Sommige honden gaan gapen als ik hun onder de bek kriebel of aai. Waarom is dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat moet je echt aan Martin Gaus vragen.!

Het beste antwoord

In dit geval, als het om vreemde honden gaat, is het oversprong gedrag.
De hond weet niet wat hij met de situatie aan moet. Weet niet te kiezen tussen afwijzen en toelaten en gaat geeuwen.

Andere vormen van overspronggedrag zijn: krabben (alsof hij jeuk heeft), tongelen, plassen, rollen en snuffelen. Mensen kunnen ook overspronggedrag vertonen. Als je niet weet te kiezen of je onzeker voelt: je bril open af zetten, aan je hoofd krabben, ergens aan gaan zitten frunniken.

Toegevoegd na 4 minuten:
Je bril op en af...

Je zou, als het om vreemde honden gaat, je hand dus moeten terugtrekken en de hond met rust laten. Als de hond gaat geeuwen betekend het dus dat hij niet helemaal gelukkig is met de situatie.

Je hebt eigenlijk nooit het recht een vreemde hond te aaien, ook niet onder zijn kin. Uitzondering is, als de eigenaar toestemming heeft gegeven. Die weet of zijn hond daar een probleem mee heeft of niet.
Ivana
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is een reflex, onwillekeurig dus. Kan heel handig zijn als ze een pil moeten krijgen ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Okee ik dacht dat het van ontspanning was. Niet dus! Weer wat geleerd, bedankt!
het kan een teken van ontspanning zijn, maar honden gapen ook uit nervositeit.

gaat ie ook nog aan zijn mondhoeken likken zou ik de hand even terugtrekken als ik jou was...