sinds een paar dagen heb ik een nieuw hondje is huis, best een fel ding, dwerg pincher.

vanaf het moment dat hij binnen kwam is het mis gegaan met de kat, de kat zit nu dus al dagen op de koelkast met haar voer en water, maar zodra ze eraf komt dan duikt het hondje op haar af en de kat vliegt door de keuken op de vlucht. ze komt denk ik alleen s nachts er af om naar de bak te gaan, omdat de hond dan niet in haar buurt kan komen, ik vind het zo vreselijk zielig en ik weet niet goed hoe ik het moet aanpakken. de kat is best fel dus ik kan haar niet optillen om aan de hond te laten snuffelen, ze haalt me helemaal open!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

ja je hebt nu wel een probleem.
geforceerd bij elkaar houden is niet heel erg slim als ik het even zo mag stellen.je zult de hond nu moeten gaan leren dat de kat bij jouw roedel hoort,en geen prooi is.dat zul je geduldig de hond duidelijk moeten gaan maken.zorg dat er voldoende speeltje voor de hond zijn en speel daar samen mee zodat hij ze leert kennen jij leert dan ook al spelende de hond naar jou luisteren en de kat kan de boel mooi observeren.straf de hond als die wat te entousiast op je kat afstormt en laat de hond zien dat jij omgang met de kat hebt.reken erop dat je veel geduld zult moeten hebben en af en toe creatief zult moeten zijn vaak is het zo dat je bij een hond alleen maar iets duidelijk uitgelegd moet zien te krijgen in dit geval is dat kat is geen prooi maar roedel lid.Ik hoop er maar het beste van en wens je veel succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry dat ik het zeggen moet, maar dat heb je dus helemaal niet goed aangepakt, en je had hier in het GV-archief een paar hele goede tips kunnen vinden hoe je het wél had kunnen doen.

Misschien kan je het inhalen, maar dit had gelijk de allereerste minuut zo moeten gaan :

de kat (oudste rechten, en behorend binnen het nieuwe roedel waar de hond nieuw binnenkomt!!) bij de ingangsdeur in een kattenkennel zetten.
Dan de hond aan de riem mee naar binnen nemen, en rustig laten snuffelen aan de kat.
De kat houdt een eigen kamer, waar de hond niet inmag, en elke dag laat je ze ruiken aan elkaar, de kat de eerste dagen in de kennel.
Dan gaat de hond in de kennel, en mag de kat snuffelen aan de hond.
De hond moet gelijk vanaf het begin weten, dat hij alléén op de grond mag, en absoluut niet op de bank of de stoelen.
Dit is het toevluchtsoord voor de kat.

Eerste echte kennismaking weer met de hond aan de lijn, zodat je hem onder controle hebt.
De kat is een deel van jou (roedelleider), en mag dus nóóit als een prooi worden opgejaagd. Jij moet dus de kat verdedigen, en voorkomen, dat de hond 'erop duikt'.

Hond en kat hebben een verschillende lichaamstaal, en die moeten ze van elkaar leren verstaan. Daar gaat tijd overheen!!

Ik hoop voor jou, de kat en de hond, dat je het nog in kunt halen.
Anders zie ik het nl. somber in voor de toekomst van óf de hond, óf de kat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou ja aan de eerste ontmoeting kon ik niks doen, heb de hond onverwachts snachts van het vliegtuig uit spanje moeten halen en was allang blij toen ik weer thuis was, hoe dan ook gaat het voor niemand slecht aflopen want het zal me gaan lukken hoe dan. het probleem is dat de kat een echt kreng is en we hebben nog 2 andere no problem als ze in de buurt komen krijgen ze een flinke lel van de kat! ik wist niet beter of dit hondje was gewend aan katten ik kwam nog maar net binnen, hond aan de riem de kat krijgt hem in het oog en toen schoot ze er als een haas vandoor, dit is niet normaal voor haar doen, omdat ze altijd meteen laat zien dat zij de koningin in huis is! dus als ik er dan vanuit ga dat de hond katten gewend is de kat honden gewend is en hond 5 meter bij haar vandaan stond toen de kat in paniek raakte zonder enkele reden speelt er hier iets anders. natuurlijk moet je het niet dwingen, maar ik probeer wel de kat waar de hond niet bij is van de koelkast te halen, ook dan vecht zij zich los en springt er weer op, misschien maak ik het te makkelijk door het voer daar te zetten, maar ben bang dat zij anders niet gaat eten. kortom het achterlijke gedrag van de kat triggert het gedrag van de hond, ben niet helemaal van lotje getikt namelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij de eerste ontmoeting had je wel wat kunnen doen. de katten even apart zetten zodat je tijd had kunnen nemen voor de ontmoeting. het 'achterlijke' gedrag van de kat is logisch te verklaren, ze weet niet dat ze het instinct van de hond aanwakkert door te sprinten natuurlijk, de hond hoeft op zijn beurt niet achter de kat aan hoeft te jagen. de kat zit in de stress dus zal zich los vechten als je haar wil pakken of de hond in de buurt is of niet (hond kan altijd ergens opduiken, je kat weet niet wanneer dus ook dit is weer logisch verklaarbaar gedrag)

