Ons hondje van bijna een jaar

Ons hondje een teefje klein ras is bijna 1 jaar (16 Feb) en zij is in December gesteriliseerd, nu bijt zij voortaan alles kapot ! ze krijg genoeg voeding , heeft bijt speeltjes en echte goede kauw stokjes ,maar als wij weg gaan komen we thuis en heeft ze of een (los) kussen van de bank helemaal kapot gebeten en licht de kamer bezaait met de inhoud van het kussen ! en nu hebben we het ene over gebleven kussen weg gelegd. Maar nu begint ze de lectuurmand leeg te maken en alles kapot te bijten in honderde stukjes. Hoe krijg ik dat afgeleerd ! Toen ze jong was zat ze in de Bench maar het ging maanden goed zonder ! moet ik haar nu weer in die bench stoppen ? ik weet me geen raad , ik wil er wel bij vermelden dat ik in het ziekenhuis heb gelegen 1 week en toen is het begonnen toen mijn man minstens 3 maal per dag bij me op bezoek was. Is er iemand die weet hoe ik haar dat kan afleren. HELPPPPPPPPPPPP

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Slopen is meestal een teken van verveling. Ik heb vor mijn honden ( die sloopten niet maar blaften als wij weg waren) twee kongs gekocht. Het is een soort rubberen bal waar je lekkers in kan stoppen ( ik gebruik hondenworst, gewoon bij de supermarkt) de kong heeft een vrij smalle ingang en je hond moet erg zijn best doen en heeft daar behoorlijk wat tijd voor nodig al het lekkers eruit te krijgen. Je kan dit proces nog wat vertragen door de kong te vullen en twee uurtjes in de vriezer te leggen. Je hond zal de kong verkiezen boven een smakeloze lectuurmand en jouw versvandepers magazine! Ook kan je een aantal keer doen alsof je weggaat, je kan de hond immers alleen straffen wanneer je haar op heterdaad betrapt, en een verassingsaanval opzetten. Nog een ideetje: hang een camera op voor je weggaat en kijk bij terugkomst of er bepaald gedrag aan het slopen vooraf gaat...bij uitzonderlijk gedrag ( blaffen, zoeken, onrust) hoort een bepaalde gemoedstoestand die de oorzaak inhouden van het probleem. Hierover kan je vast meer vinden als je even googled of bepaalde fora bekijkt. Veel succes ermee!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Allebei mijn hondebeestjes, zelfde ras, deden het toen ze jong waren, en het kan op een gegeven moment, zei mijn fokster en ook gedragstherapeute voor honden, zijn dat de ruimte waarin ze verblijven dan toch te groot is...dus ja idd terug naar de bench. Mijn hondebeestje wat ik nu heb, kan het soms nog doen, en vooral wanneer zij vindt dat ze te weinig aandacht krijgt (wat ze wel krijgt maar bijvoorbeeld als ik een paar keer op een dag weg ga) en dan gaat ze de volgende keer gewoon weer in de bench. Niet als straf, want daar mag je de bencht niet voor gebruiken, wel om het slopen en haar eigen gezondheid. Ik heb met mijn vorige hondebeestje ook zo'n bol gehad en dat ging ook erg goed, maar deze spuit elf interesseert het maar heel even dus dan maar bench.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jouw hondje is getraumatiseerd. Zoek een dogwhisperer (hondenfluisteraar) of kijk naar Cesar Millan op National Geographic Channel. Overigens komt Millan in mei ook in Nederland
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn hier meerdere oorzaken aan te wijzen, die het proces nadelig hebben beïnvloed.
Als de hond in eerste instantie duidelijk goed alleen kon thuisblijven zonder de boel te slopen, zijn er twee afzonderlijke oorzaken, die alles op zijn kop gezet hebben.

Een teefje dat gecastreerd (gesteriliseerd) is, krijgt een andere hormoonhuishouding en dat openbaart zich na een aantal weken. Soms zal je daar niets van merken, maar er zijn teefjes die dominanter worden onder invloed van die hormoon-wijziging. Dat houdt dus ook in dat er een steviger baas tegenover moet staan. Je zal dus beter leiding moeten geven om duidelijk te maken, dat de leiding nu niet over te nemen valt.
Een hond die de leiding overgenomen heeft, zal ook niet makkelijk meer alleen thuis willen blijven, omdat deze hond zich nu verantwoordelijk voelt voor zijn "onderdanen". Dit is niet grappig. Dit leidt tot slopen, blaffen en zware onrust bij de hond.

Omdat ik lees dat je in het ziekenhuis hebt gelegen, moest je man de leiding hebben. Waarschijnlijk heeft hij niet gezien dat de hond hem heeft overlopen. Zeer aannemelijk, als je met je hoofd bij een zieke bent en de hond even bijzaak is.

Zet de hond vanaf nu in de bench en start met een zeer strikte en konsekwente opvoeding. De rangorde moet hersteld worden. Daar zijn oefeningen voor: jullie altijd eten voordat de hond eet, jullie altijd eerst de deur door, dan pas de hond, De hond mag niet trekken aan de lijn, de hond mag nooit op de bank en nog enige van deze regels. Daar hoef je niet boos bij te zijn, alleen heel vastberaden.

Pas als de hond weer weet wie de baas is, ben je van je problemen verlost en kan je de bench weer inklappen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Natuurlijk in de bench als je weggaat, niet de hele dag hoor!
Ivana