Hoe leer je dat een hond af?

Mijn zus heeft een hond van een half jaar.
Zodra er visite die haar aandacht geeft piest ze de boel onder.(de hond....:P)
Waarom doet ze dat en hoe leer je dat af?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
18.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hieronder heb je al veel goede tips gehad, ik kan er niks aan toevoegen. Wel een stukje ervaring met eigen hond: mijn hond is soms vrij onzeker (in mensentermen zou je het verlegen kunnen noemen), wat te verklaren valt uit gebeurtenissen in haar pup-tijd (zwerfhond). Toen ik haar net had, deed ze hetzelfde, vooral als de visite haar heel enthousiast benaderde. Wat echt hielp, was het gedrag van onszelf en de visite aanpassen. In de loop van de tijd heeft ze wat meer zelfvertrouwen gekregen en reageert ze minder onzeker. Het plassen is vanzelf gestopt.

Het beste antwoord

Zij moet vooral de hond negeren als er visite is. Ook de visite vertellen dat als ze binnen komen, geen aandacht aan de hond besteden.

Waarschijnlijk wordt ze onzeker of juist heel blij waardoor ze gaat plassen. Negeren is het beste. Niet de naam noemen, geen commando's geven.

Als de visite aanbelt zorgen dat de hond in de mand ligt en net zo lang terug sturen tot hij daar ook blijft. Dan visite binnen laten en de hond volledig negeren. Pas als ze rustig wordt mag je weer een beetje aandacht geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Aandachtsprobleem, denk ik.
Ik zou er mee naar een hondentrainer gaan. Die is daar vast wel bekend mee. Ik weet niet of je dat zelf redt, dat afleren. Een trainer of een hondengedragstherapeut hebben zo hun oefeningen daarvoor. Want dit is toch een heel vervelend probleem.

http://www.hondenpage.com/honden-encyclopedie/wid_19-Plassen-in-huis.php

UIT ONDERDANIGHEID PLASSEN
Uit onderdanigheid plassen is normaal gedrag dat veel pups tonen op het moment dat een ranghogere aan de pup snuffelt. Kenmerk van onderdanigheids plassen is dat de hond een lagere houding aanneemt maar wel contact met de andere hond of mens wil houden. De hond kan kwispelen maar mag niet verstarren van angst. Meestal volgt het plassen op het naderen van een mens.

Ook het over de hond heen buigen en/of oogcontact zoeken kan de lage houding en het plassen oproepen.

OPWINDINGSPLASSEN
Deze vorm van plassen vindt plaats bij opwinding en de hond heeft geen houdingsverlaging. Het plassen gebeurt tijdens lopen, opspringen of staan. Het zijn vaak jonge honden die bij een volle blaas in combinatie met opwinding niet voldoende controle houden over de sluitspieren. Dit gedrag zal vaak spontaan verdwijnen rond de leeftijd van 8-10 maanden.

Er zijn ook honden die een verband hebben weten te leggen tussen het in huis plassen en aandacht krijgen. Om dit te voorkomen is het belangrijk om eventuele ongelukjes weg te ruimen in afwezigheid van de hond. En natuurlijk mag u de hond nooit straffen, ook niet als u hem betrapt! Het enige wat de hond hiervan kan leren is: Mijn baas is boos als ik plas of poep.
.

Uit de gesprekken die ik heb met wanhopige eigenaren blijkt dat er meer aan de hand is dan het niet zindelijk krijgen van de hond. Veel mensen straffen te veel, te hard en niet op het juiste moment. Daarnaast kunnen rangorde, controle problemen en het niet begrijpen van hondentaal een reden zijn voor onzindelijkheid. Om een goed advies te geven aangaande onzindelijkheid is het meestal nodig om wat intensiever met de eigenaar te praten: het gedragsconsult.

Cijfers van Tinley laten zien dat 99% van de onzindelijkheidsklachten verholpen kunnen worden. Dus is uw hond onzindelijk, wacht dan niet te lang maar schakel een gedragsdeskundige in.

Meer weten over 'Plassen in huis' ?
Stel je vraag in het honden forum
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het plassen is een teken van overenthousiasme.

Dat leer je heel snel af op zich.

De hond weet eerder dan je zus dat er visite aan komt, en reageert hierop door erg enthousiast te worden (denk hierbij misschien aan blaffen,piepen,rondjes draaien enz)
Ik denk ook dat de visite enthousiast doet tegen de hond bij binnenkomst (meteen aaien,naam roepen,praten met een hoge stem tegen de hond of je zus enz), en zo de hond "steunt" in het slechte gedrag. Wat je als eerste moet doen is zorgen dat de visite (en je zus ook) de hond pas aandacht geeft als deze rustig is.
De hond moet genegeerd worden tot deze kalm is, en daarna kan er aandacht gegeven worden, op een rustige manier.dwz niet al te enthousiast overkomen en met rustige stem praten.
Dan zal je zien dat het zo over is met het geplas in huis !
Succes :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga op een hondentraining.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit hadden wij ook met onze hond,
Wij zaten toen op een honden cursus en vroegen toen hoe we dit het beste konden afleren, de man zei zoals meeste zorg dat die geen aandacht krijg van de visite en als die dan toch pist pak hem beet douw zowat ze neus der in en zeg harde boze stem wat is dit! Dit mag niet he! En neem daarna direct de hond mee naar buiten!

Hielp prima voor ons! Dat gewoon blijven herhalen zou het wel moeten stoppen binnen 2 weken! Xx
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het negeren wat al door meerdere mensen is aangegeven is volgens mij de beste oplossing. Heeft bij ons ook goed gewerkt.
Een hondentrainer die vindt dat je de hond moet bestraffen zou ik erg in twijfel trekken.