Waarom loopt mijn hond me steeds achterna en houdt ze me de hele tijd in de gaten?

Hallo, wij hebben een Labrador van bijna anderhalf jaar. Ze houdt me voortdurend in de gaten. Als ik bijvoorbeeld naar de wc ga, loopt ze mee en blijft ze bij de deur staan wachten totdat ik terug ben. Als ik tv aan het kijken ben, controleert ze heel vaak of ik er nog zit. Als ik opsta, staat zij ook op. Dit doet ze ook veel bij mijn moeder. Als zij in de kamer zit en ik in de keuken, gaat ze precies zo liggen dat ze ons allebei in in beeld heeft. Bij de rest in huis doet ze dit niet.

Waarom doet ze dit? Het is niet zo dat ze te weinig aandacht krijgt, want we geven haar allemaal aandacht (niet te veel, maar zeker niet te weinig).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
17.1K

Antwoorden (8)

Omdat je een goede band hebt met... Deze loopt je achterna wachtende op een opdracht/commando. Heb zelf zwarte lab, ik geef commando af (liggen) en dan blijf als ik daar even geen zin in heb (ff naar wc of id)...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan zijn, dat ze heel onzeker (bang?) is en jullie daarom in de gaten houdt.
Kan ook zijn, dat jullie de romdelleiders zijn, en ze jullie daarom overal in volgt. Dat laatste lijkt me geen probleem, behalve als je er zelf "niet goed" van wordt.
Als het uit onzekerheid is, dan ligt het aan de reden waarom, hoe je haar aan zou kunnen helpen.
Misschien is het een idee, om naar uitzendingen van the Dogwhisperer op National Geografic te kijken. Cesar Millan behandelt daar honden met problemen en hun "baasjes".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kijk vaak naar de dog whisperer en daar zag ik ook dat het vaak gebeurde. Honden doen dat om hun baasje te beschermen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
In dat geval is de hond de roedelleider en mankeert het de baas aan leiderschap.
Dat is aan geleerd omdat je er nooit iets tegen gedaan hebt. Je kan dit makkelijk afleren juist omdat ze naar je kijkt. Voor je opstaat gewoon de hond commanderen te blijven liggen. Jou aankijken is niet verkeerd en jou volgen ook niet zo erg. Maar wat ik bij mijn hond had is dat hij voor de voeten ging lopen b.v. bij eten geven. Nu als ik hem eten geef dan ligt hij gewoon in de kamer. Hij wacht tot ik het commando geef om te eten. Dit is een rustiger en respect volle situatie. Bij jonge honden is het vaak nieuwsgierigheid en dat is niet erg maar je moeten jou prive ruimte om je heen gewoon respecteren. Niet voor de voeten lopen dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hond moet leren zich ontspannen te gedragen, als je gewoon in huis bent. Honden die almaar achter je aanlopen, zijn onzeker of opdringend.

Als ze opdringend zijn en dit doen om je te beschermen, zoals hierboven gesuggereerd werd, ben jij geen leider. De hond heeft dan het gevoel, dat de verdediging van de roedel bij hem/haar ligt.
Deze honden zullen ook slecht alleen kunnen blijven.

Doet de hond dit uit onzekerheid en heeft hij/zij altijd jouw aanwezigheid nodig om een goed gevoel te hebben, dan is dit evenmin een aanvaardbare situatie. Een hond heeft een zekere mate van zelfstandigheid nodig. Dat zelfbewustzijn moet je zelf bewerkstelligen door aanmoediging of rust.
Zeg hem te blijven en ga weg. De onzekere hond moet dit met zachte dwang worden aangeleerd. Niet boos worden.
Na enige tijd moet de hond gewoon blijven liggen als je wegloopt. Kijk de hond niet aan, doe wat je doen moet en negeer haar als je haar zover hebt dat ze blijft liggen.
Onzekere honden hebben geen vertrouwen en kunnen dus evenmin alleen blijven.

Mensen die het ontroerend vinden, dat de hond hen constant in de gaten houdt, hebben dus een verkeerde inschatting van de situatie. (Ik zou een uitzondering willen maken voor Bordercollies, dat is een apart verhaal)
Ivana
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
plusje van mij. maar denken border collies dat hun baas een schaap is?
dat zal toch niet ;)
Ivana
13 jaar geleden
Bordercollies zijn zo gericht op werken, dat als hen dat niet wordt aangeboden, ze zelf werk gaan zoeken. Ze zijn veel alerter en intelligenter dan welke hond ook. Ze leven van "verzamelen", bijeen drijven is het enige waar hun hart naar uitgaat en zit zo in hun genen verankerd, dat het bijna een misdaad is om een bordercollie te houden zonder ze in staat te stellen hun natuur te kunnen volgen.
Ze moeten heel jong goed op andere honden gesocialiseerd worden, doe je dat niet, dan gaat het mis. De samenwerking met de baas is later zo hecht, dat al het andere daar buiten valt. Een bordercollie mag dus de hele dag de baas volgen, letterlijk of met de ogen.
Mijn vriendin heeft een Bordercollie, ze drijft schapen met hem en kan uren over hem vertellen. Dat gaat ver uit boven mijn eigen jachthond, die rustig uren ligt te slapen als we thuis zijn.
Maar eerlijk gezegd, het zou mij te veel zijn, zo'n actieve, altijd werkwillige hond.
Rieneke1
13 jaar geleden
bedankt voor de uitleg ivana.
heb al veel van je geleerd wat honden betreft :) ik heb al meerdere malen border collies aan het werk gezien, en het is steeds weer imponerend.
ik vind het mooie honden ook.
Ik heb ook zon labrador. Waarschijnlijk geef jij hem meestal eten, laat je hem vaak uit etc etc. De belangrijke dingen voor een hond, jij bent dus zijn roedelleider en die houdt ie in de gaten. Heel normaal gedrag hoor. En als je niet wilt dat ie meeloopt moet je dat zeggen, dan moet ie ook luisteren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je labrador ziet jou als roedelleider hetgeen natuurlijk heel erg goed is. Welke actie de leider onderneemt wordt (indien er geen ander signaal wordt afgegeven) opgevolgd door de roedel. Je hebt dus het heft in eigen handen. Heb je wel een cursus gevolgd zodat je hond de basiscommando's kent? Zo ja, dan kent de labrador ook het commando blijf. Zo nee, dan adviseer ik je om alsnog op cursus te gaan hetgeen overigens ook mogelijk is voor een anderhalf jaar oude hond. Oefenen dus en dan komt het vanzelf allemaal goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een hond al vanaf puppy hebt raakt deze zeer gehecht aan je. Honden stammen af van de wolven, wolven leven in een roedel, honden houden er dus niet van om alleen te zijn. Als jij weg loopt is de hond dus bang dat je weggaat. Als je opstaat kan de hond ook denken dat hij/zij eten krijgt stel je voor dat hij het eten mist :P Dat ze achter je aanlopen komt gewoon omdat ze nieuwsgierig zijn wat je gaat doen en om te kijken of je niet weggaat.