Hoe kan ik me het best voorbereiden op het verzorgen van een konijn?

Ik krijg binnenkort een konijntje en zou graag wat tips willen over de verzorging enzo en hoe ik me er het best op kan voorbereiden.
en kan ik het best een kooi van marktplaats kopen of gewoon van de dierenwinkel?

alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (6)

Je kan het best een op marktplaats kopen, heb je wss meer keus en is goedkoper maar ik heb pas m'n konijnen weg gedaan omdat je er erg veel tijd aan moet besteden met het verschonen en al die dingen dat is in het begin wel leuk maar daarna word je daar echt gek van dus als ik jou was zou ik je maar op het ergste voorbereiden! haha maar bij mij kwam het ook grotendeels doordat de konijnen zo agressief waren maar als jouw konijn wat liever is kan het best leuk zijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ben het eens met de reactie hierboven. dat wilde ik eigenlijk ook zeggen. een dier neem je niet zomaar om even later weer weg te doen omdat je het uiteindelijk toch teveel tijd vind ofzoiets. het is geen product dat je zomaar weg kan doen.
Ga je ten eerste inlezen in de verzorging van konijnen. Koop/huur boeken of zoek op internet. Als je bij Google ' konijnen' en ' verzorging' intypt vind je al een hoop informatie.

Ten tweede, 1 konijn = geen konijn, dus neem er minimaal twee of anders niet. Een konijn alleen houden is erg sneu, het zijn groepsdieren. Eenzaamheid kan verveling en stress tot gevolg hebben, waar konijnen letterlijk ziek van kunnen worden.

Koop een RUIME kooi, altijd liever groter dan wat men overal aanraadt. (en tweedehands van Marktplaats kan prima) Groter=beter.
Zorg voor een goede bodembedekking, zaagsel/houtsnippers en stro.
Zorg dat je konijnen altijd beschikken over een ruime hoeveelheid hooi en vers drinkwater. Geef een volwaardige biks te eten. Liever een biks waar alles inzit, dan gemengd voer. Als ze kieskeurig zijn, zouden ze dan bepaalde vitaminetekorten kunnen krijgen. Geef elke dag wat verse groente en fruit, bijv. wortel, andijvie, appel etc.
Zorg voor voldoende knaagmateriaal, zodat de tandjes goed kunnen afslijten (deze groeien door), anders krijgen ze moeite met eten.
Zorg voor voldoende aandacht of afleiding voor je konijntjes. Konijnen spelen ook. Er zijn verschillende tunnels, trappetjes, voerballetjes e.d. te koop.
Laat je konijntjes tweemaal per jaar bij de dierenarts vaccineren tegen VHD en Myxomatose. Deze ziektes zijn dodelijk en worden o.a. overgebracht door insecten.
Laat een vrouwtjeskonijn steriliseren bij de dierenarts. Bijna alle vrouwtjes (80 tot 90%) overlijden aan baarmoederkanker!
Als een konijn 1 dag niet eet is het al ziek en kan het overlijden! Twijfel je of je konijn iets mankeert, dan niet zoeken op internet of hier vragen op GV, maar direct je dierenarts bellen. Konijnen zijn zeer kwetsbaar, eenmaal ziek is herstel vaak erg moeilijk.
En....geniet en veel plezier met je konijntjes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt best 1 konijn nemen, ik heb ook een konijn die het gewoon goed heeft, ze is zich niet aan het vervelen. Je kunt ongeveer 2 keer per maand het hok schoonmaken en elke dag schoon water en eten soms nog een snoepje of groente(broccoli, wortel) veel suc6
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ten eerste inderdaad, koop altijd 2 konijntjes, het zijn groepsdieren en als ze alleen zijn, zijn ze erg ongelukkig. een konijn kost tijd, je moet minimaal 1 keer per week het hok schoonmaken. ook moet je veel tijd besteden aan het tam maken, wil je ze een beetje tam hebben. voor de rest als je langharige konijnen hebt moet je ze borstelen, bij kort harige is dit niet het geval. ook zou ik elke maand geld opzij leggen voor de dierenarts, als ze ziek worden moeten ze naar de dierenarts en dat kost (veel) geld.

en als laatste moet je een groot ruim hok kopen. dit kan makkelijk via marktplaats, als je een buitenhok koopt is het leuk als je er een grote ren bij koopt zodat ze nog meer ruimte hebben. wat helemaal ideaal zou zijn is dat je ze gewoon los kan laten in de tuin af en toe, mocht dit natuurlijk kunnen en als ze niet kunnen ontsnappen.

ik had vroeger 2 konijntjes die liepen altijd buiten, en als ze wilde slapen of eten sprongen ze hun hok in. ik deed ze alleen naar binnen als we weg gingen of gingen slapen (ivm katten) maar ze zijn heel oud geworden, ik denk omdat ze gewoon erg gelukkig waren! maar dat terzijde :)

als je ze binnen neerzet is het handig om te zorgen dat ze niet bij electriciteitskabels kunnen als ze soms los lopen in huis. en anders goed in de gaten houden en niet uit het oog verliezen.

veel plezier met je nieuwe huisdier(en)!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hadden 2 konijnen maar die gingen vechten dus deden we ze toch apart. Mijn buuv had een konijn en die deed er een cavia bij waarop het konijn deze als sexspeeltje benaderde. Een konijn kan goed alleen als jij hem aandacht geeft.
Het hok moet je elke week schoonmaken.
Leg een blok hardhout in de kooi zodat het konijn daarop kan knagen anders kunnen de tanden te lang groeien.
Let ook op de nagels, als deze te lang worden groeien ze scheef en moet je ze knippen. Niet te kort want dan gaat het bloeden en dan kan ie dood gaan.
Elke dag vers water, elke dag voer. Brokjes, mais, graan zit er allemaal standaard in. In de zomer of voorjaar kan je konijn lekker op t gras, bv in een ren. Wel opletten dat ie zich niet uitgraaft! Zo nu en dan verwennen met een stukje appel, wortel.
Hou je em buiten plaats het hok dan zo dat de wind er niet vol in staat.
Koop ook een boekje over konijn verzorging. Better safe then sorry!
Veel plezier met je bunny!!!

Ps, als je een mannetje neemt dan gaat ie van alles hoppen, dus ik zou voor een vrouwtje gaan...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een konijnen hebben en verzorgen is duur.
Wij hebben dan zelf een groot hok gebouwd met isolatie en alles omdat ze buiten staan.
Een konijn mag niet meer dan 60 gram biks per dag. Ik geef ze 's ochtends de helft en 's avonds de helft. Af een toe een klein beetje groenvoer (witlof, andijvie, paksoi, peen of witte kool).
Begin met een klein stukje zodat de darmen er aan kunnen wennen, anders krijgen ze een waterbuik. Zorg er voor dat er meer dan voldoende stro en hooi is. Goed voor de darmen.
Elke dag vers water. En wat ik ook doe is elke dag hun wc schoonmaken (ze hebben zelfs een eigen wc :-)). In de warme periode van het jaar maak ik het hok elke 2 dagen helemaal schoon om made te voorkomen en in de winter 1 x per week.
Ik laat ze 2 x per jaar inenten voor een ziekte die komt door vliegen.
Zodra je ziet dat ze niet eet gelijk naar de dierenarts.
Als je langharige konijnen hebt moet je ze regelmatig borstelen.
Wees voorzichtig met oppakken omdat je hun buikje zo kunt kneuzen.
Ga anders eens neuzen op internet, er is voldoende tevinden.