mogen cavia's vrij rondlopen en dan wel bijvoorkeur in andermans tuin?

Toegevoegd na 48 minuten:
er lopen dagelijks cavia's van de buren in mijn tuin, zelf heb ik een hond, die er is er al eentje heeft doodgebeten,
hoe kan ik dit in de toekomst, wettelijk onderbouwd, vermijden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Als jij een eigen tuintje hebt en je wilt je cavia's vrij rond laten lopen, dan mag dat wel.

Ik zou er dan echter zelf voor zorgen dat je cavia's in je eigen tuin blijven.
Andere mensen mogen geen last hebben van jouw huisdieren, dus het antwoord moet zijn: Je mag je huisdieren niet bewust in andermans tuin zetten. Uiteraard kan er wel eens eentje ontsnappen, maar ze bewust in andersmans tuin zetten, dat mag niet.
(hoewel ik daar trouwens geen wet van heb kunnen vinden, maar in principe is het volgens mij een soort van huisvredebreuk, ook al betreft het hier maar huisdieren).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vertel dat de kat van de buren maar eens....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet ik... Die rotkrengen krijg je de tuin gewoon niet uit.

Andere antwoorden (6)

Tuurlijk mogen cavia's vrij rondlopen. En ook in de tuin. Wel als het even kan onder toezicht, want voor katten en roofvogels zijn ze lekkere hapjes....

Je toevoeging "bijvoorkeur in andermans tuin" vind ik wat vaag? Lopen cavia's van anderen in jouw tuin? Wil jij die van jou in de tuin van een ander laten lopen?
Zonder toestemming van jou (bij cavia's van een ander) of die ander (bij cavia's van jou) niet: de tuin is jouw of hun eigendom lijkt me.

Toegevoegd na 36 minuten:
Naar aanleiding van je toevoeging: ik heb er wettelijk niets bij kunnen vinden tot nu toe. Katten mogen ook gewoon door ieders tuin lopen....
Misschien is het handig om er met je buren over te praten, als je dat niet al hebt gedaan.
Kan me niet voorstellen dat ze er erg blij van worden als je hond hun cavia's dood maakt; lijkt mij reden genoeg voor hun om ze thuis te houden...
Het is jouw tuin, dus volgens mij kunnen ze jou niks maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met mijn buren praten is erg moeilijk we leven al 10 jaar in onmin met elkaar, de dode cavia heb ik door de politie laten afgeven en toch lopen de overige cavia's nog dagelijks door de omliggende (waaronder mijn tuin) vrij rond
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan heb je, naar mijn idee alles binnen jouw vermogen, gedaan.
Als er 1 in je tuin loopt, zou je hem kunnen oppakken en naar het asiel brengen. Misschien erg rigoureus en voor jou omslachtig.
Iets anders kan ik niet bedenken.
Succes: vervelende situatie :-(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van dat asiel is een goeie, Wendy!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
;-) Dankje.
Als dierenliefhebber zou ik proberen met gaas mijn deel van de tuin dat grenst aan de buren af te zetten, al vind ik natuurlijk dat dat logischerwijs aan de buren is die de overlast veroorzaken, maar aangezien je in onmin met ze leeft... Je zou het ze kunnen vragen de tuin af te zetten... maar of het helpt... Ik zou het zelf niet aan kunnen zien dat mijn hond de cavia's dood bijt dus vandaar... En ik snap niet dat het de buren niets doet!
Wel een heel lastige situatie zeg!
Misschien zou je ook eens contact op kunnen nemen met de andere buren waar de cavia's ook in de tuin lopen en vragen of zij er ook last van hebben, mocht dit zo zijn, kun je samen naar de desbetreffende buren toestappen om te vragen of ze de tuin afzetten? Of voorstellen dat jij jouw tuin wel wilt afzetten maar of zij het willen betalen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerlijk gezegd: als ik buren had die zo structureel hun cavia's los zouden laten lopen zodat ze steeds in andere tuinen terecht komen waar ze doodgebeten kunnen worden door honden (of katten natuurlijk), dan zou ik de dierenbescherming bellen. Dit is grove verwaarlozing van de dieren.

Als ze van een doodgebeten cavia niet genoeg onder de indruk zijn om hun dieren voortaan veilig binnen afrastering (met net eroverheen i.v.m. kraaien e.d.) te houden, gok ik dan ook goed dat het mannetjes en vrouwtjes door elkaar zijn en het er steeds meer worden? Zo ja, meld dat dan ook vooral bij de dierenbescherming.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat dat eigenlijk wel kan hoor. Bij de opvang waar mijn cavia's vandaan komen, komen wel vaker cavia's binnen via de dierenbescherming die in een ontoelaatbare situatie leefden. En daar voldoet dit zeker aan.
aangezien de cavia's jou planten opeten (neem ik aan) mag je dat als vernieling bestempelen, ik zou alsnog met je buren gaan praten en duidelijk maken dat je stappen wilt ondernemen, als zij toch niks doen kun je naar de politie stappen, zij kunnen je verder helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind dat je je buren erover moet aanspreken, dat ze de schutting dicht moeten maken omdat anders jouw hond die in zn eigen tuin zit de cavia's dood bijt.
Als ze dit niet doet bel je dieren bescherming, want de cavia is niet slim genoeg om te weten at zijn eigen tuin is, en dat moet de eigenaar dus doen.
Die is verantwoordelijk voor een goede en veilige leefomstandigheden van zijn dieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat kan