ik vind dat je nogal fel reageert op een paar zeer goede tips. hopelijk vind je snel een oplossing voor het uit de hand gaat lopen en wantrouwen niet meer hersteld kan worden. voor jou heel veel geduld, succes en begrip voor je beestjes gewenst, en voor nieuwsgierig een + voor het antwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plusje van mij! meteen aan de hond duidelijk maken dat JIJ de baas / roedelleider bent. En dat je niet tolereert dat hij de kat achter de broek aan zit!
de eerste regel als je een hond in huis haalt ook s nachts. is een wandeling in de omgeving. totdat de stress losgelaten is. vaak maakt de hond dan een plasje en verandert zijn lichaamshouding. dan kan je hem aanhalen, knuffelen enzo. pas dus als hij ontstresst is. als je thuiskomt. ga jij eerst naar binnen en dan de hond. daarna kun je regels stellen. is de hond hysterish bij het zien van de poes, haal je hem eruit door in zijn zijde te prikken. raak zelf NOOIT gestresst. eis de kat op als jou bezit. en daar blijf je af. of een hond uit spanje komt, een asiel, een kennel of gewoon van je vrienden. deze regel moet altijd gevolgd worden. het moment dat je de lijn neemt voed je de hond met jouw energy. ben jij gestresst is de hond het dubbel. Ik durf te wedden dat je zelf even hysterich word als de kat als ze de ijskast opvliegt. niet doen dus. kalm blijven. tussen de kat en hond gaan staan en afstand dwingen. net zo vaak tot hij het begrepen heeft. de grootte of ras van de hond heeft daar geen verschil in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit wet ik allemaal en ik heb me gek gelopen met de hond. wel moest ik m toen hij op het vliegveld uit de kennel kwam meteen oppakken en heb de terugreis ook met hem op schoot gezeten, dus wat dat betreft had ik het niet fouter kunnen doen. ik word totaal niet hysterisch als de kat de ijskast op vliegt, in tegendeel! het enige wat ik vraag is meer tips ik heb ALLE afleveringen van cesar gekeken hij is mijn grote idool, maar soms laat de situatie het niet toe om alles perfect volgens de regels te doen. zoals ik al had laten weten kreeg ik met spoed bericht dit hondje van het vliegveld te halen, niet gestrest en hij heeft genoeg gelopen voor we naar binnen ging! alleen was het wel te laat de andere honden eerst naar buiten te halen en daar te laten wennen, maar hier zijn dan ook helemaal geen problemen geweest, puur de kat. de kat moet het zelf weten als zij op de koelkast wil wonen, de hond heeft haar maar met rust te laten! het enige wat ik inderdaad doe als hij tekeer WIL gaan is dat duwtje in zijn flank, om hem eruit te krijgen, het hoeft niet eens hard want hij schrikt alsof ik m helemaal verrot sla :( wanneer hij afstand neem ga k naar de kat negeer de hond tenzij deze gaat blaffen en prijs de kat de hemel in. ik blijf dit doen tot de hond uit zichzelf uit de keuken gaat en de kat en ik gewonnen hebben! en ik moet ook echt nadrukkelijk erbij zeggen dat dit een heel aparte kat, die toen ik haar net had alles en iedereen letterlijk naar de keel vloog!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ow nog een toevoeging, pas sinds vandaag snapt de hond wat ik bedoel met bepaalde commando's dus wat dat betreft gaat het vooruit! ik heb hem zeker wel onder de duim nu moet de kat dat nog krijgen