Kan een hond een schuldgevoel hebben?

De mijne is altijd heel enthousiast als ik thuiskom, behalve als ze brood heeft gegapt of de prullenbak heeft geplunderd.
Dan tilt ze hoogstens haar kop even op.
Het is niet zo dat ik ga slaan als ze iets heeft opgegeten dus daar kan ze niet bang voor zijn.

Wat ik natuurlijk wel doe is straffen en naar dr plaats sturen. Dus ze weet dat ze fout bezig is, is dat dan een schuldgevoel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Honden weten dondersgoed wanneer ze iets gedaan hebben wat niet door de beugel kan.
Dat zie je al aan hun gedrag , nog VOORDAT je dit ontdekt hebt.
Hun schuldgedrag kan dus op dat moment niet aangestuurd zijn door jouw lichaamshouding of anderszins.
Als ze (blijkbaar later terecht) schuldgedrag vertonen moet er ook een soort besef zijn.
Dit zal niet vergelijkbaar zijn met dat van mensen maar wel dat ze het hebben.
Als fokster van Cairn Terriers heeft mijn vrouw dus een aantal van deze rakkers omlopen en die weten donders goed wanneer zij iets uitgevreten hebben.
Juist daardoor gaan we op zoek en vinden dan spoedig de oorzaak voor hun schuldgedrag.
Dit mist nooit.
We zijn zeker niet echt streng of gemeen tegen de hondjes, angst voor straf is niet nodig.
Toch vertonen ze dit gedrag.
Anders dan vanuit een soort besef wat deze hondjes hebben, kan ik hun gedrag dus niet verklaren.
Mijn antwoord op je vraag is dus JA
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een hond heeft geen schuldgevoel of daarbij horende gedachten. De hond weet wel dat hij iets gedaan heeft/doet wat niet mag. Het naar de plaats gaan/schuilen/lauwe reactie getuigt van onderdanigheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je er van uit gaat dat een dier beslist geen emoties en waarden kent - dan is het antwoord 'neen'. Een dier is nu eenmaal geen mens.

Als je uitgaat van het idee dat 'niets dierlijks mensen vreemd is', dan is het een interessante vraag.

Je kunt bij een hond heel duidelijk gedrag waarnemen dat lijkt op dat van mensen. Ik zag eens in het Vondelpark 5 enorme Deense doggen spelen en rondrennen. Toen ze het wandelpad over renden, liep een van de honden tegen een kind op, dat viel en geschrokken huilde - niets ernstigs. Direct stopten alle honden en bleven bedremmeld staan. Het spel was over.

Je kunt volhouden dat dit geen schuldbewustzijn is. Maar alle andere interpretaties houden in dat je niet anders kan dan er emoties of waarden in te zien.

Dus ja.
Het verschil tussen dier en mens is gradueel - meer of minder van een kenmerk. Dat gaat denk ik ook op voor taal, emoties en waarden en zelfs geweten en nadenken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Honden communiceren alleen met lichaamstaal (wij mensen zo'n 70-80%, en de rest verbaal, maar zij 100%) En honden hebben geen besef van tijd...

Als jij je hond betrap op iets dat hij niet mag, en je geeft een brul: FOEI, dan weet hij, dat hij iets doet wat niet mag.

Maar als jij thuiskomt, en hij ziet aan jouw lichaamshouding : 'Wat zal hij nóú weer uitgevreten hebben?', terwijl jij naarstig rondspeurt naar de bewijsstukken, dan ziet hij jou héél anders binnenkomen dan dat jij onbevangen binnenstapt.
Dus houdt hij zich maar een beetje gedijst - er ís blijkbaar wat met het mens, dus even afwachten maar hoe de bui is....

Achteraf straffen heeft geen enkele zin : hij is toch allang weer vergeten, dat hij een broodkorst gepikt heeft, dus dat kan óók een reden zijn dat hij dat hij je niet blij tegemoet komt.

