Mijn katten krijgen vlooien uit de tuin zonder met andere katten in aanraking te komen, hoe kom er daar vanaf?

Mijn 2 katten lopen onder toezicht in de achtertuin. Ze komen niet in aanraking met andere katten maar als ze weer binnenkomen hebben ze jeuk en rennen door het huis. Hun rug vertoont spiertrekkingen en ik vind vlooienpoepjes. Ik heb beide katten behandelt met Frontline pipetjes maar steeds als ze binnenkomen is het weer raak. Kan ik een vlooienplaag in de tuin hebben? En hoe kan ik hier van af komen? Help...

Toegevoegd na 24 minuten:
Hoe ik de katten en het huis vlo vrij kan maken weet ik wel maar ze zitten in de tuin Hoe kom ik daar van af?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.1K

Antwoorden (7)

frontline gebruik ik al jaren en sindsdien geen vlo meer gezien dacht dAT er ook een houdbaarheidsdatum opstaat u zou in u tuin lavendel kunnen planten of knoflook lijkt me verstandig om wel hum mandjes en u tapijt,kussens in te spuiten met speciaal bestrijdings middel ook u katten met een vlooienkam borstelen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een vlooienplaag in de tuin is niet mogelijk zeker niet met het koude weer de afgelopen dagen!! je zou dan zelf ook niet in de tuin kunnen komen zonder besprongen te worden door de vlooien.

in huis kunnen wel de larven zitten (kieren en hoekjes)
hele boel dus goed stofzuigen, katten preventief behandelen en ook gelijk ontwormen (vlooien kunnen namelijk een wormen besmetting veroorzaken)

er zijn middelen die werken IN het lichaam van de kat. (dit zijn druppels die je door het voer moet doen) de vlo bijt en sterft.
heb ooit eens (tijdelijk) 5 honden en 1 kat in mijn woning gehad en gebruikte dat spul ook. geen 1 vlo meer te bekennen, terwijl de tijdelijke loge's een duidelijke vlooienbesmetting hadden.

je kan het testen of je een vlooienplaag hebt. een bord water met drupje afwasmiddel (breekt het wateroppervlak) met een theelichtje in het midden neerzetten in de tuin als het donker is.
vlooien komen op licht af, maar zullen verdrinken in het water (door het afwasmiddel zinken ze meteen naar de bodem)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt wel degelijk nu vlooien uit de tuin oppikken als kat zijnde...
Vlooien houden niet van de zon en de warmte en zoeken altijd de schaduw in uw tuin op. Om vlooien te voorkomen is het dan ook nuttig om de schaduwrijke plaatsen in uw tuin zoveel mogelijk te beperken. Dit kunt u doen door bomen en hagen te snoeien en kort te houden. Verwijder ook alle dode bladeren en ander afval in de tuin. De vlooien zullen zich hier immers onder verstoppen om aan de blootstelling van direct zonlicht te ontkomen. Dode bladeren behouden ook een temperatuur en vochtigheidsgraad die gunstig is voor de ontwikkeling van vlooien.

In supermarkten, dierenspeciaalzaken en drogisterijen is er een vrij grote keuze aan commerciële insectenverdelgers. Een groot deel daarvan zijn zeer giftig voor zowel uw huisdieren als uzelf. Wees dus voorzichtig met welk product u aanschaft en gebruik commerciële insectenverdelgers alleen wanneer de plaag zo groot is dat natuurlijke vlooienbestrijders niet efficiënt genoeg zijn. Mensen en dieren mogen de tuin vervolgens minimum 24 uur lang niet betreden. Enkele van de producten die u kunt overwegen zijn: Spray Lawn Grub Spray of Borax

Nog enkele andere tips zijn te vinden in bij gevoegde link
http://dier-en-natuur.infonu.nl/insecten-en-ongedierte/55443-vlooien-in-de-tuin-verwijderen-en-verjagen.html
fremar
13 jaar geleden
gebruik eens een ander vlooienmiddel volgens meerdere dierenartsen zijn vlooien resistent tegen frontline
ik weet dit omdat ik het ook gebruikte en mijn katten onder bleven zitten ben meteen overgestapt me hele huis grondig gezogen en ingespoten met anti vlooien middel en sindsdien geen last meer
ook zou je eens wat knoflook poeder door hun voer kunnen doen
Maar idd in de tuin kunnen ze nu niet meer zitten door de kou die we gehad hebben
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi, dat herken ik ook, ik heb ook lopen tobben hoe het kan, en hoe kom ik er af.
ik kwam er achter dat ik egels in de tuin/gras had.
dat zijn dragers van een hoop vlooien, en ander ongewenst spul.
ik spuit de honden en de katten elk kwartaal in de frontlijn, zomer en winter.
en ik zet geen voer meer buiten voor de honden en katten, dat trekt ze aan, dan hoor je s,nachts de bakjes rammelen, en zijn ze er weer.
ze vertrekken weer, maar de vlooien zijn er nog een tijd, maar ze zijn vlooivrij, en niets in huis van vlooien of zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn huis is vlovrij, de katten waren vlovrij maar ze komen wel buiten. En buiten zitten ook andere beesten, zoals egels, zodat m'n ene kat al begin januari (!) een teek had :-( Ik geloof dus absoluut niet dat vlooien nu niet zouden kunnen voorkomen - er zijn zat lekker warme beesten buiten die ongedierte kunnen huisvesten.
Misschien dat muizen en dergelijke dieren vlooien ook een 'lift' kunnen geven van een kat op de ene plek naar een kat op de andere plek. En muizen kun je denk ik haast niet uit je tuin houden.
De andere kat begon alweer overmatig te krabben, dus ik heb braaf weer Stronghold gehaald (doodt vlooien, eitjes en larven), dan weet ik ook dat ze 3 à 4 weken geen vlooien oppikken buiten.
Vermoedelijk kun je je tuin niet vlovrij maken zonder erg radicale maatregelen die ook voor je katten nadelig zijn (gif en dergelijke), dus zorg dat je ze regelmatig iets geeft dat besmetting voorkomt - dat is echt het makkelijkste volgens mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Frontline is helaas voor de meeste vlooien niet meer werkzaam. Een vlooienmiddel verliest na enkele jaren zijn werking doordat de vlooien een resistentie opbouwen tegen een middel. Daarom zie je vaak dat middelen vernieuwen en/of dat dierenartsen om de paar jaar een nieuw middel gaan voeren. Frontline heeft was tien jaar geleden HET middel, maar heeft nu behoorlijk afgedaan.
Wat wij nu op de praktijk verkopen en waar ik goede resultaten over hoor zijn Advantage, Stronghold en Effipro. Bij Stronghold heb je een bijkomend voordeel dat je kat direct ontwormt is.
Hoewel het frisjes buiten is, vriest het al een tijdje niet hard genoeg meer. De vlooien tieren alweer welig en ik heb hondeneigenaren ook alweer horen klagen over teken! Bestrijding van vlooien in je tuin is erg lastig. Je kan wel omgevingsspray gebruiken om de vlooien te doden, maar een tuin heeft teveel plekjes, hoekjes en gaatjes voor vlooien om zich te verstoppen en voort te planten. Het genoemde schaaltje afwaswater met een lichtje kan je helpen er al een hoop te vangen.
Als je katten echter goed beschermd zijn met een goed middel, zal bij een bezoek aan de tuin de katten of niet eens besprongen worden of de domme vlo die dat doet gaat binnen no time dood. Goede vlooienmiddelen zijn dus essentieel!