er onsympathiek uit maar hoeft niet ernstig te zijn.
-misschien is er lichamelijk iets aan de hand: moederpoes heeft een probleem met haar tepels of een ontsteking en kan het zogen niet meer verdragen. Of ze is uitgeput en krijgt niet voldoende rust.

Voor de socialisatie van een kitten is het héél belangrijk dat ze liefst minimaal 8 weken in het nest blijven. Ga dus niet zomaar dit kitten weghalen. Probeer het kitten bij te voeren en overleg met een dierenarts.
Geef de moederpoes extra aandacht, goede zorgen en rust.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is een wet dat kittens weg mogen (naar een nieuwe eigenaar dan) met 7 weken
misschien heb je daar wat aan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weg mogen? Tja, de wettelijke regels zijn al genoemd.

Maar als het moet omdat de moeder het verstoot, dan is het goed te doen.

Ik ben zelf pleeggezin geweest voor poesjes van 3 weken oud. Het is inderdaad een hele zorg, maar mits met veel toewijding gedaan een hele mooie taak.

Voor wat betreft het socialiseren wat ik meerdere malen hier lees: dat hangt er denk ik van af.

Ik heb ervaring met poezen uit het asiel en bij mensen opgehaald. Stuk voor stuk lieve beesten. Sociaal naar andere poezen en honden.

Ik heb ervaring met meerdere kittens die bij ons geboren zijn. Veel tegen de zwangere poes (en buik) aan gepraat, en deze dieren, goed opgevoed door de moeder, zijn nog socialer naar andere dieren dan de 'opgehaalde'.

Nu ben ik twee jaar geleden, via het dierenasiel, voor het eerst pleeggezin geweest voor kittens die door hun moeder in de steek gelaten zijn, gevonden zijn. Dit is niet iets wat ik al te vaak moet doen want van de 5 heb ik er 3 gehouden ;-)
Deze poesjes zijn zeer sociaal naar onze andere dieren, maar ook zeker naar ons. Ze zijn van kleins af aan gewend aan onze handen, vanwege het zoveel keer per dag flesjes geven.
Dit lieve/sociale geldt trouwens ook voor een van onze andere poezen, ook een flessen-poesje vanaf haar tweede dag, alleen dan niet door mij geflest.

Onze ervaring: (te) jonge poesjes gaan zich juist erg aan je hechten. Natuurlijk is een moederpoes beter, maar het ontbreken ervan hoeft niet per se een negatieve invloed te hebben op je poes/kater.