kan een "Basengi" in onze contreien worden ingevoerd ?

daar deze hondsoort niet blaft, maar wel jodelt, vond ik het en zeer geschikt ras om bij mij in huis te nemen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Mijn schoonmoeder heeft jarenlang Basenji's gefokt, en natuurlijk ook zelf gehad. Het zijn prachtige honden. Ze worden soms de 'katten onder de honden' genoemd. Niet alleen omdat ze niet blaffen.... (het jodelen valt trouwens wel mee. Het is meer een soort van janken wat ze doen).
Het is vooral ook zijn eigenwijze karakter waardoor hij 'kats' overkomt. Hou daar rekening mee als je zo'n hond wilt aanschaffen. Ze zijn dus supereigenwijs, gaan graag hun eigen gang, hebben enorm veel ruimte nodig. Je kunt dit soort honden dus echt niet in een rijtjeshuis of appartement houden. Daar zou het dier heel ongelukkig van worden. Zelfs aanlijnen, daar houden ze niet van. Hondertrucjes leren..... vergeet het maar. Dus heb je een enorm groot huis met een enorm groot erf, hoef je niet zo nodig een gehoorzame hond en vind je het geen probleem om soms een boze buurman aan de deur te krijgen wiens kippen zijn gejat, dan zou een Basenji iets voor je kunnen zijn. Weet je trouwens dat koningin Juliana ook Basenji's had?

Maar om op je vraag terug te komen. Er zullen vast in Nederland zelf nog wel Basenji's gefokt worden. Als je wilt weten waar, mail maar, dan zal ik mijn schoonmoeder eens vragen.
Invoeren kan ook (zie link), b.v. via een fokker in een Europees land.
Basenji's zijn van oorsprong Afrikaanse honden. Eventueel zou je naar Afrika kunnen gaan, daar op zoek naar een Basenji (maar daar krijg je waarschijnlijk geen stamboom of andere papieren). Lees maar eens de vraag op het hondenforum over iemand die een Basenji vanuit Uganda mee wil nemen naar Nederland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Is goed om in huis te hebben maar je moet er wel voldoende mee wandelen.Moeilijk op te voeden hond
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een Basengi wordt ook in Nederland gefokt, maar mag ook worden geïmporteerd.

Het is een moeilijk soort om op te voeden. En vergis je niet, dat gejodel doet niet onder voor blaffen en kan zeer irritant zijn, ook voor de buren.

Zoek je een hond die weinig blaft, kijk dan eens rond bij de jachthonden, bij retrievers en voorstaande honden. Deze honden blaffen nauwelijks omdat ze van nature de jacht niet mogen verstoren. (Als een jachthond veel blaft is hem dat aangeleerd.)

De Basengi is ook een jachthond, maar van een ander kaliber.
Zie voor nadere inlichtingen de Basengiclub NL:

http://www.basenji-club.nl/
Ivana