Mijn kat heeft al 4 dagen diaree

Mijn kat heeft sinds vrijdag diaree en ik geef haar nu rijst gekookt in bouillon en daar doe ik een paar brokjes doorheen en dat eet ze goed. Ze is gewoon zoals normaal ze speelt en ze drinkt goed maar het gaat niet over. Wat kan ik nog meer doen voordat ik naar de dierenarts ga?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vóórdat je naar de dierenarts gaat? Waarom zít je nog niet bij de dierenarts?
Rieneke1
13 jaar geleden
@suzy, tenzij het echt om waterdunne diaree gaat, ren ik ook niet meteen naar de dierenarts hoor, zeker niet als de kat goed tierig is verder.
vaak gaat het na een paar dagen spontaan weer over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, maar bij diarree die langer dan twee à drie dagen duurt, wacht ik niet meer af. Een kat kan nou eenmaal niet vertellen wat er aan de hand is, daarom ga ik met mijn dieren eerder naar de dierenarts dan ik zelf een arts zou bezoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn katten komen niet buiten dus kunnen geen rare dingen eten of met vreemde katten in aanraking komen. als er bij die monsters van mij geen verbetering in zit na een paar dagen ga ik dus wel met ze naar de dierenarts. ik wacht niet tot het erger gaat worden of blijf doorsukkelen.

Antwoorden (5)

De dierenarts advies vragen Hij kent de geschiedenis misschien van de kat en hij kan je het beste vertellen wat te doen
Niet te lang wachten anders droogt hij/zij uit
Als je zelf 4 dagen diaree had ga je ook naar de dokter toch!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het hangt er vanaf hoe hevig de diarree is.
bij waterige ontlasting zou ik zo langzamerhand toch een bezoekje aan de dierenarts overwegen.
als het wel meevalt, zou ik de kat op de probiotica zetten, daar heb ik goede ervaringen mee.
overigens zou ik de kat geen rijst geven, maar liever rijstewater.

Toegevoegd na 28 minuten:
oh ja, zelf getrokken bouillon zonder zout is prima, maar geef geen bouillon van een blokje.
Rieneke1
13 jaar geleden
Ik vind dat het vandaag de hoogste tijd wordt om naar de dierenarts te gaan. Je kunt dit niet gaan uitstellen! Als je verantwoordelijkheid neemt voor je kat kost dat soms geld. Het is niet anders. Desnoods overleg je eerst telefonisch met de dierenarts.
Het beestje lijkt voor jou misschien normaal te functioneren, maar hij kan buikpijn hebben. Ik zou niet zelf gaan dokteren. Door de diaree verliest je kat veel voedingsstoffen en vocht. Dit is niet goed voor je kat.
Bel zometeen even je dierenarts op en maak zo nodig voor vandaag een afspraak. Als jezelf diaree hebt en het houdt niet op, wil je toch ook dat er een dokter naar je kijkt??!
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb de dierenarts gebeld en die zei dat ik nog even met rijst door kan gaan en de kat in de gaten moet houden en als het niet beter wordt in 2 dagen dan langs komen.
Ik ga nu wat kip voor haar koken.
Ze is heel levendig en drinkt goed als dat niet zo was of als ze haar rijst niet at dan zat ik allang bij de dierenarts.
Steenuiltje
13 jaar geleden
Dank voor je reactie. Ik was al benieuwd! Ik hoop dat het snel beter gaat met je kat.
Met gekookte kip heb ik ook goede ervaringen. Het is licht verteerbaar en laat weinig resten over in de darmen. Op die manier worden de darmen minimaal belast. Vaak pureerde ik de gekookte kip met een staafmixer en dan deed ik er wat van het kookvocht bij om het wat smeuïger te maken.
Ook helpen probiotica. Ik heb mijn kater tijden lang gevoed met probiotica (Yakult suikervrije variant) gemengd met kattenmelk. Dat hielp geweldig! (in zijn darmflora gingen de slechte bacterieen overheersen; daarom was hij aan de diaree).
je kan niet meer doen dan je hebt gedaan.

dus toch maar even met kat en wat ontlasting naar de dierenarts.
het kan een parasiet zijn maar ook een virale of bacteriële ontsteking.

katten staan er om bekend dat het geen 'natnekken' zijn en niet genoeg drinken (daarom kon je bij de kat vaak problemen tegen met de urinewegen)
de kans dat de kat veel (ondanks dat het regelmatig drinkt)toch meer vocht verliest dat ze aanvult.

beterschap met je pluizenbol
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eens proberen een paar dagen met droogvoeding te geven of wij geven onze dieren imodum smelt tabletje dit helpt ook en kan geen kwaad normaal gezien maar als het blijft duren zou ik idd bij de dierenarts gaan of eens bellen voor advies want ze vragen er niet naast;)

Toegevoegd na 3 dagen:
ps dit werd mij ook aangeraden door mijn dierenarts en tot nu toe helpt het mijn dier en heeft er geen last van,integendeel ik spreek wel over maximum 4tabletjes per jaar ;-)