Ik heb vaak katten van jongs af aan gehad, en ik deed altijd wat ze onderling ook doen: Als ze bijten of hun nagels gebruiken "piep" ik hard. Gewoon op hoge toon "piep!!" roepen. Ze stoppen dan meteen. Wel gewoon stil blijven zitten. Dan gaan ze eigenlijk altijd verder, maar zonder bijten of nagels gebruiken.

Het is het teken voor jonge katjes onderling dat het te hard gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik denk speeltjes te kopen, bijv van die muisjes waar hij dan op kan bijten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een planten spuit op de "harde straal' wekte bij mijn kat goed. Ze komt ook niet op het aanrecht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Direct bevriezen. Niets doen, niets zeggen, gewoon niet bewegen en je kitten straal negeren.

Op die manier leert hij dat handen zijn om te aaien, niet om te grijpen. Die boodschap zal snel genoeg doordringen als de lol telkens direct voorbij is als hij je handen aanvalt.

Overigens: het is voor je kitten niet te begrijpen als je de ene keer met je handen met hem speelt (en ‘spelen’ is voor een kitten altijd ‘stoeien’) en de andere keer, tijdens het kroelen, dat ineens niet leuk vindt.

‘Handen zijn niet om te grijpen’ moet dus altijd gelden. Dat spelen met je handen is natuurlijk leuk, zolang hij nog zo klein is, maar je wilt straks echt geen volwassen kat die heeft geleerd dat het een leuk spelletje is om in je handen te hangen met vier klauwen en een set tanden.

Dus als je met hem speelt, altijd iets anders geven om mee te spelen dan je hand!

Toegevoegd na 1 minuut:
Met dank aan SyzyQ

http://www.goeievraag.be/vraag/kitten-valt-handen-leer-gedrag.102012
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moedig vooral de kat niet aan door hem te laten stoeien met je handen. Katten moeten leren dat handen zijn om te aaien en speeltjes om mee te spelen/stoeien/bijten. Is je kat in zo'n bijt/speelmodus, bied dan een speeltje aan en speel met de kat.
Zodra de kat rustig ligt, weer aaien en kroelen.
Straf het bijten niet af, maar beloon goed gedrag. Bij echt bijten, hard 'au' roepen, dan schrikken ze, hand wegtrekken. Bij knauwen, speeltje aanbieden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kat is w.s. aan het tanden wisselen. Hebben ze net als kinderen last van. Geef 'm gewoon paar dingen waar ie wel op mag knagen; mijn katten gaf ik een mini-Dentastick voor de hond, en een kartonnen doosje. Kan ook door ontsteking komen, of door klachten aan oren. Belangrijk: veel brokjes laten eten en weinig zacht voer, bij aanhouden klachten > dierenarts gaan. Kan ook gedragsstoornis zijn; zie je nogal eens bij kittens die te jong bij Moeder weggaan bijv.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ben eigenlijk uitgegaan van knagen aan spullen. Handen bijten moet je anders benaderen. Ze moeten gewoon nog leren hoe en wat qua gedrag, dus rust-inzicht-geduld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een plantenspuit heeft geen zin, ze is namelijk zot van water, ze speelt er heel graag mee. ze heeft verschillende balletjes (zachte die ze in haar mondje kan nemen, harde met een belletje, bolletjes breiwol), een versleten schoenveter, een pluchen koe,... en ik heb haar ook een minihondenbeen gegeven, telkens als ze bijt, stop ik dat tussen haar tandjes, ze heeft het niet graag, en dan stopt ze ook heel even, maar daarna doet ze gewoon verder met bijten. Het is een kleintje van een wilde kat, die verlaten is van haar moeder toen ze amper 4 weken oud was, ik heb haar dan in huis genomen om haar zelf op te voeden, zou het daar mee te maken kunnen hebben ?