help mijn kat blaast veel.

Mijn kat is tegenwoordig heel agressief.
Ze blaast en krabt heel veel.
Dat had ze vroeger nooit.

Door wat komt dat en kun je er iets aan doen ?

xxxx

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (7)

misschien heeft ze pijn
fremar
13 jaar geleden
Kat kan ziek zijn, teken van pijn! Naar de dierenarts...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een heel goede kans dat je kat pijn heeft.
ga ajb zo spoedig mogelijk met het dier naar de dierenarts.
katten kunnen pijn erg goed verbloemen, dus neem dit serieus.
Rieneke1
13 jaar geleden
Mijn majesteit heeft dit ook bij vlagen.
Vooral, als ik lange dagen weg ben voor mijn werk....

Ik heb haar gekregen, toen ze 12 was, en haar vorige vrouwtje verzorgd moest gaan wonen, en geen huisdier mee mocht nemen. Ze werd aangeboden in het huis-aan-huis-krantje, en ik vond het zó zielig : zo'n oude kat, die misschien haar laatste levensjaren in een asiel moest slijten, want wie neemt er nou een 12 jaar oude kat?
Bovendien was ik werkeloos in die dagen, dus mijn 65 m2 appartement was toch al gauw beter....

De eerste 3 weken is ze niet onder mijn bed vandaan gekomen, en pas na een jaar kon ik haar kammen en kwam ze op schoot. Ook rondom die tijd begon ze op m'n voeteneind te slapen.

Maar zo'n 6 maanden later vond ik (gelukkig gelukkig....) weer werk, alleen : lange dagen : ik ga om 9 uur de deur uit, en ben pas om rondom 22 uur terug.
Nou slaapt ze, op de dagen dat ik wél thuis ben, bijna de hele dag, vaak op schoot, en ik laat lichtjes voor haar aan.
Met een slaperig koppie komt ze me dan begroeten, maar dan begint het : demonstratief lopen mopperen, grommelen, blazen, met haar rug naar me toe zitten, staartzwiepen, en áls ze al op de bank komt, gaat ze als een kangoeroe op haar achterpoten zitten, en begint te meppen....

Madam is duidelijk verstoord en uit haar hum.

Na 2 vrije dagen is ze weer in haar hum, en de eerste dag valt het allemaal wel mee. Maar op dag 3 en zéker dag 4 wordt het hele arsenaal opengetrokken....

Misschien dat er in jouw leven ook iets drastisch veranderd is, waardoor je kat zich verwaarloosd of op het tweede plan gezet voelt? Is er een minnaar/minnares in je wereld gekomen, of misschien een kleintje bijgekomen?

Ik heb 'onze' Rieneke ooit om raad gevraagd, en verteld, dat als ze een paar dagen in het kattenhotel was geweest, dat het dan voor een paar weken 'over' is met haar protest.
Rieneke verklaarde dat met 'soms moet een kat ge-reset worden'.

Dat zou misschien voor jou een poging waard zijn : je kat eens even uit huis plaatsen, en dan kijken, of ze weer nieuwe waardering heeft voor zijn/haar 'eigen plek'?

In elk geval : ongewenst gedrag moet nooit aandacht (=beloning!!!) opleveren, dus negeer je kat, als ze/hij bromt, dreigt te krabben of begint te blazen. Sta op, en ga iets doen in een andere plek van je huis. Negeren, negeren.....dan dooft het ongewenste gedrag misschien uit....

Misschien heb je iets aan mijn 'roman'- anders hoop ik, dat je een paar goeie tips krijgt bij de andere antwoorden!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
ik plus je omdat ik het een mooi verhaal vond, maar ALTIJD eerst een lichamelijke oorzaak uitsluiten voor je maar aan een gedragsprobleem moet denken.
en bedenk dat wat voor de ene kat de oplossing kan zijn, zeker niet voor een andere kat, in andere omstandigheden, hoeft te werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hebt natuurlijk hélemaal gelijk, rieneke - maar ik vond toch een overeenkomst in onze 'blazende' katten, dus vandaar......
Rieneke1
13 jaar geleden
daarom ook de plus :)
ik vind het top dat je die muts in huis hebt gehaald!
je moet ze veel verwennen en melk geven (met een beetje water anders krijgt ze diaree)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij kan last hebben van Hyper-oxide? zeldzame onschadelijke aandoening bij katten, hier worden ze ook agressief van, je kan proberen het eetpatroon te veranderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stress? Mijn kater had hier veel last van (na een verhuizing met grote veranderingen). De agressie ging gepaard met teretoriaal gedrag: Sproeien door het hele huis. Erg vervelend dus.

Wat hier erg geholpen heeft is een combinatie van Rescue druppels van Bach Bloesemremedie en een feliway verstuiver. De Bach druppels geven vrijwel direct een rustiger gevoel en de Feriway scheidt feromonen af die katten zelf ook aanmaken bij een goed gevoel (b.v. kopjes geven, de stof wordt afgescheiden vlak achter de mondhoeken). Hij is duidelijk rustiger geworden en zit weer lekker in zn vel.

Wel zou ik eerst alle medische problemen uitsluiten!