hoe kan je je aquariumwater verwarmen en op temperatuur houden zonder stroomverbruik?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

als je helemaal geen stroom wilt gebruiken dus ook geen "groene" stroom dan zijn er een paar dingen dieje eventueel zou kunnen doen.

over het algemeen is de kamer temperatuur zo rond/boven de 20 graden.
nou neem ik aan dat het aquarium in je huis staat en niet in een schuur ofzo.
die temperatuur is goed, met uitzonderingen voor bepaalde vissen die de temperatuur van 25 graden of hoger wensen.
zorg er zowieso voor dat je aquarium bedekt is (mocht dat nog niet het geval zijn).
zet het aquarium niet in de buurt van een raam, hierdoor koelt het water sneller af en krijg je teveel geschommel van je temperatuur in het aquariumwater, dit moet je sowieso vermijden, het liefst in de buurt van je verwarming(niet ertegenaan zetten)
aangezien het bij een aquarium aan te raden is om toch regelmatig water te verversen kun je dat het beste voor het slapen gaan doen (dat gaat de aquarium uit en die levert ook warmte op)
dan is het best goed te doen mits je ook wat sterkere vissen neemt.
sommige vissen worden heel snel zwak/ziek en zijn dus erg gevoelig, die vissen moet je dus vermijden(in een dierenspeciaalzaak kunnen ze je daar advies bij geven.

als je je hieraan houdt kom je al een heel end alleen moet je wel regelmatig ff op de termometer kijken om de temperatuur in de gaten te houden ( met name als het winter is)

Toegevoegd na 5 minuten:
dan ga ik er dus wel vanuit dat je alleen bedoeld om geen extra stroom verbruik te hebben aan je aquarium verwarming maar dus wel een lamp op de kap van het aquarium hebt staan dieoverdag warmte afgeeft enzo.

zo niet, doe hem dan weg of koop er geen.
als je los van de aquariumverwarming ook geen stroom verbruikt voor het licht en de filter koop dan gewoon een goudvissen kom.
maar ik neem aan dat dit niet het geval is.

Toegevoegd na 5 minuten:
dan ga ik er dus wel vanuit dat je alleen bedoeld om geen extra stroom verbruik te hebben aan je aquarium verwarming maar dus wel een lamp op de kap van het aquarium hebt staan dieoverdag warmte afgeeft enzo.

zo niet, doe hem dan weg of koop er geen.
als je los van de aquariumverwarming ook geen stroom verbruikt voor het licht en de filter koop dan gewoon een goudvissen kom.
maar ik neem aan dat dit niet het geval is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dal zou ik me niet teveelzorgen maken om de verwarming.
die lamp levert overdag al redelijk wat warmte en in huis zal de temperatuur ook wel rond de 20 zijn. zolang die niet bij een raam staat en je niet al lastige vissen houdt maar grwoon de wat sterkere dan kan het goed.

Andere antwoorden (8)

Door dinamos aan de vissen te binden... Of met een verwarmingselement op zonnewnergie (maar dat is ook stroomverbruik alleen wel gratis stroomverbruik)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een gasboiler.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja moeilijk. je kan wel rest warmte gebruiken. dus eventueel waterkoeling van je pc met een wisselaar naar je aquarium lijden.

ook ja met een zonnepaneeltje moet het wel lukken.
suc6:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien met zo'n warme lamp die ook wel gebruikt wordt om eieren uit te broeden, schildpad aquarium en kuikentjes warm te houden.
Ik denk verkrijgbaar bij de dierenspeciaalzaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag is vooral waarom je het zou willen. Het lijkt me haast ondoenlijk. Tot ver in de jaren zestig hadden aquariums een metalen bodem, daar werd dan een spiritusbrander onder gezet.
Nu zou je iets moeten bedenken met een brander en een watercircuit dat op de natuurlijke stroming werkt (thermosifon). Maar zoals gezegd: eenvoudig gaat dit niet worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het VOORDEEL van verwarmen MET stroomverbruik is dat je er een verwarmingselement met thermostaat in kunt hangen en die houdt de temperatuur heel constant.

Methodes, zoals in de zon zetten hebben behalve alg ook nog als nadeel dat je vissen op een warme dag gestoofd worden en het koud hebben op een dag zonder zon.

Met een brander zoals gezegd, was vroeger misschien een optie maar dat vergt heel veel aandacht

het enige dat ik kan bedenken is een soort "cv" aanleggen, dus warmwater door een slang laten lopen die in het aquarium zit maar dat is A) veel duurder en ook lastig in te regelen
amigo
13 jaar geleden
Een warmtelamp op zonne-energie, deze zijn meestal erg goedkoop en werken optimaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwarmen is mogelijk alleen bijna niet via een thermostaat o.i.d. op een constante temperatuur te houden. Zie voorgaande oplossingen.
Beter is het vissoorten te kiezen die in water met schommelende temperaturen kunnen leven. Chinese danio's bijvoorbeeld of goudvissen. Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan.