Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Legt elke kip een ei?

Ik wil graag kippen houden, maar er zijn zoveel verschillende soorten. Nou vraag ik me af welke kip ik het beste kan nemen. Wel eentje die eieren legt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een soepkip legt niks!
:p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een haan legt ook geen eieren. (is ook een kip..) hennen leggen over het algemeen allemaal eieren. de een wat vaker dan de ander. verschil zit m ook in grootte vd ei...

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In principe zou je kunnen zeggen dat alle hennen eieren leggen, maar in de praktijk is dit niet zo. Ga naar een goede fokker of kippenboer en leg uit dat je graag leghennen wilt. Deze zijn zo geselecteerd bij de fok, dat ze goede eieren leggen.
Welk ras, dat is afhankelijk van je eigen voorkeur. Over het algemeen is het, hoe groter het ras, hoe groter de eieren. Dus krielkippen zijn heel leuk en makkelijk te houden, maar leggen kleine eitjes.
Een kip heeft iets meer dan 24 uur nodig om een ei te vormen. Maar ga er niet vanuit dat ze het jaar rond leggen, veel kippen hebben ook weleens een ei-vrije periode.
Wil je dat je kipjes goed leggen, zorg dan voor een goed verblijf, stok om op te slapen en voor iedere kip een eigen legnest. Houd de boel goed schoon en geeft een goed hoogwaardig voer. Bij leggende kippen is het sterk aan te raden om ook een speciaal legmeel of legkorrel bij te geven en denk om aanvullend grit. Het calcium hebben ze nodig om de schalen te vormen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

de zijdehoen is een leuk kipje om te houden, leggen over het algemeen goed en gaan gewoon in de winter door.
Ze zijn makkelijk te houden, je hoeft geen hoog gaas te spannen, want ze vliegen daar niet overheen.
Het enigste nadeel is dat ze vaak broeds zijn
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding