Hoeveel en welk blikvoer Ragdoll kat 6 jaar oud gecastreerd

Vorige week zijn alle kiezen en wat snijtanden bij Balou verwijderd. Heeft nog 4 hoektanden en wat snijtanden. Het is een Ragdoll. 6 jaar, gecastreerd, binnenkat. Heeft 6.5 kilo gewogen maar afgevallen naar 5.75. Mag bijkomen tot iets onder de 7 kilo.
Ik geef hem op dit moment enkel blikvoer. Totdat de dierenarts me zegt dat ik weer brokjes mag gaan geven. Op dit moment is de dierenarts bang dat hij toch wat zal proberen te kauwen en hierdoor de wonden openmaakt. Hij is gek op blikvoer. Ik wissel af tussen whiskas-zakjes en blikjes van 80gram gourmet van Purina.
Ik geef hem elke ochtend en elke avond een zakje / blikje. Er staan nu dus geen brokjes naast.
Is dit voldoende? Als hij bedelt weet ik niet of het voor het lekkere is, of dat het van de honger is.
Hier wat vragen :
Welk merk blikvoer is goed?
Welk goed merk kattenbrokjes, heeft kleine brokjes die hij zonder kauwen weg kan slikken. (wat volgens de dierenarts geen probleem voor de spijsvertering oplevert)
Rauw / vers vlees geven...Wat? En dan gekookt of rauw?
De brokjes wil ik hebben staan voor het geval ik een weekend weg ben. Dan krijgt hij zaterdag ochtend en zondag avond zijn blikvoer. (mijn buurvrouw komt regelmatig bij hem kijken hoor, maar ik wil haar geen voer-regime opleggen)
Ik zou bovenstaande voer-soorten willen combineren om te voorkomen dat zijn spijsvertering over de kookt raakt als ik hem eens iets anders geef. En om het lekker voor hem te houden door de variatie.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel! Ik ben zo gek op hem dat ik echt het beste van het beste voor hem wil. Dat hij zich goed voelt en plezier heeft in zijn leven met mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Levende knuffelbeesten zijn het. Zo gezellig (als je alleen woont) om de hele tijd zon teddybeer om je heen te hebben. Tot aan de wc en de douche toe....hahaha. En zo lekker warm in bed.....Grinnik
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach arm dier....zo koud.....en donker.Heeft hij niets overgehouden van het vacuum / drukverschil, toen je de koelkast opende? Die van mij probeert er ook altijd in de sneaken als ik hem open doe. Vooral in de zomer als het warm is.....Dan laat ik de deur openstaan. Komt hij eruit wanneer hij wil. Moet ik natuurlijk weer opstaan om de deur dicht te doen. Zou ik hem eens aan moeten leren....(dream on)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een beauty!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, hij is mooi he. Ben ook heel trots op hem. En is zo lief als hij eruit ziet. Wil de hele dag op schoot en luistert goed naar zijn naam.
Dank voor je compliment!

Antwoorden (2)

wat blikvoer betreft zou ik voer geven zonder toevoegingen zoals geur- en kleurstof, smaakstof, granen, suiker en zout.
merken die me zo te binnen schieten zijn schesir en animonda.
als je bij de dierenspeciaalzaak de kleine lettertjes gaat lezen, zal je ongetwijfeld meer goed spul teggenkomen.
goed te betalen zijn ook de blikjes van snoezepoes, puur vis.

twee maal daags eten geven is te weinig.
een kat eet van nature zo'n 18x per dag.
na drie uur is het maagje al weer leeg.
een kat die dus 2x te eten krijgt, heeft 18 uur honger.

wat rauw vlees betreft, je kan alles geven, behalve varkensvlees.
knip of snijd het gewoon wat fijner.
aanrader, en erg goedkoop, is gemalen kippenkarkas.
dat is een soort gehakt, wat veel katten heerlijk vinden.
te krijgen bij de poelier.

Toegevoegd na 8 minuten:
oh, en wat de kleine brokjes betreft; gezien het feit dat hij toch aan mag komen, zou je hem tijdelijk kittenbrokjes kunnen geven van een goed merk.
zelf geef ik iams.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor je antwoord! En meteen wat vraagjes hierover.
Tweemaal daags te weinig... Ik werk fulltime, daarom wil ik straks weer brokje neerzetten. Dat probleem gaat opgelost worden! Ik dank dat ik a.s. dinsdag al het groene licht hiervoor zal krijgen. (gelukkig!)
Ik zal hem de komende dagen ook tussen de middag een blikje van 80gram geven.
Rauw vlees.....Ook de kip? Ivm Salmonella?
En mager gehakt? Vind je daarvan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hhhmm, dat is misschien ook wel een idee om te doen. Kittenbrokjes!
Rieneke1
13 jaar geleden
ook de kip, een kattenmaagje is prima bestand tegen salmonella.
ook in brokjes wordt trouwens salmonella gevonden.
rundergehakt is ook prima.
ik zou gewoon varieren.
kip, kippenharjes, kippenmaagjes (poelier), kipkarkas gemalen, soepvlees, kalkoen lamshart, en ga zo maar door.
als je het op kan brengen, kan je ook eendagskuikens in stukjes knippen.
ook een geklutst ei of wat yoghurt op z'n tijd is prima.
Zoals Rieneke al zegt, mag hij wel vaker wat krijgen, dan tweemaal daags een zakje. Zeker van de supermarktmerken die minder voedzaam zijn, zal je meer moeten gaan geven. Op een goed merk zal ook een indicatie aangegeven zijn op de verpakking over de hoeveelheid die je mag geven bij een bepaald lichaamsgewicht.
Als je kat nog wat aan moet komen, kan je AD van Hill's of Recovery van Royal Canin bijgeven. Deze voeding is speciaal bedoeld voor herstel na operatie/behandeling. In onze praktijk geven we standaard Recovery mee na een gebitsbehandeling. Royal Canin heeft in het assortiment veterinaire voeders ook hele goede zakjes zachte voeding (maar ook brokken) voor de volwassen kat. In jouw geval zou ik Male-neutered aanraden.
Wil je liever een voer dat bij de dierenwinkel te krijgen is, ga dan voor de merken Iams, Royal Canin, Hill's of Eukanuba.
Als je kater volledig is hersteld en aangekomen, houdt dan wel zijn gewicht in de gaten. Ragdolls hebben de neiging om mollig/dik te worden.
Persoonlijk vind ik het veiliger om geen rauw vlees te geven, maar het altijd te koken. Ook in NL. bevat ons vlees gevaarlijke bacteriën en parasieten. Gekookte kipfilet is prima. Maar geef altijd ander voer erbij of voedingssupplementen. Als je kat op een te eenzijdig soort vlees staat, kunnen er tekorten ontstaan. In de natuur eten ze een dier immers met huid en haar op.