Mogen cavia's in bad?

Mijn dochter heeft een cavia van bijna 7 jaar. Ze wil hem momenteel gaan badderen. Ik vind het een goed idee om hem af en toe schoon te maken maar het liefst als het zomer is. Het is al een oude cavia, kost hem nu niet te veel energie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.2K
Rieneke1
13 jaar geleden
tenzij het diertje enorm smerig is, zou ik hem niet gaan stressen met een bad.
Kimath
13 jaar geleden
Tips voor een cavia wassen, wel in het engels: http://www.ehow.com/how_4423192_give-guinea-pig-bath.html

Antwoorden (7)

Als je hem vast houd en zelf wast kan het prima, het liefst met lauw water en niet te veel zeep of shampoo. Cavia's kunnen niet zo goed zwemmen, dus ik zou hem niet alleen in een tobbe laten drijven, dan heb je grote kans dat hij verdrinkt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan hem in een beetje water doen maar kijk uit dat je hem niet verdrinkt. het water mag ook niet te heet zijn. Het beste is gewoon met een nat doekje schoonmaken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan me van onze eigen cavia herinneren dat hij niet zo dol op water was (we moesten hem in een badje doen om zijn mijt te behandelen). Dus probeer eerst of het beestje het prettig vind.

Zorg ook dat hij niet op de tocht staat als hij uit het water komt. Het kan wel even duren voordat de hele vacht weer droog is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cavia's houden niet van water, als het moet moet het, maar in de vrije natuur gaan ze ook niet even lekker poedelen. Als je het voor het beestje doet, maak dat wat vies is dan mooi schoon met een vochtig doekje en vergeet het hele bad ritueel....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon in de gootsteen, paar cm water er in.
Wel blijven vast houden.

Daarna kan je hem het beste in een handdoek wikkelen zodat hij geen kou vat. Neem hem even een kwartiertje op schoot en hij is weer droog.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vriendin van me had een langharige cavia, die vond het wel fijn. Gewoon in laagje lauw-warm water niet hoger dan zn snuitje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
(Oude) cavia's zijn behoorlijk gevoelig voor tocht en kou. Ik heb als kind een cavia gehad die aan longontsteking overleed, nadat hij op de tocht had gestaan en het te koud had gekregen. Zielig!

Voorzichtig wassen lijkt me geen probleem, je merkt vanzelf als dat het diertje teveel stress geeft. Dan direct stoppen. En er dus voor zorgen dat hij niet teveel afkoelt, te lang nat blijft of op de tocht staat.