Moet een kat persé dik zijn?

Twee van onze katten (1,5 jaar) zijn aan de magere kant. Wel gezond, levenslustig, krijgen goed en voldoende eten (volgens richtlijnen fabrikant). Zijn ook niet echt uitgehongerd, lopen soms weg van de eetbak en komen pas een uur later weer terug.
Maar het voelt zo raar, voor mijn gevoel moet een kat een beetje rond en dik zijn. Nu voel ik me een beetje schuldig, zouden ze wel genoeg krijgen?
Waar ligt de grens tussen mooi slank en te mager?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Er zijn al veel te veel dikke katten in ons landje. Als dat de standaard is, zien de goed gevoede, maar slanke katten er uit als onderdeurtjes.
Een kat hoort net als een hond een taille te hebben.
Bedenk eens hoe een kat, die in het wild leeft, zichzelf voedsel zou moeten verschaffen met zo'n moddervet lijf.
Een kat die weg loopt bij zijn eten is normaal. Katten eten meermaals per dag een muizenhapje en komen na verloop van tijd terug voor een volgende kleine portie.

Er zijn natuurlijk verschillend gebouwde katten, korte, brede en langwerpige katten, maar een dikke kat is heel wat anders. Dik is voor geen enkel levend wezen gezond.
Ivana
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
mooi compleet antwoord, +

Andere antwoorden (5)

Een kat moet niet dik zijn het dier hoort gewoon normaal van postuur te zijn net als mensen. Het is ongezond om katten te veel te eten te geven.
12 jaar geleden
Nee hoor, dit ligt aan de kat zelf en nog meer aan het baasje;) Dikke katten zegt vaak meer over het baasje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kat moet zeker niet te dik zijn. Je hoeft je eigenlijk pas zorgen te maken over het gewicht van je kat als zijn ribbetjes zichtbaar zijn.
Over het algemeen zijn huiskatten eerder te dik dan te dun. Een kat is te dik als je zijn ribben niet met gemak kunt voelen.
Een kat die te dik is kan zich moeilijker bewegen, de gewrichten worden gemakkelijk overbelast, het hart moet harder werken, er is meer kans op aandoeningen zoals suikerziekte en blaasgruis en vaak sterven deze katten vroeger dan hun ‘slanke' vriendjes.

Ga er maar gerust vanuit dat je kat een gezond gewicht heeft. Als je echt twijfelt kun je natuurlijk altijd even langs te dierenarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onze ene kitten is van zichzelf slank en onze andere kitten, uit een ander nest, is wat boller. Ze krijgen hetzelfde te eten en zijn beide goed op gewicht. Het ligt dus vooral ook aan de bouw van je kat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een dikke kat krijgt eerder last van nierproblemen. Dan zit je net als ik voor mijn kat aan de zakken voer van 18 euro per 1.5 kg. Slank is beter. Als je zijn vacht optilt en het veert gelijk terug, dan heeft hij ook genoeg vocht. Drinkt hij nou teveel ( water) dan is het niet geheel onverstandig om zijn plas eens te laten controleren bij de dierenarts.