Kan ik een Berner puppy bij onze oude hond nemen?

Hallo

We hebben een oude berner sennen teef van 11. Ze is nogal een brompotje af en toe maar leeft wel altijd rond andere honden op.

Nu kunnen we per toeval een bernerpup (teefje) erbij krijgen maar ik weet niet of het verstandig is.. De pup is erg onderdanig maar ik ben bang dat mijn oude hond misschien het beestje kwaad doet..

Iemand advies?

groetjes maud

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Een oude hond zou nooit een pup "kwaad" doen. De pup kent z'n plaats wel en gelukkig spreken ze allebei honds en zullen ze elkaar vast begrijpen. Een kleine correctie hier en daar, zal de pup van leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat een oude hond een pup geen kwaad zou doen is een fabeltje. Onder bepaalde omstandigheden kan een oude teef zelfs een pup doodbijten.
Dat is hier echter niet aan de orde.

Het is verstandig om een jonge hond bij een oudere hond te zetten, als deze oudere hond nog niet bejaard is. In de meeste gevallen neemt een jager een jonge hond bij de oude als de oude hond een jaar of acht is. De jonge hond zal dan door de oude worden opgevoed. Maar een Bernersennen van elf jaar is aan het eind van zijn leven (velen worden niet ouder dan 8-9 jaar) en zal niet meer bij machte zijn om normaal corrigerend op te treden.

Je kunt het gerust doen omdat het een onderdanige pup is. Ze moet namelijk de oude hond niet vermoeien door te veel en te opdringend speelgedrag. Als je dat in de gaten houdt en ze vooralsnog gescheiden houdt als je er geen oog op kunt houden, kan je de pup erbij nemen.

Gebruik een bench voor de tijd dat de jonge hond slaapt, zowel overdag als 's nachts. Een jonge hond slaapt 18 uur per dag/nacht. Je kunt de jonge hond ook corrigeren als ze zich ten opzichte van de oude te veel gaat permiteren. Gebruik je verstand en geduld en het zal ook in dit geval lukken, maar gun de oude hond haar rust.
Ivana