Hoe zorg ik dat mijn puppy buiten niet meer bang is?

Als ik met mijn puppy (teckel) over straat loop, is ze altijd erg bang voor alles om haar heen. Of ze blijft stok stijf staan en wilt geen poot verzetten en zo snel mogelijk terug naar huis óf ze sleurt je mee en je moet haar de hele tijd afremmen. Wat moet ik doen?

Toegevoegd na 41 seconden:
Ze is een teefje en al 1 keer loops geweest; kan het daarmee te maken hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.9K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hey, ik heb nu een border collie van 9 weken oud. Alles gaat haar heel goed af buiten het op straat komen, de ene dag durft ze dit wel, de andere niet. Ze gaat voornamelijk vlot mee als onze andere border collie ook mee gaat. Verder begrijp ik niet vanwaar ze ineens de schrik te pakken gekregen heeft en lokken met eten en speelgoed werkt hier totaal niet, en heeft geen enkel nut. Ik ben wat ten einde raad en weet niet wat te doen. Any tips?

Het beste antwoord

Je spreekt over een puppie, maar een teefje dat al loops geweest is, is géén puppie meer! Puppie zijn houdt op een leeftijd van 6 maanden op. Daarna is het een jonge hond en na de eerste loopsheid is een hond lichamelijk volwassen.

Heb je dit hondje vanaf 7-8 weken? Als dat zo is kan het zijn dat je te weinig aandacht hebt besteed aan de socialisatie.
Heb je haar later gekregen, dan ligt dat dus aan je voorganger.

Er zijn inderdaad sommige honden die zeer gevoelig zijn voor alles wat nieuw is. Die honden zijn van nature ook schrikachtig. Rust en kalme begeleiding zijn dan van groot belang. Dat zijn ook de honden die je moet helpen om zelfverzekerder te worden.
Dat ze je voortsleurt, terug naar huis, heeft niets te maken met leiding overnemen. Dat heeft alles te maken met veiligheid zoeken. Aan jou nu de taak om rust in te brengen en veiligheid te bieden zonder haar te troosten. Positief doen.

Neem haar leukste speeltje mee naar buiten. Leid haar af en eis haar aandacht op. Ga nooit speciaal af op zaken die ze eng vindt, maar ga er met een bocht omheen terwijl je haar aandacht gevangen houdt met een takje, een snoepje of haar speeltje. Als dat goed gaat , ga je telkens een stapje verder, maar overvoer het niet.

Ik heb hier ook zo'n exemplaar. Met haar ben ik dus naast de treinrails (achter het hek) gaan zitten spelen, terwijl de treinen langs denderden. Iedere dag een trein meer, totdat het haar niets meer deed. Omdat ik ondertussen met haar speelde, was ze zich haar eigen angst niet meer bewust en vloeide die langzaam weg. Zo doe ik met alles waar ze angst voor toont.
Doorzetten en je komt waar je wezen wilt. Succes!

Toegevoegd na 21 uur:
O.k. Met snoepje bedoel ik een pensbotje ter grootte van een pinknagel, een klein stukje kaas of worst. Het woord snoepje is inderdaad verkeerd gekozen (ofschoon het in mijn beleving voor de hond iets snoeperigs is, kan dat tot misvatting leiden).
Ivana
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'n HEEL goed antwoord ! Alleen niet meer het woord snoepje gebruiken . "n leek zou daar iets zoetigs bij denken . Ik ben overtuigd dat JIJ het wel weet , maar dat geldt niet voor iedereen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel erg bedankt! Dit antwoord helpt echt, ik heb nu al een paar keer geoefend en het gaat steeds beter! Ze vindt het nu zelfs leuk om te wandelen. Nogmaals bedankt!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hey, ik heb nu een border collie van 9 weken oud. Alles gaat haar heel goed af buiten het op straat komen, de ene dag durft ze dit wel, de andere niet. Ze gaat voornamelijk vlot mee als onze andere border collie ook mee gaat. Verder begrijp ik niet vanwaar ze ineens de schrik te pakken gekregen heeft en lokken met eten en speelgoed werkt hier totaal niet, en heeft geen enkel nut. Ik ben wat ten einde raad en weet niet wat te doen. Any tips? En zelf wil ik graag naar de puppy klas gaan maar alles is gesloten door het Corona virus... verder speel ik thuis op de laptop veel
Lawaai af van auto’s brommers,... en daar reageert ze dan zelf niet op... ik snap het niet en de moed zakt me wat in de schoenen omdat onze andere border hier nooit last van heeft gehad

