Zien in het dierenrijk

Andere ogen
Dieren zien heel anders dan mensen. Als je een zonnebril opzet en op je knieën door het huis gaat kruipen, zie je ongeveer wat een hond ziet. Je kunt niet zien wat op tafel ligt en alles heeft veel minder kleur. Honden kunnen toch goed de weg vinden en dat komt door hun neus. Hij herkent je aan je uiterlijk en je gedrag maar vooral aan je geur.
Katten hebben weer betere ogen dan honden. Overdag kijken ze met smalle spleetjes maar ’s nachts zijn hun ogen weer wijd open. Dan weerkaatsen de ogen net zoals reflectors het licht. Daarom lijkt het ook net of de ogen van een kat lichtgeven. Katten kunnen als er nog maar een beetje licht is nog steeds zien. En omdat ze ook nog goede oren hebben kunnen ze goed in de schemering op jacht.
Bijna elk dier kan licht zien. Katten kunnen dus bij heel weinig licht nog iets zien. Honden zien minder goed, maar die kunnen weer erg goed ruiken. Zelfs regenwormen kunnen zien, ook al hebben ze geen echte ogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

een HEEL duidelijk verschil zelfs.
katten jagen ook in het donker, en zien in het donker meer dan ons.

Kattenogen lichten op als er in het donker een lichtstraal op komt. Dit wordt veroorzaakt door een spiegelachtig weefsel waarmee de achterkant van het netvlies is bekleed. Dit heeft tot gevolg dat het licht wordt weerkaatst en de lichtgevoelige cellen in het netvlies extra worden gestimuleerd. Hierdoor neemt dus bij zwak licht het gezichtsvermogen toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je zou in eerste instantie denken van niet, omdat katten in het donker nog zo goed kunnen zien.
toch denk ik dat ze wel degelijk verschil merken, omdat in het donker het zicht nog wel scherp kan zijn, maar de kleuren wegvallen.
Rieneke1
13 jaar geleden
Juist, duidelijker dan wij dat zien.

Het goed zien in het donker (zoals katten kunnen) draait om het heel precies de kleinste contrasten tussen licht en donker kunnen waarnemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk van wel. Onze jongste kat MikeyMuis speelt namelijk liever met donkere muizen (het liefst zwart) dan met lichtere muizen. En onze oudste kat Plurkje komt enkel s`nachts thuis met muizen. Overdag jaagt ze niet, dit doet ze alleen s`nachts