heeft iemand al eens meegemaakt ,dat een huisdier rare vreemde dingen op eet

een poes van mij heeft twee dagen geleden een veter opgegeten van 20cm ,ik zag net het laatste stukje nog uit haar mond hangen ik probeerde het nog te pakken maar ze zoog het zo naar binnen of het spaghetti was.zal dat verteren ? ik kijk steeds haar ontlasting na maar zit niks in ,ze eet speel enz wel ,het val me op dat ze ook interesse heeft in sommige stukjes plastic ,hoe zou dat gedrag komen?

13 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

Zoals Rieneke al aangeeft heet het eten van oneetbare dingen pica. Het kan een gedragsprobleem zijn, maar er kan ook een medische oorzaak aan ten grondslag liggen. Het kan ook gaan om een combinatie. Je kunt het beste snel contact opnemen met de dierenarts (let op, vooral naar een dierenarts gespecialiseerd in gezelschapsdieren gaan en niet naar een veearts). Deze kan je eventueel doorsturen naar een dierenartsspecialist voor nader onderzoek. De dierenarts kan je vertellen of het verantwoord is om nog te wachten tot de veter er via de natuurlijke weg uit komt. Ook als de veter er wel uit komt, zou ik de dierenarts laten uitzoeken of er een medische oorzaak is. Als de veter eruit is, kan de kat het namelijk opnieuw gaan doen, ook met andere zaken.
Ter overweging: katten verbergen pijn en ziekte zo veel mogelijk en zijn daar erg goed in. Het is vaak moeilijk in te schatten of een kat zich rot voelt. Mede daarom is medisch onderzoek zo belangrijk.
Voor meer informatie over pica kun je eens kijken op http://kattengedrag.forumup.nl, gebruik de zoekmachine.
Goede Engelstalige info vind je hier:
http://www.fabcats.org/behaviour/pica/index.php

Elles Nijssen, kattengedragsdeskundige
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Onze hond eet sokken, washandjes, een hele brie -met het papier er nog om-, bonbons en noem maar op! De hele mikmak ;)
Ik denk dat het begint uit verveling (hij deed het vaak 's nachts) of gewoon omdat ze graag ergens op kauwen en het uiteindelijk doorslikken..
Vreemde gewoonte ja :p

PS: die sok kwam er overigens ook weer gewoon uit, haha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens de de dierenarts komen er regelmatig katten langs die aan accuzuur gesabbeld hebben....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2 van onze katten beginnen je ijverig te likken nadat je hebt gezwommen in een zwembad waar (nog) chloor gebruikt wordt....
Onze hond vind papieren zakdoekjes heerlijk maar ook de
zakjes van de patat die we halen bij de snackbar zijn heerlijk, hij laat de patatjes ervoor liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ooit wilde ik dat een hond wat slanker zou worden. Minder eten gegeven en na een dag of drie ging zij overgeven. Wat gaf zij over? 6 sokken. Die sokken waren nog helemaal heel. Daarna haar maar weer gewoon eten gegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit gedrag, het eten van oneetbare zaken, of het likken en zuigen er aan, of het kauwen erop, heet "pica".
bepaalde rassen, zoals siamezen, doen dit vaker dan andere rassen.
over de oorzaak bestaat nog geen overeenstemming.
veel verschillende zaken kunnen een rol spelen.
soms kan de oorzaak liggen in het feit dat de kat te jong bij de moeder is weggehaald.
gebits- of maagproblemen kunnen een rol spelen, evenals het volgen van een caloriearm dieet, en zo kan ik nog wel even doorgaan.

een veter van 20 cm kan grote problemen veroorzaken, dus hou je kat en haar ontlasting goed in de gaten, en ga bij het eerste teken van onraad rap met je poes naar de dierenarts.
Rieneke1
13 jaar geleden
Mijn hond eet haar tennisbal op (stukjes dan), ze heeft stukjes Ugg opgegeten, vroeger at ze soms zelfs ontlasting.. heel vies. Ze eten ook wel eens gras (en ze geven daarna nooit over, ze vinden het denk ik gewoon lekker). Dus volgens mij is het redelijk normaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klinkt ongeloofwaardig, maar een aantal jaren geleden merkte ik dat de keutels van mijn Engelse Mastiff glinsterden. Bij nadere inspectie bleek dat het fijngekauwde glazen kerstballen waren. Later betrapte ik hem tijdens het héél voorzichtig uit de kerstboom plukken en opeten van de zilverkleurige kerstballen. Bij de dierenarts werd geconstateerd dat er niets beschadigd was (behalve de kerstballen natuurlijk) en kregen ik te horen dat dit niet de eerste keer was dat ze in haar praktijk met een soortgelijk voorval te maken had gehad. Ik heb de kerstboom flink hoger moeten zetten (de kop van een mastiff reikt al gauw 110cm). Het voorval is al vele jaren geleden, geloof me, telkens als er weer een kerstboom opgetuigd moet worden moet ik weer denken aan de letterlijk glimmende keutel in de maneschijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er was helemaal niets aan hem te merken, ook geen bloed in z'n bek. Hij leek wel wat teleurgesteld na de verplaatsing van de kerstboom.
Mijn kater vertoont ook vanaf het nest al pica gedrag...in mijn geval eet hij plastic en woldraadjes als hij de kans krijgt...wat ik dus zeer zorgvuldig wegberg....maar hij graaft het soms ook op uit de vuilnisbak...

Lichamelijk is er niets met hem aan de hand....het is wel een mandarin...(oosters halflanghaar), en die schijnen er meer last van te hebben... het is ook wel een neurootje...veel aandacht nodig, veel mauwen, en snel uit z'n evenwicht...

Belangrijk is een goede dagelijkse 'routine' en rust... en natuurlijk veel aandacht...en verder zorgen dat er geen dingen rondslingeren die hij opeet....
Wees niet verbaasd als ze over een paar dagen ineens heel beroerd is en alles uitkotst...kijk of de veter erbij zit...een dagje geen of lichtverteerbaar voer...

Kijk vooral of ze gewoon ontlasting produceert,,,
zo niet, naar de dierenarts! Een verstopping kan levensgevaarlijk zijn!