Tandproblemen bij mijn oude kat; iemand advies?

Zojuist ben ik met mijn 12 jaar oude kat naar de dierenarts geweest - hij heeft ernstig verrotte kiezen.
De dierenarts zei dat deze getrokken moeten worden, omdat hij er erg veel last van heeft.
Zelf vind ik dat een erg naar idee, een kat zonder kiezen, en ik hoopte dat iemand wellicht een alternatief weet zodat mijn kat niet gebitloos door het leven hoeft.
Zijn er dierenartsen die gespecialiseerd zijn in tandheelkunde?
Zijn er tandprotheses voor katten?
Ideeën zijn hard welkom.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.7K

Antwoorden (4)

In waalwijk zit een van de weinige in het gebit gespecialiseerde dierenartsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kat zal er enorm van opknappen als z'n kiezen worden getrokken.
ontstekingen in de bek zijn niet alleen erg pijnlijk, maar ook gevaarlijk voor je kat.
ze kunnen de oorzaak zijn van hart- en nierproblemen, en dan ben je verder van huis.
protheses heeft je kat niet nodig, binnen de kortste keren zal hij weer brokjes wegwerken.
het is alleen wel fijn als de snijtanden behouden kunnen blijven, zodat z'n tongetje niet buitenboord komt te hangen.
laat je kat dus maar snel helpen :)
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, Rieneke.
Ik ben sowieso van plan er iets aan te laten doen want hij heeft er duidelijk erg last van.
Alleen hoopte ik op een 'zonniger' alternatief...
Als dat er niet is, dan gaan ze er gewoon uit. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zijn snijtanden is hij overigens bijna allemaal al kwijt; op de onderkaak zijn ze allemaal weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij heeft voornamelijk brokjes gegeten, droog en blik, maar ook af en toe vis en vlees.
Maar deze kat, en zijn gezondere broer, hebben aanleg voor tandproblemen en hebben al sinds jongs af aan last van ontstekingen en tandsteen.
Mijn katten krijgen vaak dure brokken die o.a. goed zouden zijn voor de conditie van tanden en tandvlees en mijn andere 4 katten hebben een gebit dat in perfecte staat verkeerd...
Het is dus echt genetisch bepaald.
Rieneke1
13 jaar geleden
klopt loen.
het zetmeel in brokjes veroorzaakt plak.
katten missen een enzym wat mensen wel hebben om dit tegen te gaan.
het kan alleen wel een vreselijke klus zijn om je katten aan het versvoer te krijgen als ze al wat ouder zijn.
Rieneke1
13 jaar geleden
euqinom, ga eens snuffelen op de site's van barfplaats en voernatuurlijk.
heel veel info daar.
barfplaats moet je je wel registreren dacht ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allemaal nieuwe informatie voor mij!
Zo leer ik nog eens wat, op GV... ;) Ik ga me zeker verdiepen in het rauwe vlees.
Maar eh, als mijn kat geen tanden heeft, hoe moet hij het dan eten? Of kan ik dan alleen gehakt geven?
wij hebben geen katten, wel honden die missen al wat kiezen en tanden. Uit ervaring weet ik dat ze er goed van opknappen als je ze er uit laat halen
Ze krijgen maar een lichte narcose en zijn als het achter de rug is vrijwel direct weer de oude

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als assistente ken ik vele honden en katten met weinig tot geen tanden meer. De boel laten trekken is absoluut beter dan laten zitten. De bacteriën die in het tandbederf veroorzaken, zijn zeer slecht voor o.a. het hart en de nieren. Bovendien zal je kat er erg veel pijn van hebben, al zal je dat misschien niet merken.
Na een goede gebitssanering zal je kat weer veel beter kunnen eten. Die pijnlijke verrotte kiezen gebruikt hij waarschijnlijk nu toch al niet! Na verloop van tijd zal je kat weer kunnen kauwen. De tandvleesrand verhard namelijk, dusdanig dat er mee gekauwd kan worden. In principe kan een kat helemaal zonder gebit als er brokken/blik gevoerd wordt. Alleen de hoektandjes zijn wel fijn om te behouden, zodat het tongetjes niet gaat hangen. Maar dan nog, als deze ook verrot zijn, beter eruit dan laten zitten.
Er zijn geen echte alternatieven of opties voor protheses. Dat is gewoon niet nodig. Een goede sanering en het laten trekken van de kiezen is het beste. De meeste dierenartsen doen dit soort behandelingen dagelijks! je kan naar een specialist, maar dat is niet nodig, het is geen bijzonder geval o.i.d. Een dieren-tandarts zal precies hetzelfde doen en adviseren. (ik heb in het verleden met een dieren-tandarts gewerkt)
Ga na de behandeling TD (Hills) of Royal Canin Dental geven om nieuwe vorming van tandsteen tegen te gaan. Daarnaast kan je Vetaquadent door het drinkwater doen. Als je kat het toelaat is poetsen het beste. Zo kan je, na de sanering, ervoor zorgen dat de overgebleven tanden en kiezen in zo goed mogelijke staat blijven. Totdat het bekje genezen is, geen blikvoer geven, want dat gaat in de wondjes zitten, maar geef de eerste week gekookte kipfilet.