Onze hond heeft een heel pak (Dr. Oetker) Brownies gegeten van het aanrecht, hoe schadelijk is dit?

Toegevoegd na 1 uur:
het betreft een labrador 25kg

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.3K

Het beste antwoord

Als er theobromine inzit (een bestanddeel van chocolade) dan is dit schadelijk voor de hond. Het effect hangt af van hoeveel theobromine de hond heeft gegeten, en van het gewicht van de hond. Het werkt schadelijker op een kleine hond dan op een grote.

Toegevoegd na 1 minuut:
Theobromine kan fatale gevolgen hebben. De hond kan hier ziek van worden, en kan hier zelfs aan doodgaan. Dus een dierenarts raadplegen lijkt me in dit geval noodzakelijk.

Toegevoegd na 3 minuten:
Hier ook nog een citaat:
"Het duurt ongeveer 10 à 14 uur voordat de theobromine uit de bloedsomloop van de hond is verdwenen."

Nou vraag ik me af hoe lang geleden het is geweest dat de hond de Brownies heeft gegeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, nou, dan is de kans volgens mij best groot dat het niet al te schadelijk voor 'm is geweest, aangezien het 10 tot 14 uur werk heeft om volledig te verdwijnen, en er zal nu wel al een heel groot deel zijn verdwenen. Labradors zijn ook aardig groot (volwassen dan), dus zou het nog minder schadelijk zijn. Ik denk dat ie het misschien licht verneemt, maar dat het verder geen dodelijke of ernstige gevolgen heeft.

Andere antwoorden (6)

Ik denk dat je het beste METEEN de dierenarts kan bellen, nog niet gedaan? Chocolade is namelijk niet goed voor een hond, er zit een stof in die giftig is voor een hond en kan en kan zelfs dodelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zal niet meteen dodelijk zijn, maar de kans is wel aanwezig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelijk als de sodemieter de dierenarts bellen en ernaartoe. Deze moet een braakmiddel geven. Chocolade/cacao is al in lage doseringen zeer giftig voor hond en kat! Neem het pak mee. Hier staat hopelijk op wat het percentage cacao is en de hoeveelheid in grammen. Hoe hoger hoe slechter. Niet wachten NU actie ondernemen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga NU naar de dierenarts. De hoeveelheid theobromine in een purechocoladereep van 200 gram is voldoende om een labrador te doden. De enige oplossing voor een theobrominevergiftiging is het spoelen van de maag voordat een dodelijke dosis in het lichaam is opgenomen; er bestaat namelijk geen tegengif tegen deze stof die bij honden de hartspieren verlamt.

Toegevoegd na 11 minuten:
Telefoonnummer Dierenkliniek Leidschendam: 070 - 327 11 10
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Chocolade is giftig voor honden. Vooral honden blijken zo gulzig dat ze ervan door blijven snoepen en vervolgens het loodje leggen. Het venijn zit 'm vooral in pure chocolade. Mensen kunnen de bestanddelen van chocolade als cafeine en theobromine snel afbreken. Huisdieren niet, 100 gram chocolade, maar ook minder, kan zeer schadelijk uitpakken voor een hond. De stoffen werken in op het hart en het centrale zenuwstelsel en ze kunnen de bloedsomloop storen. In het ergste geval krijgt de hond een hartstilstand omdat zijn hartspier wordt uitgeput. Kort na consumptie heeft de hond nog baat bij braken. Daarna kan actieve kool ( bijvoorbeeld Norit) helpen de gifstoffen te absorberen. Roep sowieso de hulp in van een dierenarts.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
U kunt het beste uw hond laten braken, na dat zoiets is gebeurt! In chocolade zitten inderdaad voor een hond giftige bestanddelen!

Laten braken info: http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdieren/55044-het-laten-braken-van-de-hond.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je deze site goed leest, staat die waarschuwing van het zout er al bij!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niks mis mee, om mensen extra te waarschuwen!! bedankt