Hoe groot is de kans dat mijn kat een keer wegloopt?

Ik laat hem nu al minstens een maand elke dag een 1 tot 3 uurtjes in de tuin lopen...
Hij gaat ook soms weer naar binnen als hij klaar is met rond kijken en snuffelen(we hebben een makkelijke hordeur die hij zelf open en dicht maakt)... Meestal ben ik bij hem als hij in de tuin zit, maar kan ik bijvoorbeeld boodschappen gaan doen en hem laten zitten?
Of is hij dan weg?
Ik heb namelijk niet echt het idee dat hij behoefte heeft om over de schutting te klimmen en weg te lopen... Of is dat een kwestie van tijd en zullen alle katten dat wel eens proberen?

Toegevoegd na 1 uur:
HIJ IS OVER DE SCHUTTING!

roepen hielp al niet... O jee!
Blijkbaar hebben jullie allemaal gelijk.
Ik ben toch wel nerveus nu... Als hij om 5uur niet terug is ga ik zoeken tot dat ik hem heb!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij is alweer terug!!! =)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben heel blij dat hij terug is ! Als je weet wat hij het ALLERLEKKERSTE vindt , geef je hem dat , iedere keer als hij weggeweest is . Maar ik hoop dat je zo'n gaashek maakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb goeie vraag aangeklikt. Dat heb je wel verdiend met je liefde voor dieren .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
He gelukkig. Ben super blij voor je dat de kat terug is, meis!

Het beste antwoord

Je kunt eigenlijk niet spreken over 'weglopen', je kat kent die term helemaal niet. Dat er een schutting staat is alleen beperkend voor hem. Je hebt het over hem, dus je hebt het niet over een vrouwtje. Die blijven over het algemeen dichter bij huis en scharrelen vaker in eigen tuin.
Het is een goed advies je kat te laten chippen maar dat wil niet altijd garanderen dat je kat terug te vinden is. Als je kat over de schutting gaat, zal hij zeker terug komen. Hij kent jouw huis en tuin en de geuren die erbij horen nu wel genoeg om die op grote afstand te kunnen opsporen.
Je kent toch wel de verhalen van katten die grote afstand afleggen om weer bij het 'oude' huis te komen? Soms raken katten gehecht aan de eigenaar en vormt jouw geur bovendien een reden om terug te komen.
Je kunt een kat leren te reageren op de fluitje of het schudden van harde kattensnoepjes in een blik kan ook wonderen doen. Eerst uitvinden welke je kat echt lekker vindt.
Mijn kat heeft geleerd door het vaak te doen, op een klop op het raam te geven, terug naar huis te komen waar dan de voor of achterdeur open gaat. (het snoepje is nu niet nodig).
Laat je angst varen, leer je kat dingen te herkennen, geeft jouw ook een zekerheid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Die kans is zeer groot! Hij zal vrijwel zeker de behoefte gaan krijgen om zijn wereld te vergroten.

Toegevoegd na 1 uur:
N.a.v. je toevoeging: hij heeft zelf je tuin afgebakend (urine) en de kans dat-ie netjes weer naar huis komt is groot. Niet panieken, ziljoenen katten zijn die van jou voorgegaan, hebben de bloemetjes buiten gezet en hebben de weg naar huis teruggevonden.

Maar: dit zal-ie blijven doen....wil je dat niet, dan zal je maatregelen moeten nemen: een hou-de-kat-binnen-vriendelijke-tuin....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat laatste daar ga ik denk ik ook voor kijken! =)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel veel succes!!! Fijn te lezen dat-ie weer terug is!!!
Als je kat nog vrij jong is zal hij zeker eens an de andere kant van de schutting willen kijken en ook na korte of langere tijd weer terugklimmen. Dat jullie al vaak in de tuin zitten is een groot voordeel; hij weet nu goed hoe de tuin ruikt en zal hem van verre weten terug te vinden.
Je kat houdt kennelijk van je dus je hoeft niet bang te zijn dat hij wegloopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk is deze vraag niet te beantwoorden. Er zijn katten die prima tevreden zijn met hun eigen tuin, maar er zijn ook katten die graag de buurt afstruinen.
Je kat heeft nu de 'buitenwereld' nog niet ontdekt, maar dat zal vast en zeker wel een keer gebeuren. Over het algemeen zijn katten dan prima in staat hun weg terug te vinden.
Is je kat gechipt en gecastreerd, dan kan je hem gerust eens zijn gang laten gaan. Probeer hem als hij in de tuin zit eens met een vaste roep/fluitje/geluidje terug te roepen en beloon dit met een snoepje/ wat lekkers. Meestal leren katten dan al snel op dit signaal terugkomen, mits ze binnen gehoorsafstand zijn. Niet teveel stressen, je kater heeft nu genoeg tijd in de tuin doorgebracht om zijn geursporen hierin uit te zetten en zal deze ongetwijfeld terugvinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meis , als ik jouw toelichting lees ,begrijp ik dat je veel van de kat houdt. Ik zou daarom op het houten hek nog 'n gaashek maken. Dat moet je aan de bovenkant niet stevig vastmaken . Als het slap is zal het naar de poes toe gaan hangen . Hij kan er dan niet meer overheen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat je kat bij de dierenarts chippen. Als hij dan een keer weg is en hij komt in een asiel o.i.d. terecht kunnen ze in ieder geval zijn huis terug vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar kun je geen kansberekening op los laten, zoals bij bepaalde spelletjes. M.a.w. de kans van weglopen hangt van andere oorzaken af en die zijn niet in te schatten.