Andere antwoorden (5)

Je zal moeten doorzetten. Ze moet socialiseren anders went ze nooit. Begin waar niet zoveel mensen zijn als het kan. Daarna langzaam opvoeren. Geef haar een koekje als ze iets goed doet, maar troost haar niet als ze bang is. Dat bevestigt haar angst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een puppy die haar roedelleider meesleept vind ik een giller....sorry hoor!
Jij bent de roedelleider, jij moet haar opvoeden, zodat ze weet wat er wel en niet van haar wordt verwacht.
Als ze stokstijf blijft staan geef je zijwaarts een kort rukje aan de riem, zodra ze loopt de riem laten varen, dus losjes vasthouden.
Dat ze bang is vind ik wel logisch: ze weet niet wat ze moet doen, omdat je haar dat niet geleerd hebt.
Loopsheid heeft er niks mee te maken: ZIJ is de baas, dat is het probleem.
Problemen met een hond is vrijwel altijd een verkeerde training / opvoeding /houding van of door de baas. Misschien baal je daarvan, maar aan de andere kant: dat betekent ook dat jij het kunt oplossen.
Ben je met haar op een puppy training? Zo niet: heel snel gaan doen alsjeblieft! Daarmee voorkom je ernstigere problemen met haar en dat is precies niet wat je wilt natuurlijk.
Heel veel succes.

Toegevoegd na 58 seconden:
En, wat al is gezegd: The Dogwhisperer kijken op National Geografic. Zeeeeer leerzaam!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
Wendy, bij de dog whisperer was een doodsbange vizsla. Hij liet de hond vooruitlopen en trekken. Was blij dat ze zelf ergens op af ging. Laat haar maar, zei hij, ze begint moed te verzamelen. Soms is trekken, bij uitzondering, zinvol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik ken die uitzending Ivana, maar dat was echt geen pup!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oeps...was in mijn enthousiasme even vergeten, dat de "pup" loops is geweest... en dus geen pup meer is.
Dan blijf ik erbij, dat ze zeer snel naar een deskundige moet voor begeleiding.
dat ze zo bang is kan in de eerste plaats ook te maken hebben dat ze in het fok gezin al niet veel mee heeft gekregen

als de pupjes in huis worden geboren dan krijgen ze al een hoop geluiden mee en de fokker kan daarnaast ook zelf voor veel geluiden zorgen als ze eenmaal naar buiten mogen zoals met de kliko gaan rijden , met de deksel gaan klepperen een bromfiets starten en nog veel meer want als ze dan naar hun baasje gaan dan zijn ze al veel gewend

dus als ik zo je verhaal lees dan heeft ze niet veel meegekregen en dan is het nu de taak aan jou om te zorgen dat ze niet bang is en dat doe je door een goede roedelijder te zijn

je laat je niet mee naar huis trekken want dan bevestig je haar angst
zelf moet je heel veel vertrouwen uitstralen en denken , je hoeft nergens bang voor te zijn en dat straal je dan ook uit en dat voelt ze dan door de riem heen , het is een positieve energie en de riem moet je niet strak laten staan want dat geeft stress
en de plaatsen waar ze bang voor is moet je niet vermijden ,loop er desnoods een paar keer voorbij net zolang dat ze niet meer bang is

het is een kwestie van veel oefenen

Toegevoegd na 3 minuten:
ben nog vergeten te zeggen dat je haar af kan lijden als je langs dingen loopt waar ze bang voor is een lekker vooertje of een speeltje waar ze dol op is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
naar cesar milan kijken,maar je vraag is al beantwoord door jouw 2de reactie(kennelijk een fan)....maar afdwingen moet je nooit doen zoals reactie nummer 1 beweerd...belangerijk is zelf rustig te blijven en bepaalde reacties te negeren en/of meteen in te grijpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga wandelen met 'n kennis die 'n rustige ,moedige hond heeft . Ik weet zeker als hij 'n aantal keren met mijn hond zou wandelen , dat hij dan zelfvertrouwen krijgt. Het zijn roedeldieren die zich spiegelen in het gedrag van de leider. Je bent niet erg duidelijk in je vraag .Ga je naar 'n groene plek , loop je door de Kinkerstraat in Amsterdam ,of woon je vlak bij Schihol ?

Toegevoegd na 9 minuten:
schihol is Schiphol
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
Goed idee. Heb ik niet aan gedacht. Dikke +