Nee hoor, mijn kat van twee heeft er nog anderhalf. Als een kat aan beide kanten hoektanden mist kan wel het tongetje gaan hangen, omdat deze binnen op zijn plek wordt gehouden door de hoektanden. Maar het kan geen kwaad.

Is hij hem onlangs verloren? Kijk even goed in het bekje. Als de tand is afgebroken en het merg van de tand open ligt, kan het restant behoorlijk vervelend gaan doen. Ook als er een restant van de wortel is achtergebleven (moeilijk zichtbaar) kan dit behoorlijk gaan ontsteken. Dit zal dan verwijderd moeten worden onder narcose.
Komt het verlies door tandbederf, dan zal de rest van het gebit er waarschijnlijk ook slecht aan toe zijn. Je ziet dan veel tandsteen, bruine plekken en rood tandvlees. Het beste kan je dan een gebitssanering laten doen bij de dierenarts. De leeftijd is wel een risico bij de narcose, dus laat ook een pre-anesthetisch bloedonderzoek doen, wat sowieso is aan te raden bij een seniorkat. Maar tandbederf kan leiden tot hartproblemen en overlijden. Bovendien is het zeer pijnlijk voor de kat. Wellicht kan hij na de behandeling nog jaren pijnvrij met een schoon bekkie leven!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee denk ik niet, maar als jij dat eel denkt kan je naar de dierenarts te gaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je kat verder lekker in zn bel zit kand dat heen kwaat alleen voorzichtig zijn met eten!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
is in het nederlands typen moeilijk ? bel, kand, heen, kwaat ??
Als de kat goed eet enniet te mager is, is het niet erg. Als dat wel is is er speciaal voer dat makkelijker te verteren is voor oude katten. Voor zekerheid kun je het best naar de dierenarts gaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oudere katten kunnen net als oudere mensen een tand verliezen. Zolang je er zeker van bent dat je kat verder een goed en gezond gebit heeft, kan dit geen kwaad.

Wanneer hij meerdere tanden/kiezen kwijtraakt, tandvleesontsteking heeft, er tanden los zitten o.i.d. is het wel een probleem. Je kat moet ten alle tijden goed en pijnloos kunnen kauwen en eten.

Ben je niet zeker van de conditie van het gebit van je kat; gan dan een keer met hem naar de dierenarts. Hij kan eventuele problemen opsporen en behandelen.