Toen hij dat wél deed, en op z'n kop kreeg, heeft hij nl. geleerd, dat het helemaal niet leuk is als het mens thuiskomt : dan wordt er niet gespeeld en gekriebeld, maar dan wordt er gescholden en moet hij naar z'n plaats...
Dat was geen leuke ervaring voor hem, dus nu weet hij : blij begroeten maar niet. Gewoon effe wachten : of ik ben 'brave hond', of ik moet in m'n mand. Hij is dus een beetje onzeker geworden, want zijn roedelleider vertoont onhonds gedrag.

Of dacht je, dat een alphawolf een roedelgenoot op z'n kop zou geven, als hij er met een bot vandoor is gegaan, dat de alphawolf heeft afgeknaagd en daarna laten liggen?
De roedelleider eet altijd als eerste zijn buikje rond, maar komt niet daarna nóg eens een hapje halen. Als de roedelleider klaar is met eten, zijn de restjes voor de rest van de groep. Dus jij bent een hele rare roedelleider, als jij de niet meer opgegeten broodkorst laat liggen, en hem straft als hij hem opeet.
Dit is dus al moeilijk genoeg om te begrijpen voor een hond, maar een straf een half uur of een uur later? Hij snapt er helemaal niets meer van, vindt je een beetje eng, en wordt onzeker of zelfs angstig naar je toe....

Beter opbergen dus, vóór je weggaat!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe verklaar je dan dat mijn hond zich al 'schuldig' gedraagt voor dat ik weet wat ie heeft gedaan, dus normaal binnen kom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@rebecca1989 : als jij je klaarmaakt om naar je werk te gaan, zijn er bepaalde dagelijks terugkerende signalen, dat je bezig bent weg te gaan. Je sleutels pakken, het koffiezetapparaat uitzetten, je opmaken : dingen die je niet doet, als je niet naar je werk gaat, maar een vrije dag hebt.
Voor mijn kat is het het uittrekken van m'n pantoffels, en het aantrekken van m'n laarzen : dan gaat ze tegen de voordeur geplakt zitten....Het terugkomen is bijv het geluid van de motor van je auto en het dichtslaan van het portier, het gerinkel van je sleutelbos, het geluid van je voetstappen naar je voordeur.
De hoeveelheid licht vertelt een dier ook hoe laat het is : toen ik stage-liep, kreeg ze rondom 17.00 haar avondeten, maar op de vrije dagen ging ze ook lopen 'emmeren' om die tijd - de zon scheen dan uit een bepaalde hoek mijn woonkamer in. Op een bewolkte dag kon het een kwartiertje schelen, maar bij zon hoefde ik nauwelijks op de klok te kijken....
@Bosbouwerd : ik denk, dat je, na één keer een puinhoop te hebben aangetroffen, onwillekeurig ietwat gespannen bent : wat voor puinhoop is het deze keer? Ooit zal je eerst uitgebreid de hond begroet hebben, tot : Oh sh*t, wat is dít nou? Nu begroet je de hond wel, maar speurt ondertussen rond naar 'bewijsstuk A', dus begroet je anders...
En een hond pikt dit haarfijn op.
Nou, ik merkte aan de mijne feilloos of ze iets gedaan had als ik thuis kwam. Ik merkte aan haar gedrag. Had ze de prullenbak weer overhoop gehaald. Ik nam haar er dan mee naar toe en sprak haar even kort bestraffend toe en stuurde haar weg. Meer dan dat deed ik niet qua straffen omdat het volgens mij geen nut heeft voor iets wat ze uren geleden gedaan kan hebben. Dus dan de prullenbak maar achterstevoren neerzetten, of op het aan recht, als ik wegging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies, dat bedoel ik, voordat mijn hond mij heeft gezien merk ik al dat ze iets heeft geplunderd, zodra ik de deur dicht doe merk ik het al, blijft ze ergens liggen dan is het raak, anders komt ze meteen naar me toe.
Heeft dus niets met mijn gedrag of mijn signalen te maken (zit een gang tussen dus kan ziet ze mij nog niet)
een hond kan zich niet schuldig voelen, maar weet wel of hij iets gedaan heeft wat niet mag.

door zich onderdanig te tonen ...in de mand liggen, hoofd weg te draaien maar je toch aankijken afwachtend op je reactie kan er mega schuldig uit zien.