hoeveel kost een kat? (is dit haalbaar tijdens een studie)

ik ga over een jaartje op kamers en zou dan erg graag een kat willen, is dat betaalbaar? je betaald hier geen belasting voor, maar hebt wel de kosten van de dierenarts (eenmaal castratie?)
met is dit betaalbaar? zou ik dus een plusmin bedrag horen per jaar :)

Toegevoegd na 2 minuten:
wat is dan eigenlijk goedkoper, een kitten ergens gratis vandaag of een kat uit het asiel wat al bij de dierenarts is behandeld?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Je moet denken aan kattenbakkorrels en voer voor de kat, voor castratie kun je de jaarlijkse aanbieding afwachten, meestal mei volgens mij. Voor de rest is een kant niet erg vaak ziek, dus dat valt mee. 1 keer per jaar de bekende prikken bij de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

een kat kan je ook gratis verkrijgen bij mensen die er wel vanaf willen. (bijvoorbeeld bij kittens) het enigste waar je dan voor moet zorgen is spullen. en het ligt eraan hoe prijzig die zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voer, drinkbak, waterbak, mandje, krabpaal, reismandje voor naar de dierenarts bijv., dierenartskosten, kattenbak enz...

De eerste kosten

Wat
Kosten
Waarom doen

Consult+Enting 1
€ 45,00
Ter bescherming tegen ziektes

Consult+Enting 2
€ 45,00
Ter bescherming tegen ziektes

Identificatiechip plaatsen
€ 20,00
Om bij vermissing gemakkelijk uw dier te kunnen terugvinden.

Vacinatieboekje
€ 7,50
Het bijhouden van de gegeven vacinaties

Ontwormingspillen Milbemax (doosje 5 st.)
€ 12,95
Wormen zijn niet alleen besmettelijk voor dieren, maar òòk voor mensen!

Anti-vlo pipet Frontline (doosje 3 st.)
€ 19,50
Uw dier jeuk&beroerd - uw hele huis omgetoverd tot een groot vlooiennest… moeten we meer zeggen?

Totaal
€ 149,95

De kosten kunnen verschillen per dierenarts, in de ene woonplaats/regio kan het goedkoper zijn als de andere. Maar als verantwoordelijk kattenbezitter, bent u nu dus al bijna € 150,- kwijt aan uw "Gratis" kat of kitten!

De benodigde materialen/dagelijks leven

Wat
Hoe vaak
Kosten

1 kattenbak
Eenmalig
€ 20

1 gritschep
Eenmalig
€ 5

Vervoersmandje
Eenmalig
€ 15

Vlooienkam
Eenmalig
€ 5

Drinkbak
Eenmalig
€ 6

Brokkenbak
Eenmalig
€ 5

Stevige platte schotel voor blikvoer
Eenmalig
€ 3

Krabpaal of krabplank
Eenmalig
€ 10-400

Kattenbakvulling, klontenvormend
1 x per maand
€ 7

Brokken
500gr. per week
€ 1,20

Blikvoer (als verwenvoer)
1 blikje per week
€ 1

Ontwormingsmiddel
2-6 x per jaar
€ 12-36

Ontvlooiingsmiddel
2-6 x per jaar
€ 16-28

Speeltjes, proppen papier, veren

€ 0

Dierenartskosten
?

Naast bovenstaande kosten zult u uw kat willen neutraliseren (= castreren).Die kosten komen globaal neer op € 90 voor een poes en € 45 voor een kater. Volwassen dieren worden door ons echter gecastreerd afgeleverd. De kosten voor een castratie kunnen variëren per dierenartsenpraktijk. Ook kan de prijs oplopen, wanneer er meer verdoving moet worden gegeven, of wanneer extra medische handelingen moeten worden verricht.

In totaal komt u gemiddeld op ongeveer € 25-30 per maand uit. Behalve, als u de kat zijn gang laat gaan: Dan bent u met zwangerschappen poes/schoonmaakmiddelen voor sproeien van katers/ziektes enz. enz. enz. aanmerkelijk duurder uit!

http://www.zwerfkattendordrecht.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=30&Itemid=43
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
c+
Je kunt het natuurlijk net zo gek maken als je zelf wilt, en wellicht bespaar je jezelf al een hoop geld door een kat van iemand over te kunnen nemen die al geholpen is.

De intentingen die een kat nodig heeft zijn een paar tientjes per jaar (maar niet verplicht, en voor een binnenkat ook niet strikt noodzakelijk).

