kun je aan een kat zien hoe die zich voelt?

door de oren of de staart misschien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

ja dat kan. je kan zien of een dier zich lekker in zijn vel voelt, maar ook als het ziekjes is.

de emotie kan je ook aflezen, maar je moet dan niet naar 1 aspect kijken van de lichaamstaal maar naar de gehele houding en situatie.

iedereen zal zeggen dat platte oren wijzen op een aanval van een kat. de oren zitten ook wel plat bij het spelen (een speelse aanval) bij het jagen (oren in dichtbij je prooi, dan val je nog minder op)
spinnen betekend tevreden zijn voor de meesten, maar een kat kan ook spinnen als het zich niet op zijn gemak voelt en het niet naar zijn zin heeft.

het plaatje gaat alleen over de staart, maar de combinatie met andere lichaamstaal en de omgeving geeft pas echt duidelijkheid over wat de kat voelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ja dat kan zeker, maar wat bedoel je precies? Je moet de neutrale houding van de kat kennen, als daar iets in veranderd weet je dat er wat is en dat kan veel verschillende dingen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als een kat zijn oren platlegt, moet je oppassen.
Maar meestal moet je de kat ook een beetje kennen: ik heb twee katten die als ze erg happy zijn, hun staart helemaal opzetten. Meestal is dat bij een kat juist een teken dat z/hij kwaad is (zo maken ze meer indruk op een concukat).
Als mijn speelse kat achter een touwtje aanjaagt, vertrekt ze haar snoet, haar snorharen gaan naar voren, haar pupillen worden heel groot, oren rechtop, haar staart wordt groot, ze drukt zich tegen de grond, schudt met haar kont en SPRING!
Als ze naar de dierenarts moeten en ze komen uit de bak waarin ze vervoerd worden, dan sluipen ze rond met hun buik tegen de vloer, zo klein mogelijk: eng! Naar! Wegwezen!
Als je een kat aait en hij spint, dan kun je de staart in de gaten houden: na een tijdje gaat die bewegen. En harder bewegen. En voor die staart echt gaat zwiepen moet je ophouden met aaien, anders heb je kans dat je een haal krijgt ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En als je het niet vertrouwd ... NAAR DE DIERENARTS !!
13 jaar geleden
Ja dat kan. Alleen duurt het een tijdje voor je die taal begrijpt. Je moet letten op:
- de stand van de staart (bijv. rechtop of bewegend?)
- de stand van de oren (rechtop of plat naar achter)
- de grootte van de pupillen
- of de kat je aankijkt of niet.
Ik (opgegroeid met honden) begreep niks van katten, maar heb hem helemaal leren begrijpen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Komt de kat naar je toe of zonderd hij zich af. Ligt hij rustig of loopt hij rond. Eet en drinkt hij regelmatig. Laat hij zich aanhalen, geeft hij kopjes etc.

Bekijk ontlasting ( geen diarree?)

Bij onrustig gedrag, meenemen naar dierenarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker kan je aan een kat zien hoe hij/zij zich voelt. Dit vergt enige kennis en ervaring. De kat gebruikt zoals eerder uitgelegd voornamelijk de staart en oren om zijn gemoedstoestand weer te geven, maar de rest van het lichaam doet ook mee.
Kijk maar eens op onderstaande sites:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken een paar kenmerken:
Als je kat aan het einde van zijn staart een klein boogje heeft is die vaak rustig of blij
En als hij met zijn staart zwiept is hij onbetrouwbaar
En alsie gaat blazen is die natuurlijk niet helemaal happy...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, de krul in de staart ;-)
jazeker kan je zien hoe een kat zich voelt.
medisch gezien, zie je bij een kat die misselijk is vaak slikbewegingen, en het aflikken van de bek.
een kat die pijn heeft zal vaak in de sternum-houding liggen: als een sfinx, met de voorpootjes in getrokken, en het koppie vrij hoog.
een kat die iets onder de leden heeft, herken je vaak aan een ruiperig vachtje.

gevoelsmatig gezien, kan je kijken naar de staart, de oren, de snorharen en de pupillen.
zo zijn bij agitatie de pupillen groot, de staart zwiept of wordt dik opgezet, de oren gaan plat, en de snor is gebundeld naar achteren.

ook kan je kijken naar stress-signalen, zoals tongelen, bek aflikken, vachtrimpelen, pootje heffen, overdreven kopjes geven enz.
een kat die binnen vrij korte tijd meerdere van deze signalen afgeeft, is vermoedelijk flink gestresst.

soms zijn de uitingen subtiel, soms overduidelijk, maar een kat is altijd te "lezen".
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is "ruiperig"?
Rieneke1
13 jaar geleden
ruiperig is dat het geen mooi aaneengesloten vachtje is, maar dat de haren wat plukkerig afstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je. Ik had het woord nog nooit gehoord.
Rieneke1
13 jaar geleden
ik ben op google gaan kijken, en het blijkt een typisch leidse uitdrukking te zijn :)