waarneer kun je pasgeboren kittens aanraken zonder verstoting van de moeder kat?

Mijn kat krijgt babys en ik wil weeten waarneer je ze mag pakken zonder dat hun moeder ze verstoot

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
75.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je het wel eens hebt gehoord van andere dieren zoal vogels of reeën, maar dit is niet bij alle dieren. Katten zijn gewend aan mensen, jouw kat kent jou.
Rieneke1
13 jaar geleden
@maeve, jonge uit het nest gevallen vogels mag je gerust oppakken om ze weer terug te zetten.
dit is geen probleem voor de oudervogels.

Antwoorden (3)

dat mag meteen.
soms heb je ook geen keus, omdat moepoes bijvoorbeeld hulp nodig heeft bij de bevalling, en jij moet helpen de vliezen te verwijderen.
kittens die regelmatig even vastgehouden worden, ontwikkelen zich beter dan kittens waarbij dit niet het geval is.
tussen de drie en zeven weken is het zelfs van cruciaal belang dat de kittens regelmatig gehanteerd worden, ivm de socialisatie, het wennen aan mensen.
hou wel moepoes in de gaten, en stel haar zo nodig gerust.
sommige poezen worden ook erg nerveus van vreemde mensen die haar kittens oppakken.
in dat geval moet je het bezoek dat uiteraard niet toestaan.
Rieneke1
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
bedankt cica, en leuk dat je er weer bent :)
Die mag je vrijwel onmiddellijk aanraken
fremar
13 jaar geleden
zelf mag je de kittens wel meteen aanraken,je kat vertrouwd jou (als het goed is)en ook je eventuele huisgenoten,maar wel vooraf handen wassen,zo breng je geen bacterien op de kittens over. gasten die de kittens willen komen bewonderen kan je beter nog niet de kittens laten aanraken,beter dat je niet meteen veel mensen laat kijken,daar word moederpoes nerveus van met de kans dat ze de kleintjes gaat verslepen naar een rustiger plek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heel erg bedankt voor de tips als iemand nog meer tips weet over katten en kittens zeg me dat dan