Wat te doen tegen algen in het aquarium?

Ik denk ten minste dat het alg heet, het is niet zo'n dun laagje op de ruit maar een soort groene draadslierten die zich aan alle planten hechten en dan in het water drijven.

De waterwaardes zijn goed. Ik heb wel speciaal voedsel voor de planten maar durfde dat er niet in te gooien omdat die slieren er misschien nog harder van groeien.

ik peuter de langste er nu uit met een sate stokje maar dat is natuurlijk onbegonnen werk

wat zijn andere opties, het is niet zo'n heel groot aquarium dus één geschikte vis (niet te groot) zou kunnen maar niet meer want er zit genoeg vis in

amigo
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Alles heeft te maken met je watersamenstelling.
En dat heeft weer te maken met de soort vissen, de aantallen, het voer wat je geeft, of je op tijd water ververst en vooral de werking van je filter.
Het is een teken dat je water te sterk vervuild is.
Waarschijnlijk te veel vissen in combinatie met een te kleine of slechte filter.
Of wel er is te veel vervuiling( mest) in het water.
Algen proberen dit op te lossen, zijn dus uitermate nuttig, ook in de natuur.
Probeer eens iedere week een vierde van het water te verversen en kijk of je filter te vuil is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amigo
13 jaar geleden
edlijst dank voor je antwoord. Voordat ik snel roep dat alles OK is zal ik ook dat eens gaan checken, de waterwaarden zijn in principe ok (ik heb zo'n sneltest) en ik heb een externe pomp met dik overcapaciteit maar misschien moet ik die inderdaad weer eens schoonmaken.
ik was altijd een beetje tegen vaak water verversen, a) uit luiheid maar ook omdat ik hoop dat er een soort "stabiel" systeem ontstaat en ik dat niet wil verstoren maar dat is een beetje onzin want ik heb niet heel veel vis maar daar wel te veel voor realiseer ik me.
Aan de slag dan maar. Weet je toevallig of ik dan echt een AFNAME van de alg mag verwachten (als het toch vies water was) en zo ja op welke termijn, zijn dat weken of maanden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de waarde gaat meten zal dat de G.H de K.H en de P.H zijn, maar meet ook eens de nitrietwaarden.
De algen worden vaak veroorzaakt door de fosfaten, die zijn weer het gevolg van afgestorven planten en vissenpoep.
Bij iedere week verversen en voldoende planten groei en vooral spaarzaam voeren, kan je binnen enkele weken resultaat zien.
Als het goed is, dan moeten je planten de bak uitgroeien, doen ook je planten het slecht, dan is je probleem nog groter.
En kijk ook even of je watertest niet te oud is, dan meet je verkeerde waarden!
amigo
13 jaar geleden
dank voor alle antwoorden, ik heb deze als beste gekozen omdat (schaam) mijn filter ZO vies bleek te zijn,.....

Andere antwoorden (5)

Algen vinden licht heel erg leuk. Zorg voor maximaal 8 uur per dag licht en een bak die uit direct zonlicht staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
koop wat algenzuigers/algeneters, het zijn leuke visjes en je ben van je alg af:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha :) ja ze weten het wel maar kunnen niet alles op eeten, wat je ook kan doen zijn van die magnetische zeempjes gebruiken. daarmee kan je de binnekand reinigen. of een speciaal stofzuigertje kopen. hiermee kan je de troep tussen je bodem bedekking vandaan zuigen. :)
Ga naar de dierenwinkel/aquariumspeciaalzaak en vraag om een algeneter, deze zijn er van verschillende soorten. Denk erom, deze eten dan wel algen, maar dienen wel ook bijgevoederd te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarschijnlijk heb je last van draadalg.
het kan kloppen dat je waardes goed zijn want deze alg komt vaak voor in een gezonde bak.

algeneters eten deze soort alg helaas niet. (het is te grof)
als je een lamp hebt die veel blauw licht geeft kan je deze vervangen (aquariumspeciaalzaak kan je hier meer info over geven)

beestjes die wel verzot zijn op draadalg zijn garnalen.

het planten voedsel maar even in de kast laten staan, daar komen idd alleen maar langere slierten van.

de slierten kan je beter verwijderen met een oude tandenborstel dan met een satestokje

draadalg houd van zacht water. je kan een stukje turf in het water leggen (drijft eerst) zodat het iets zuurder word.
ook kan je over turf gaan filteren. regelmatig een deel water verversen en de algengroei zal afnemen.

ik weet niet of je levendbarende tandkarpertjes in je bak hebt? (oa platy, black molly, zilver molly, gup, zwaarddrager) deze visjes eten wel van de alg.

als je toevallig labyrint visjes (oa goerami) hebt (paartje) kunnen deze ook een handje helpen. bij het bouwen van een schuimnest gebruiken ze de alg als nest materiaal en verzamelen het dus voor je.

cichliden eten ook de alg, maar die zijn erg territoriaal (ik denk dat je een gezelschapsbak hebt, in dat geval is het niet aan te raden

de branduren van de lamp kan je ook wat terugbrengen (tot een uur of 7-8)

succes!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amigo
13 jaar geleden
je zou wel eens een goed punt kunnen hebben. Ik had ooit 3 garnalen, nu nog maar één, misschien kan die ene het niet bolwerken en had ik daarom eerder geen last.
Mijn lamp is ook wel iets te lang aan maar ik wilde toch al garnalen erbij, goede smoes, want al die vissen zijn het niet vrees ik +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hihi, binnenkort een 'portie' garnalen halen dus :)
de 'remi' garnaal zal blij zijn met wat algen hulp.. good luck!
amigo
13 jaar geleden
ha ha, ik realiseer me opeens dat ik gisteren in een toko was en stond te watertanden met een kilo diepvries garnalen in handen, die wilde ik ook halen binnenkort, die zijn vast niet geschikt voor dit doel.. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
HAHA.
nee sorry, deze doen het écht niet meer :)
garnalen gedijen het beste bij een bepaalde temperatuur en de levende variant is hierbij toch iets geschikter :O) (neemt niet weg dat ze goed te eten zijn!!!)
een hele oude oplossing een stuivertje in het water leggen, nu een koperen euromunt

Verder inderdaad wat al gezegd is eventueel een algeneter, die doen de anderen vissen geen kwaad, en zorgen dat er niet te veel licht is, het licht s avonds na een bepaalde tijd uitzetten

Wij hadden vroeger 2 tl s een gewone en een soort roze, die ging s avonds dan aan een heel mooi gezicht

Verder heeft de dierenspeciaalzaak een houdertje wat magneten heeft en aan beide zijden van het aquarium zit waarmee je kunt reinigen.

Toegevoegd na 1 uur:
...ja inderdaad zo een dingetje dat maakt binnen goed schoon omdat er iets schurends op zit

Maar veel leuker ook om te zien is een algeneter, ze groeien wel met de bak mee en kunnen dus flink groot worden maar ze doen de vissen geen kwaad.

Succes !
Marianne
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amigo
13 jaar geleden
dank voor je antwoord. Ik denk dat je met dat houdertje zo'n glas reiniger bedoelt, die heb ik maar helaas zit het niet op de ruit zoals ik ook schrijf dus daar kan ik dit niet mee weghalen of bedoelde je iets anders?
amigo
13 jaar geleden
dank MAAR HET ZIT NIET op de ruit, het zijn ronddrijvende slierten