Wat is iritis bij een kat?

Hoe is de behandeling en wie heeft hier ervaring met deze ziekte?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

de behandelingen lopen uiteen, en zijn afhankelijk van de oorzaak van de aandoening.

(meer info via de link)

Iritis is een ontsteking van de iris (het regenboogvlies, de "kleur" van het oog). Deze kan in één oog voorkomen of in beide ogen. Bij katten kunnen deze het gevolg zijn van besmettelijke ziekten. Leucemie (FeLV), Buikvliesontsteking (FIP), Kattenaids (FIV), Toxoplasmose zijn een aantal bekende afwijkingen waarbij iritis kan voorkomen. Er is niet altijd een oorzaak voor aan te wijzen. Een tumor (gezwel) in het oog. Deze treden vooral op in de iris en zijn bij de kat meestal kwaadaardig. De meest voorkomende is een melanoom, een kwaadaardig gezwel dat van pigmentcellen uitgaat.

Hoge bloeddruk
Dit komt vooral voor bij katten vanaf circa acht jaar. Er is een aantal risicofactoren aan te geven, die tot een hoge bloeddruk kunnen leiden. Een grote groep wordt gevormd door nierpatiënten, een veel voorkomend probleem bij de oudere kat. Ook bij hartproblemen en bij een te actieve schildklier kan het voorkomen. Er is kleine groep katten die in het verloop van suikerziekte een hoge bloeddruk krijgen. Dan is er nog een aantal zeldzame afwijkingen die de bloeddruk kunnen verhogen. Echter bij de grootste groep katten met een hoge bloeddruk is er geen enkele andere afwijking te vinden, die de hoge bloeddruk kan verklaren. De hoge bloeddruk lijkt op zichzelf te staan. De verschijnselen in de ogen zijn niet altijd duidelijk. In het beginstadium zijn er alleen kleine vochtophopingen onder het netvlies te zien bij het oogspiegelen. Ook kunnen er kleine bloedinkjes in het netvlies optreden. Uitwendig is er dan niets te zien. Dat stadium wordt meestal gemist, aan de kat is niet te merken dat hij minder goed ziet. Hierop kan een verdere netvliesloslating volgen.