De meeste kosten gaan zitten in het voer en de kattenbakkorrels; reken al snel op 50 cent tot en euro per dag. Meer kan natuurlijk altijd, als je de duurste korrels kies ne het beestje op de Sheba zet.
Alleszins betaalbaar, maar realiseer je wel dat je een kat nooit hebt voor een paar jaar maar voor al snel tegen de 20.

En...MAG je op kamers wel een kat houden ? Het zal niet altijd meevallen die binnenskamers te houden. En wellicht moet je nog eens wisselen van kamer, waar een kat niet welkom is. Ook dat zijn dingen om rekening mee te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
altijd in ieder geval de kittenentingen geven!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, ik heb tot op heden altijd voorbewerkte 'tweedehands'katten gehad (hoewel ze soms nog geholpen moeten worden), en eigenlijk nog nooit jaarlijkse inentingen gegeven tenzij dat echt moest (zoals met onze emigratie). Onze inmiddels overleden katten zijn toch allemaal tussen de 17 en de 20 geworden en nooit ziek.
Ongetwijfeld zullen sommige inentingen soms hun nut (kittens inenten en ontwormen bijvoorbeeld) hebben, maar een zeker commercieel belang zie ik er persoonlijk ook wel een beetje in terug. Ohja, vlooienbestrijdingsmiddelen ; daar ontkom je niet aan. Maar na jaren experimenteren met nekdruppels, poeders, sprays, tabletjes en de hele rambam, blijkt uiteindelijk het ouwe trouwe vlooienbandje nog de beste diensten te bewijzen. Wel elke pakweg 3 maand vernieuwen. Dierenartskosten hebben we tot nu toe alleen met onze laatste kat (een kater die ergens 2 jaar ongecastreerd heeft mogen rondbanjeren) gehad, en dan betreft het altijd vecht- of jachtschade. Dat loopt wel in de papieren, maar heb je met een binnenkat natuurlijk niet.
Je kan altijd een gesteriliseerde poes of gecastreerde kater adopteren uit het asiel. Er zijn zoveel thuisloze poezen/katers.
Je krijgt er zoveel liefde en dankbaarheid voor terug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een paar overwegingen als aanvulling:
Een kat hoeft niet duur te zijn, maar je kunt wel gewoon pech hebben en een paar keer de dierenarts nodig hebben. Heb je daar dan het geld voor?
Dan is een kat een zeer eigenzinnig dier. Als er huisgenoten zijn die niet gesteld zijn op kattenbezoek, wat doe je dan? De kans is toch groot dat de kat het hele huis zal verkennen en overal inlopen en gaan liggen. Niet iedereen zal dat leuk vinden.
Een kat heb je voor een flink aantal jaren, weet je zeker dat je hem ook mee kunt nemen als je weer gaat verkassen?

Aanschaf: een gratis katje is schaars. Het is ons indertijd niet gelukt er een te vinden, op marktplaats vragen ze voor een gewoon kitten rustig veertig euro. Ook een (volwassen) kat uit het asiel is niet gratis, maar je hebt wel een zekere gezondheidsgarantie. En je doet er een goed werk mee ;-)

Alles bij elkaar zou ik het je niet aanraden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je een kat bij het asiel haalt kost dit soms wel wat, maar bedenk je dat je je heel veel kosten uitspaart. Wij kochten twee kittens voor 100 euro per stuk bij het asiel. Zij waren compleet ontwormt, ingeint, verzorgd etc en toen ze oud genoeg waren werden ze op kosten van het asiel gecastreerd.
verder kan je het inderdaad zo duur maken als je zelf wilt, maar over het algemeen is het prima te doen. In het begin kost het even wat om alle spullen te kopen. Krabpalen ed kan je goedkoop op internet krijgen bijvoorbeeld bij zooplus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Rekenkamer (tv-programma van de KRO) had er een aflevering over, zie hier: http://derekenkamer.kro.nl/seizoenen/2011/afleveringen/18-02-2011/
Ik zou zelf in jouw geval een kat uit het asiel halen, want die heeft alle entingen en dergelijke gehad, ze kunnen je meestal wat over het karakter vertellen, een kitten moet je opvoeden en dat kan nog best lastig zijn.
Maar... Eén ding. Als je op kamers gaat en je zou een kat nemen, hoeveel ruimte heeft dat beest dan? Even los van of het geen probleem is of je sowieso wel een kat mag op een kamer (een verhuurder kan huisdieren verbieden bijvoorbeeld).
Dus misschien is het toch verstandiger een kat een tijdje uit te stellen?